عصر خودرو

اوپک برای افزایش تولید کم آورد

عصر بازار- اسناد جدیدی که به دست رویترز رسیده، حاکی از آن است که اوپک پس از موافقت با افزایش تولید در ژوئن، به سختی تلاش می‌کند نفت بیشتری به بازار عرضه کند.

اوپک برای افزایش تولید کم آورد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اوپک و متحدانش تحت فشار دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، در ژوئن موافقت کردند عرضه را به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند تا از کمبود عرضه و افزایش قیمت‌ها در آستانه بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران جلوگیری کنند.

    خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، پس از توافق ژوئن اظهار کرده بود اوپک و غیراوپک مجموعا حدود یک میلیون بشکه در روز به تولیدشان اضافه خواهند کرد، اما اسناد اوپک که بدست رویترز رسیده است نشان می‌دهد هنوز این میزان افزایش به طور کامل تحقق پیدا نکرده است.

    اوپک اعلام کرده در مسیر انجام چنین کاری است، اما هیچ مهلت زمانی را مشخص نکرده است. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، هفته گذشته اظهار کرده بود: این کار در حال پیشرفت است.

    بر اساس اسنادی که از سوی مقر اوپک در وین برای دیدار کمیته فنی تهیه شده، اعضای اوپک به جز نیجریه، لیبی و کنگو، در سپتامبر نسبت به مه 428 هزار بشکه در روز تولید بیشتری داشتند.کمیته فنی اوپک و غیر اوپک اعلام کرده بازبینی کمیته فنی مشترک تولیدکنندگان، پایبندی اعضا به سهمیه تولید نفت را نشان داده است.

    عربستان سعودی بیشترین افزایش عرضه نفت را داشته و تولیدش را به میزان 524 هزار بشکه در روز در سپتامبر نسبت به ماه مه افزایش داشت. کشورهای عراق، کویت و امارات متحده عربی نیز افزایش تولید داشتند.

    ایران که با تحریم صادرات نفت از سوی آمریکا مواجه است، تولیدش را 376 هزار بشکه در روز در سپتامبر در مقایسه با ماه مه کاهش داد و اعلام کرده که اوپک و عربستان سعودی قادر نیستند عرضه کمتر از سوی ایران را جبران کنند.

    حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک ماه گذشته گفته بود مازاد ظرفیتی وجود ندارد.در میان سایر اعضای اوپک، تولید ونزوئلا 189 هزار بشکه در روز و تولید آنگولا 17 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

    بر پایه اسناد اوپک، کشورهای غیراوپک که با اوپک همکاری دارند، از ماه مه 296 هزار بشکه در روز به تولیدشان اضافه کرده‌اند. تولید روسیه 389 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده اما تولید قزاقستان، مکزیک و مالزی دچار کاهش شد.

    نیجریه، لیبی و کنگو در توافق محدودیت عرضه اوپک مشارکت ندارند و با احتساب این کشورها، تولید اوپک در سپتامبر به 628 هزار بشکه در روز رسید.

    برچسب ها