عصر خودرو

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت :

حمایت از بنگاه‌های صادراتی راه برون رفت از شرایط ناموزون اقتصادی است

عصر بازار- معاون سازمان توسعه تجارت گفت: یکی از راهکارهای برون رفت از شرایط ناموزون اقتصادی از سوی دولت، حمایت از بنگاه های صادراتی است.

حمایت از بنگاه‌های صادراتی راه برون رفت از شرایط ناموزون اقتصادی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، محمدرضا مودودی معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت در ارتباط تصویری با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: با وجودی که برخی می گویند حال و روز اقتصاد و صادرات خوش نیست اما طبق آمارهای امروز صادرات با 13 درصد افزایش روبروست. رابطه مستقیمی میان­ نرخ ارز و کارنامه صادرات وجود ندارد ، بهبود صادرات ، نیازمند تغییرات و اصلاحات داخلی و خارجی بسیاری است .
    وی در ارتباط با موضوع پیمان سپاری هم افزود : در این مقطع از زمان ، ما پیمان سپاری نداریم و آنچه مطرح است تعهدات ارزی را شامل می شود . پیمان سپاری ها در سال های قبل منوط به بازگشت همه ارز به داخل کشور بود . در حال حاضر بیش از هر زمانی چرخه های تولید کشورمان نیازمند بازگشت ارز به داخل است .
    مودودی گفت: یکی از راهکارهای برون رفت از شرایط ناموزون اقتصادی از سوی دولت، حمایت از بنگاه های صادراتی است.
    او ادامه داد: امروزه دولت ها ­و بانک های خصوصی ما باید رقابت پذیر باشند و به همان میزان هم باید لجستیک ما باید رقابت پذیر باشد در غیر این صورت محصول رقابت پذیری نخواهیم داشت .
    مودودی گفت: نیابد فراموش کرد پیشترها ­­دولت پروژه های موفقی داشته و نباید تا این حد دولت را مقصر خواند زیرا معتقدیم در جایی که دولت با نگاه توسعه ای درکنار بخش خصوصی قرار می گیرد نتیجه مطلوبی حاصل می شود . اگر بخش خصوصی با دولت قهر کند مشکلات صادرات هیچ وقت حال نخواهد شد .
    سلیمانی فعال اقتصادی هم در این برنامه گفت : اگر قصد صادرات داریم باید از فردیت به ملیت برسیم و کشوری صادر کننده باشیم و البته مشکلات زمانی شروع می شود که یادمان می آید 70% برنامه ریزی صادارتی بعهده دولت است .
    او به عدم شفافیت ، قدیمی بودن قوانین مملکتی ­و نبود فرهنگ مالیاتی اشاره کرد و ادامه داد : اگر این کمبودها را رفع کنیم تازه می رسیم به بخش تولید، تولیدات ما­ باید بر مبنای این استانداردهای بین المللی باشد تا بتوانیم قابل رقابت با دیگر کشورها باشیم و از این مرحله به بعد تازه می رسیم به حد و اندازه مالیات بده بودن .
    سلیمانی گفت : دیگر کشورها در آنسوی مرزها از ما بعنوان یک شرکت استاندارد و بین المللی انتظار دارند پس باید کار و­ اصول تولید و مالیاتمان شفاف باشد .

    یونس ژائله ­صادر کننده کشور هم گفت : حال صادرات ما کمی خوب است زیرا با نوسانات و افزایش نرخ ارز فرصتی فراهم آمده تا صادرکنندگان ما بتوانند محصولاتشان را به روش رقابتی ، با نرخی پایین تر از محصولات مشابه خارجی عرضه کنند البته این شرایط دائمی نخواهد بود و بازار داخلی بزودی بروز رسانی می شود .
    او ادامه داد: در شرایط کنونی با افزایش فاصله قیمتی­ میان ارز ; نیما و ارز آزاد دیگر برای صادر کننده انگیزه ای وجود ندارد که ارز حاصله از­ صادراتش را وارد بازار داخلی کند .
    سلیمانی گفت :­ به نظر می رسد دولت یا نمی تواند یا نمی خواهد که مشکلات صادر کنندگان را حل کند شاید هم شرایط حل مشکل را ندارد به نظر می رسد در بدنه دولت و میان تصمیم گیرندگان امر صادرات و تجارت نوعی بی ثباتی دستورالعملی وجود دارد.
    ژائله در سوی دیگر گفت: ما پتانسیل صادراتی خوبی به آفریقا داریم اما در 52 کشور این قاره صادراتی از ایران ثبت نمی شود زیرا شبکه لجستیکی موثر و خاصی در آفریقا ایجاد نکرده ایم مشاهده می شود کشتی ها و بارکشها در دریا آب می خورند و می گویند سوختی برای حمل و نقل نداریم .
    او از عدم فعالیت بخش های بازرگانی سفارتخانه های ایران در دیگر کشورها گفت افزود: امروزه رقابت در اقتصاد آسان نیست و این امر مستلزم ایجاد شبکه های ارتباطی منظم و منسجمی است.
    سلیمانی گفت : اگر می خواهید­ کاری انجام نشود باید آن را به دست دولت مردان سپرد . زیرا آنها هر کاری می کنند که کار انجام نشود .
    او از نصف شدن تولیدات شرکت خود نسبت به سال قبل خبر داد و علت آن را نبود مواد اولیه متاثر از جنگ دولت مردان عنوان کرد کشور،هیچ گونه­ زیرساختی برای صادرات ندارد و تنها دلیل آن هم عملکرد هفتاد درصدی دولت مردان در این امر است.
    ژائله هم با تایید گفته های سلیمانی گفت: در شهریور ماه گذشته و طبق آمار مهرماه امسال، 35 درصد کاهش ظرفیت را مشاهده کرده ایم دلیل آن هم عدم تامین کارتن بوده است زیرا تولید کننده کارتن کاغذ مورد نیازش را­ با ارز 4 هزارو دویست تومان تهیه می کند و بعد از آن تولیداتش را صادر می کند و بازار داخل بی نصیب می ماند. این ماجرا در بحث پتروشیمی وکالاهای مصرفی مانند رب هم وجود دارد این یعنی ما سیستم مریضی داریم .
    سلیمانی از معضل کمبود شیر و یا به زبان ساده تر عدم فروش شیر به شرکت­ خود خبر داد و افزود: دامدار به ما شیر نمی فروشد حتی به قیمت خشک شدن شیر در دامداری ها این یعنی نصف شدن تولیدات ما و در نگاه وسیعتر تعطیلی شرکت خود در کرمانشاه، اصفهان، و ... تا کنون 2 هزار نیرو به ناچار تعدیل شده اند و همه اینها سبب شده تا شیر از کیلویی 1200 تومان به 2 هزار و چهارصد تومان افزایش یابد.
    سلیمانی در سوی دیگر استودیو گفت: من­ تا کنون فقط 2 مرتبه به اتاق بازرگانی ایران رفته ام و اعتقادی هم به این اماکن ندارم چنین جمعتیهایی ما را درک نمی کنند ­زیرا آنها صادر کننده و تولید کننده نیستند.
    ژائله از سنتی بودن اتاق بازرگانی گفت و افزود: این اتاق ها می توانند نقش مهمی در صادرات کشور داشته باشند اما هیچ اقدامی نمی کنند .

    برچسب ها