عصر خودرو

برخلاف انتظارات، پس از توافق هسته‌ای در بازارها رخ داد

ریزش بازارسهام در مقابل صعود طلا و ارز

عصر بازار: در حالی که اغلب فعالان بازار انتظار صعود بازار سهام و رشد قیمت‌ها را در فردای پس از اعلام توافق هسته‌ای داشتند اما خلاف پیش‌بینی‌ها امروز شاخص کل بورس تهران به کانال ۶۸ هزار واحد سقوط کرد و در این میان بازارهای موازی ارز و طلا نیز به سرعت روند حرکتی خود را برخلاف دو هفته پیش معکوس کرده و قدم در مسیر اصلاح گذاشتند.

ریزش بازارسهام در مقابل صعود طلا و ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در حالی که اغلب فعالان بازار انتظار صعود بازار سهام و رشد قیمت‌ها را در فردای پس از اعلام توافق هسته‌ای داشتند، اما خلاف پیش‌بینی‌ها امروز شاخص کل بورس تهران با افت 605.81  واحدی (0.87 درصد) به رقم 68 هزار و 830 واحد رسید.

    امروز نمادهای وبملت، شبندر، وپاسار و وبصادر بیشترین تاثیر منفی را بر ریزش شاخص کل بازار سهام داشتند. از سوی دیگر در حالی که تا روزهای قبل سهم بزرگی از خرید سهام در بورس توسط حقیقی‌ها صورت می‌گرفت و حقوقی‌ها بنا به تعهدات مالی در قابل سهامداران و بانک‌ها بیشتر فروشنده بودند تا خریدار، اما امروز نسبت خریدهای حقوقی به حقیقی‌ها برعکس شده و این نسبت 2 به 1 شد.

    بر اساس این گزارش، فعالان بورس عواملی همچون رشد بالای قیمت سهم‌ها طی دو هفته گذشته و به نوعی پیش خور کردن آن توسط معامله‌گران، رسیدن سهم‌های شاخص‌ساز به محدوده‌های مقاومتی، عرضه‌های دستوری، برگزاری مجامع برخی شرکت‌ها از جمله پالایشی‌ها در اواخر تیرماه و بسته شدن نماد برخی شرکت‌ها، روزهای پایانی مهلت تسویه اعتبار شرکت های کارگزاری و .... را از جمله عوامل ریزش شاخص در این روز عنوان می‌کنند.

    در همین حال معاون شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین به ایسنا در خصوص علل منفی شدن شاخص بورس با وجود اعلام توافق هسته‌ای بیان کرد که  در حال حاضر بازار سهام هدفمند است، اما به دلیل در پیش بودن مجامع برخی شرکت‌های بزرگ در 31 تیرماه و توقف نماد آنها و نیاز سهامداران به تامین نقدینگی و نیز تعطیلات عید فطر این بازار روند منفی را در پیش گرفته است.

    اسماعیل فرقی افزود: علاوه بر نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع شرکت‌ها، بخشی از فروش سهم‌ها در معاملات امروز مربوط به پیش خور کردن قیمت‌ها قبل از توافق است به طوری که در هفته گذشته و ابتدای هفته جاری بسیاری از سهم‌ها قیمت خود را پیدا کرده و عده‌ای با افتادن بر روی دور سود، اقدام به فروش سهام خود کردند.

    با این وجود اما کارشناسان معتقدند، از هفته آینده و با پایان یافتن مجامع شرکت‌ها و بازگشایی نمادهای متوقف شده شاهد صعود حرکتی آرام و روبه رشد شاخص کل بازار سهام خواهیم بود.

    بازار طلا و ارز از کف برگشت
    در این میان بازارهای موازی ارز و طلا نیز به سرعت روند حرکتی خود را برخلاف دو هفته پیش معکوس کرده و قدم در مسیر اصلاح گذاشتند. نرخ برابری دلار در برابر ریال که دیروز، تا دقایقی پیش از اعلام رسمی خبر توافق هسته‌ای تا کانال3100 تومان پایین آمده بود بلافاصله پس از آن به کانال 3200 تومانی بازگشت. امروز هم نرخ دلار تا زمان تنظیم این گزارش با 73 تومان رشد نسبت به سه‌شنبه به 3263 تومان رسید.

    در بازار طلا نیز با توجه به حباب منفی قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی، پس از زمان کوتاهی از اعلام خبر توافق میان ایران و گروه 1+5، قیمت سکه از کف برگشته و با رشد همراه شد به طوری که تا نزدیکی 900 هزار تومان بالا رفت. قیمت سکه در سررسیدهای دور و نزدیک بازار آتی هم همسو با این جریان مثبت در بازار نقدی، از روز گذشته با افزایش نرخ مواجه شده است.

    هم‌اکنون در قراردادهای آتی سکه تحویل تیر و شهریور 94، نوسان قیمت سکه در نزدیکی 900 هزار تومان است ولی روند مثبت قیمتی در سررسیدهای دورتر یعنی آبان و دی ماه 94 مشهودتر بوده و بهای سکه در این قراردادها تا زمان تنظیم این گزارش به ترتیب 904 هزار و 500 و 916 هزار و 500 تومان است.

    به گفته یکی از کارشناسان بازار آتی به این علت که بازار طلا از دو هفته پیش از اعلام رسمی خبر توافق، اخبار مثبت را به اصطلاح پیش خور کرده و با صف فروش زیادی همراه شده بود، پیش‌بینی می‌شد که پس از آن روند حرکتی خود را اصلاح کرده و در مسیر جبران حباب منفی گذشته برآید.

    در حال حاضر جو فروش از بازارهای ارز و طلا به خصوص سکه تمام بهار آزادی تاحدود زیادی جمع شده و در آستانه عید فطر تنها ربع سکه و نیم سکه است که کماکان فروشنده دارد.

    برچسب ها