عصر خودرو

افزایش ۶۰ درصدی سهم گاز در سبد انرژی جهان

عصر بازار- آمار مصرف گاز در سال ۲۰۱۷ نشان از افزایش چشمگیر آن در مقایسه با سال‌های قبل از خود دارد که ادامه این روند تا سال ۲۰۲۴ میلادی سهم ۶۰ درصدی گاز در سبد انرژی جهان را شامل می‌شود.

افزایش ۶۰ درصدی سهم گاز در سبد انرژی جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، گاز به عنوان منبع سوختی مطمئن در جهان شناخته شده و بر این اساس سیاست گذاران دنیای انرژی در تلاش اند گاز را به عنوان سوخت اصلی مردم توسعه دهند تا از مزایایی همچون هزینه کمتر، دسترسی راحت تر، کاهش آلودگی هوا، حفظ محیط زیست و حفظ سلامتی برخوردار شوند.

    آمار‌ها گویای آن است که روند مصرف گاز در سال 2017 نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته که این روند در سال‌های 2018 و 2019 نیز تداوم خواهد یافت.

    کارشناسان و فعالان این حوزه پیش بینی کرده اند، این سوخت تا سال 2024 میلادی، 60 درصد از سبد انرژی جهان را به خود اختصاص داده که این میزان نشان از نقش موثر آن در آینده بازار انرژی دارد، به همین خاطر گاز را بازیگر اصلی دنیای انرژی می‌نامند.

    ایران نیز ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه گاز دارد تا جایی که 70 درصد سبد انرژی کشور مربوط به گاز بوده که در مواردی مانند میزان تزریق گاز به مخازن نفتی، صادرات، مصرف صنایع عمده، مصرف نیروگاهی، مصرف بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    بنا بر بررسی‌های صورت گرفته میزان تولید گاز غنی در ایران 250 میلیارد مترمکعب در سال است که این رقم طبق برنامه ریزی‌ها تا سال 1400 به 363 میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد.

    در زمینه گاز شیرین نیز اکنون سالانه 230 میلیارد مترمکعب گاز شیرین وارد شبکه انتقال گاز می‌شود که این رقم نیز تا سال 1400 باید به 340 میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت.

    حسن منتظر تربتی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در جدیدترین اظهارات خود مدعی شد: تا افق سال 1400 عرضه گاز به یک میلیارد مترمکعب، به عنوان یکی از اهداف شرکت ملی گاز خواهد رسید.

    همچنین تا زمستان امسال با بهره برداری از چهار فاز جدید میدان مشترک پارس جنوبی در مجموع معادل سه میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید گاز ایران افزوده می‌شود به گونه‌ای که تولید تجمعی گاز ایران از 200 میلیارد مترمکعب سال گذشته به حدود 270 میلیارد مترمکعب قابل افزایش خواهد بود.

    در کنار موارد ذکر شده، کارشناسان این حوزه معتقدند ایران می‌تواند در بازار ال‌ان‌جی و اف‌ال‌ان‌جی آسیا به‌ویژه هند و چین نقش آفرینی کند.

    تبدیل گاز به برق یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های گاز شمرده می‌شود که در این زمینه تلاش‌هایی قابل توجهی صورت گرفته که در این میان با بهره برداری از فاز‌های مختلف پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید شاهد جایگزینی گاز در نیروگاه‌ها به جای گازوئیل و نفت کوره هستیم و به دنبال این موضوع آثار زیست محیطی فراوانی را شاهد خواهیم بود.

    آنچه مسلم است کشور‌های مختلف جهان در حال برنامه ریزی برای گسترش استفاده از این منبع انرژی پاک برای برخورداری از منافع آن هستند که این فرصت را برای توسعه بازار‌های صادراتی فراهم آورده تا علاوه بر برطرف کردن نیاز‌های داخل، از در آمد‌های حاصل از صادرات منتفع شوند.

    برچسب ها