عصر خودرو

مروری بر وضعیت گروه فلزات در روزهای اصلاح بازار ؛

سهامداران فلزی ها، مزد صبر خود را گرفتند

عصر بازار- یکی از گروه هایی که در هفته های صعودی بازار در کانون توجه فعالان بازار قرار داشت، گروه فلزات بود.

سهامداران فلزی ها، مزد صبر خود را گرفتند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،به عبارت دیگر می توان گفت استارت رشد بازار در روزهایی که هیچ فردی انتظار چنین رشدی را از بازار نداشت، توسط گروه فلزات زده شد. بزرگان این گروه همچون فولاد مبارکه اصفهان که در سال 96، حوالی قیمت 120 تومان قرار داشت، توانست با رشدی چند صددرصدی به قیمت های بالای 600 تومان نیز دست پیدا کند و سهامداران صبور خود را خرسند سازد. دیگر هم گروهی های این شرکت بزرگ بورسی نیز توانستند با سودهای مناسبی که نصیب سهامداران خود کردند، به عنوان لیدر بازار در بسیاری از روزهای صعودی بازار شناخته شوند. در ادامه به بررسی برخی از سهام مطرح گروه فلزات و حال و روز سهام آنها در روزهای اصلاح بازار خواهیم پرداخت.
    فولاد مبارکه اصفهان، با سرمایه ای 7 هزار و 500 میلیاردی، به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های بازار سرمایه، در سال 96 با قیمت هایی پایین تر از 150 تومان حرکت صعودی خود را آغاز کرد و توانست در گام اول خود تا نزدیکی های 300 تومان پیش رود. در حوالی قیمت 300 تومان روند اصلاحی در پیش گرفت که این روند اصلاحی در سال 97 شکسته شد و این شرکت بزرگ موفق شد تا روند صعودی بعدی خود را تا حوالی 600 تومان پیش ببرد. اما پس از رسیدن به قیمت 600 تومان این شرکت به طور مجدد روند اصلاحی را در پیش گرفته است که این روند اصلاحی تاکنون بیشتر تمایل داشته است تا در بعد زمان اتفاق بیفتد. به بیان دیگر سهم تمایل دارد تا در گذر زمان اصلاح کرده و تغییرات قیمتی خاصی را به ثبت نرسانده است. از سوی دیگر سهامداران این شرکت نقش حمایتی خوبی را در راستای حمایت از قیمت سهم ایفا کرده و می کنند که می تواند در اعتماد فعالان بازار به سهم مذکور نقش حیاتی داشته باشد. به هر حال اعتماد سهامدار به سهم شرکت و اینکه حقوقی های شرکت نقش حمایتی داشته یا خیر از جمله عوامل بسیار تاثیرگذار است که باید سهامداران و حقوقی های فعال در ابزار به این نکات توجه ویژه ای داشته باشند. چرا که فعالان بازار نگاه ویژه ای به حقوقی ها و سهامداران عمده شرکت ها دارند. این نگاه ویژه ای مسئولیت حقوقی های بازار را دوچندان می کند. به هر حال حداقل انتظاری که از این گروه می رود عدم فروش سهام در روندهای نزولی و حتی نقش حمایتی در صف های فروش می باشد که این رفتار در حقوقی های شرکت فولاد مبارکه اصفهان به خوبی دیده شده است. رفتار منطقی سهامداران عمده اعتماد فعالان بازار و سهامداران خرد را به همراه دارد که مجموع عوامل مذکور باعث می شود تا نتیجه در قیمت سهام منعکس شود. کمتر اتفاق افتاده است که حتی در روزهای بسیار پرعرضه بازار که تقریبا اکثر نمادها با صف فروش همراه بودند، فولاد مبارکه اصفهان با صف فروش همراه شود. اگر هم صف فروشی را به خود دیده باشد، بسیار کم حجم بوده که در مدت زمان کوتاهی جمع شده است. در حال حاضر نیز که بازار تمایل به اصلاح قیمیت دارد، سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بعد زمان به اصلاح پرداخته و تمایلی به اصلاح قیمتی شدید ندارد. گزارش شش ماهه این شرکت نیز در راه است که می تواند شرایط را برای سهامداران آن بهتر کند. به هر حال افزایش قیمت فروش محصولات این شرکت در بورس کالا منجر شد تا وضعیت فروش ریالی این شرکت بسیار بهبود یابد که نتیجه اولیه آن در صورت های مالی شش ماهه اول سال 97 منعکس خواهد شد. به هر حال یکی از دلایلی که بازار و فعالان بازار تمایلی به فروش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان ندارند، نزدیکی به زمان ارائه گزارش شش ماهه شرکت می باشد.
    اما از دیگر شرکت هایی که در گروه فلزات اساسی قرار دارد و توانسته است شگفتی بزرگی خلق کند، شرکت ذوب آهن اصفهان است. این شرکت در سال 96 شرایط چندان مناسبی نداشت و در صورت های مالی خود زیان قابل توجهی را شناسایی کرده بود. اما با توجه به افزایش نرخ ارز که افزایش قیمت فروش محصولات این شرکت را در بر داشت، ذوب آهن اصفهان توانست افق نسبتا روشنی را در مقابل خود ترسیم کند و با توجه به تحلیلی که تحلیلگران بازار سرمای هانجام داده اند، این شرکت می تواند در سال 97 صورت های مالی خود را با سود همراه کند. برخی از تحلیلگران معتقدند که سود اعلامی این شرکت می تواند قابل توجه باشد. اما فازغ از اینکه میزان سود اعلامی شرکت چه میزان خواهد بود، همین که شرکت توانسته است از زیان عملیاتی خود را وارد محدوده سود عملیاتی نماید، اتفاق مبارکی است. شرکت هایی که وارد زیان عملیاتی می شوند برای برگشت به محدوده سود عملیاتی کاری بسیار سخت دارند که ذوب آهن اصفهان موفق شد این مهم را بدست آورد. زمانی که ذوب اهن اصفهان در قیمت های پایین تر از 100 تومان در حال نوسان بود، کمتر کسی تصور می کرد که این شرکت بتواند به قیمت های حوالی 400 تومان در کمتر از 6 ماه دست پیدا کند. اما این اتفاق افتاد و ذوب اهن اصفهان موفق شد تا در بازه زمانی کوتاهی سود چند صددرصدی را نصیب سهامداران خود نماید. روند صعودی که این سهم طی نمود بسیار شارپ و تند و تیز بود. موج صعودی طی شده توسط ذوب اهن اصفهان در محدوده قیمتی 280 تومان اندکی استراحت کرد و سپس پس از شکست مقاومت 300 تومان وارد موج صعودی جدیدی شد که می توان به عنوان موج 5 در نظر گرفت. رشد قیمتی تا حوالی 400 تومان موجب شد تا سهم وارد مدار نزولی و فاز اصلاحی شود. بر عکس فولاد مبارکه اصفهان که تمایلی به اصلاح قیمتی نداشت، ذوب آهن اصفهان همچون روند صعودی که بسیار شارپ انجام داده بود، به همان شتاب وارد مدار نزولی شد. صف فروش¬های سنگین سهم در روزهای گذشته آنچنان سنگین بود که ترس را در سهامداران این شرکت ایجاد کرده بود. اما قانون معتبری در تمامی بازارهای مالی در سطح دنیا وجود دارد که می گوید در پس هر روند نزولی یک روند صعودی و در پس هر روند صعودی یک روند نزولی قرار دارد. به هر حال ذوب آهن اصفهان در مقایسه با دیگر شرکت های گروه و حتی در مقایسه با شاخص بورس توانست روند رشد بیشتری را در کارنامه خود ثبت نماید. همین موضوع باعث شد تا در روند نزولی نیز شتاب بیشتری را در مقایسه با دیگر هم گروهی های خود طی نماید. قیمت سهام این شرکت در حال حاضر حوالی قیمت 300 تومان می باشد که بایستی منتظر باشیم ببینیم آیا می تواند از سد 300 تومان به سلامت عبور کند یا خیر. در صورتی که بتواند خود را بالای قیمت 300 تومان تثبیت کند، می توان به روزهای آینده خوشبین بود. در غیراین صورت همچنان در مدار اصلاح قرار داشته و نمی توان انتظار آغاز موج صعودی جدیدی را از سهم داشت. اما از خبرهای مثبتی که حول و حوش شرکت وجود دارد، خبر افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی است. شرکت ذوب آهن اصفهان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را در برنامه خود قرار داده است که برای این منظور بایستی قیمت سهام شرکت به محدوده مناسبی برسد. لذا این خبر نیز می تواند محرک رشد قیمتی برای قیمت سهام شرکت باشد. بایستی منتظر بود تا خبرهای مثبت دیگری مبنی بر تایید افزایش سرمایه شرکت به بازار مخابره شود.
    اما شرکت های دیگر این گروه نیز وضعیت مناسبی داشتند. از آن جمله می توان به ملی صنایع مس ایران اشاره نمود. سهام این شرکت نیز توانست از قیمت های کمتر از 200 تومان روند صعودی خود را آغاز نماید و در روزهای گذشته به حوالی قیمت 500 تومان نیز رسید. سهام این شرکت نیز همچون دیگر شرکت های گروه وارد مدار اصلاحی شد و تا حوالی قیمت 400 تومان نیز کاهش را تجربه کرد. به نظر می رسد گزارش 6 ماهه این شرکت نیز حرف های مناسبی برای گفتن دارد. سهامداران این شرکت نیز تمایلی برای فروش سهام خود ندارند و ترجیح می دهند تا انتشار گزارش 6 ماهه شرکت همچنان سهامدار باقی بمانند. آنچه از روند کلی بازار مشخص است، این موضوع است که اکثر شرکت ها در مدار اصلاح قرار داشته و بایستی بازار را رصد نمود تا نقطه پایان اصلاح به درستی شناسایی شود.
    در بازارهای مالی همیشه برای خرید فرصت وجود دارد، اما آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است، زمان مناسب فروش و شناسایی سود است که امید می رود تا فعالان بازار سرمایه به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند.

    محمود احترامی، کارشناس شرکت بین المللی آلپاری

    برچسب ها