عصر خودرو

مسئول اسبق فروش نفت ایران :

برای موفقیت عرضه نفت در بورس باید حوصله به خرج داد

عصر بازار- مسئول اسبق فروش نفت ایران گفت: برخی فکر می کنند با بکارگیری بازنشسته ها در بخش خصوصی می توانند از رانت اطلاعاتی بهره‌مند شوند در صورتی که این کار جرم است.

برای موفقیت عرضه نفت در بورس باید حوصله به خرج داد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، محمد علی خطیبی در میزگرد خواب آشفته نفت که در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اینکه بخش خصوصی مدت‌ها است در خرید و فروش فرآورده فعالیت می‌کند و من به خاطر دارم در تحریم‌های قبلی چقدر بخش خصوصی به ما کمک کرد، گفت: در تحریم‌ قبلی ما وارد کننده بنزین بودیم و تنها بخش خصوصی می‌توانست بنزین را به کشور وارد کند و بار عمده واردات بر عهده بخش خصوصی بود که البته در قبال بنزینی که آنها وارد می‌کردند نفت کوره می‌دادیم و توانستیم از این ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

    وی گفت: الان شرایط برای ورود بخش خصوصی در قالب بورس برای خرید و فروش نفت مهیا است و باید از این توانمندی استفاده کرد که البته ناگفته نماند خرید و فروش نفت خام بسیار پیچیده و سخت‌تر از فرآورده است اما اگر بخش خصوصی بتواند از تجربه دیگران استفاده کند احتمال آنکه موفق باشند نیز بسیار زیاد است ولی باید انتظارات خود را از بخش خصوصی تعدیل کنیم و انتظار معجزه از آنها نداشته باشیم.

    مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: بخش خصوصی حتما باید از مشاورین قوی در این زمینه استفاده کند و پیشنهاد من این است که آنها نفتی را که از بورس می‌خرند سریع صادر نکنند ابتدا ذخیره کنند و بعد وارد مذاکره شوند و البته پالایشگاه‌هایی را که می‌خواهند نفت خود را به آنها بفروشند شناسایی کنند و از نحوه بازپرداخت وجوه مطمئن باشند.

    وی گفت: قطعا مشکلاتی در انجام  این کارها پیش خواهد آمد که با گذر زمان حل خواهد شد و دو طرف باید منعطف باشند.

    خطیبی گفت: تشکیل بورس قدم اول است و باید صبر و حوصله داشت تا این بورس مانند بورس‌های خارجی شکل بگیرد من امیدوار هستم الان که قرار است بورس نفت شکل بگیرد دو طرف یعنی عرضه‌کننده و خریدار فهم مشترکی را پیدا کرده‌اند و قطعا این بورس شکل خواهد گرفت. البته نباید عجله کرد و اگر احیانا شکستی صورت گرفت ناامید شد. باید بدانیم شرایط دشوار است و قطعا مشکلاتی بر سر راه وجود خواهد داشت که با صبر می‌توان این مشکلات را برطرف کرد.

    مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به مزایا و نکات مثبت تشکیل بورس گفت: چیزی که من شنیدم این است که قیمت پایه براساس قیمت مدیترانه تعیین شده است و بخش خصوصی اگر بخواهد می‌تواند نفت را در بورس خریداری کرده و به مشتریان خود با قیمت آسیا بفروشد که در همین نقل و انتقال ساده دو دلار سود خواهد کرد.

    وی ادامه داد: خوشبختانه مسئولان صنعت نفت برای فروش نفت تنها یک شرط گذاشته‌اند و آن این است که نفت ایران نباید به رژیم اشغالگر قدس فروخته شود و البته ضمانتنامه‌ها نیز ریالی است که یک نکته مثبت است.

    * پاسخ به انتقاداتی درباره راه‌اندازی بورس نفت و بانکرینگ

    خطیبی با اشاره به انتقاداتی که درخصوص شکست بورس نفت در دوره قبل مطرح شده است گفت: برخی معتقدند چون نفت میادین سروش و نوروز که نفت‌های فوق‌سنگین ایران هستند در بورس عرضه شد خریداری برای آن نبود. در صورتی که آن موقع من مسئول امور بین‌الملل شرکت ملی نفت بودم و بسیاری از مشتریان ما خواهان همین نفت سنگین بودند زیرا در کنار ارزان بودن می‌توانستند آن را با نفت سبک ترکیب کرده و نفت مورد نیاز خود را تامین کنند و اگر بخش خصوصی نتوانست برای نفت میادین سروش و نوروز مشتری پیدا کند ربطی به شرکت ملی نفت ایران نداشته است.

    وی همچنین با اشاره به انتقاداتی که درخصوص بانکرینگ مطرح شد، گفت: در آن زمان شرکت ملی پخش که زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است اقدام به فروش نفت کوره به برخی از شرکت‌های بزرگ با 7 دلار تخفیف می‌کرد که از طرفی شرکت ملی نفت نیز این کار را بدون تخفیف انجام می‌داد به همین دلیل محموله نفت کوره ایران با دو قیمت مختلف در بازار عرضه می‌شد و مشتریان بزرگ شکایت این موضوع را به ما مطرح می‌کردند که چرا شرکت ملی پخش به برخی نفت کوره را با تخفیف می‌دهد که البته بررسی‌های ما نشان داد شرکت ملی نفت عملا وارد بانکرینگ نشده بود و نفت کوره را به مشتری‌ها می‌فروختند و نمی‌دانستند که آنها این نفت کوره را چه کار می‌کنند.

    وی همچنین با اشاره به موضوع بابک زنجانی گفت: همه شما نیز می‌دانید که ما به بابک زنجانی نفت ندادیم و یک شرکت واسطه‌ای که زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران بود به بابک زنجانی نفت دادند و آنها باید پاسخگوی عملکرد بابک زنجانی باشند.

    خطیبی با تاکید بر اینکه برخی معتقدند چون عده‌ای بازنشسته صنعت نفت در شرکت‌های خصوصی مشغول کارند و باید این رانت را برای آنها قائل شد و اطلاعات را در اختیارشان قرار داد اظهار کرد: این کار جرم است و اگر بازنشسته‌ای که قبلا در شرکت ملی نفت ایران فعالیت می‌‌کردو الان نیز در یک شرکت خصوصی کار می‌کند بخواهد از رانت اطلاعاتی استفاده کند و مانند گذشته در شرکت ملی نفت رفت و آمد داشته باشد قطعا مجرم است و بخش خصوصی باید تنها از توانمندی این فرد و مشاوره‌های کارشناسی که می دهد استفاده کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو