عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشته است.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، بیژن زنگنه درباره عرضه نفت خام در بورس گفت: برای اجرای آن، باید صدها نکته جزئی بررسی شود و به صدها پرسش، پاسخ داده شود تا شرکت کنندگان و متقاضیان این بازار بدانند که در فضایی عادلانه و شفاف می توانند در بورس حضور یافته و فعالیت کنند، اما مقدمات این کار باید فراهم شود. وزیر نفت با اعلام اینکه در بخش بالادستی و پائین دستی صنعت نفت، ظرفیت های توسعه ای زیادی وجود دارد، افزود: برای اینکه اقتصاد کشور را فعال کرده و شاهد توسعه و رونق و اشتغال زایی در آن باشیم باید صنعت نفت را توسعه دهیم.

    مشاهده کل خبر

     

    ایران، مونته نگرو؛ فصل جدید همکاری در مدار بازار سرمایه

    طی سفر دو روزه دکتر شاپور محمدی با مقامات ارشد سیاسی و اقتصادی از جمله معاون وزیر کشور، معاون وزیر اقتصاد، رئیس نهاد ناظر بازار سرمایه و مدیرعامل بورس مونته نگرو دیدار و گفتگو کرد و همچنین تفاهم نامه فیمابین دو کشور که در سال 2010 به امضا رسیده بود وارد فاز عملیاتی شد. همکاری بازار سرمایه ایران و مونته نگرو در مسایل حقوقی (با هدف هماهنگی قوانین و مقررات دو نهاد در چارچوب آیسکو)، تاسیس صندوق‌های مشترک طبق الگوی «مستر – فیدر» یا صندوق‌های با درآمد ثابت و متغیر، ارتباط بین سپرده‌گذاری‌های مرکزی و ایفای نقش امین (کاستودین)، ارتباط و اتصال بورس‌ها، پذیرش متقابل ETF یا ETC، تاسیس صندوق‌های پروژه در دو کشور و انتشار اوراق سپرده وارد فصل جدیدی شد.

    مشاهده کل خبر

     

    بورس، محلی برای کنترل التهاب های اقتصادی

    دادستان تهران در نشست با مسئولان بورس بر ضرورت تقویت فرهنگ سازی و آموزش برای ورود مردم به بازار سرمایه تاکید کرد. صبح روز شنبه 21مهر ماه، دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با دادستان عمومی و انقلاب تهران دیدار و گفتگو کردند و در این دیدار بر لزوم فرهنگ سازی، آموزش و تقویت نقش نظارتی بورس از طریق ارتباط سامانه های بورس با نهادهای نظارتی تاکید شد. دراین دیدار عباس جعفری دولت آبادی با تاکید بر اینکه بورس یک بازار مالی است و میتواند التهاب را در برخی از بازارها مهار کند، تصریح کرد: تقویت وظیفه نظارتی بورس و ارتباط بورس کالا با سامانه های نظارتی نهادهای دیگر ضروری است.

    مشاهده کل خبر

     

    پیگیری 75پرونده مصداق جرم در بازار سرمایه

    دکتر شاپور محمدی در نشستی با دادستانی تهران اظهار داشت: جذب نقدینگی از طریق بورس هم موجب رونق تولید و هم رونق اشتغال می شود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: 75 پرونده مصادیق جرم در سازمان پیگیری و تقدیم دستگاه قضایی شد. دکتر محمدی در خصوص تخلفات گفت: در مورد تخلفات، شورای عالی بورس ورود می کند و اگر کسی از مقررات تخطی کند تخلف انضباطی است و قانون اجازه جریمه 120 میلیون تومانی را می دهد که ما در دو سال و سه ماه گذشته این را به طور جدی پیگیری کردیم و نزدیک به 400 نفر جریمه شدند.

    مشاهده کل خبر

     

    زنجیره تولید مواد در بورس کالا عرضه شود/فروش محصولات 85هزار کشاورز در تالار نقره ای

    مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: با عرضه کل زنجیره تولید محصولات در بورس کالا، روند معاملات در مسیر بهبود قرار می گیرد و گزارشگری به شیوه کامل تری انجام می شود. به گفته حامد سلطانی نژاد،  در دو سال گذشته 85 هزار کشاورز محصولات خود را در بورس به فروش رساندند و دولت فقط به جای پرداخت قیمت کل محصول، مابه التفاوت را می پردازد و در خصوص زعفران هم امکانی بوجود آمده است که کشاورز محصول خود را تحویل می دهد و روی تابلوی بورس به فروش برساند.

    مشاهده کل خبر

     

    کاهش هزینه‌های تامین مالی با بهره‌گیری از خدمات موسسات رتبه‌بندی

    به گفته مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، افزایش اشتغال و بهره‎وری در کشورها منوط به مسیر توسعه‌ای است که شرکت های بزرگ ایجاد کرده‌اند. کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته با استفاده از خدمات شرکتهای رتبه‌بندی اعتباری به شناسایی حرفه‌ای ریسک ناشران و کاهش نرخ هزینه‌های تامین مالی اقدام کرده‌اند. علی صحرایی با اشاره به اینکه شناسایی ریسک ناشران برای تامین مالی اکنون به مدد بانک ها صورت می پذیرد گفت: هم اکنون شناسایی ریسک ناشران سیستماتیک و یکپارچه نیست. این در حالی است که موسسات رتبه بندی کار شناسایی ریسک ها را به صورت حرفه ای انجام می دهند و می توانند در کاهش هزینه های تامین مالی به میزان قابل ملاحظه ای موثر واقع شوند.

    مشاهده کل خبر

     

    بهترین شرایط برای خریداران نفت فراهم است

    سید علی حسینی با اشاره به شفافیت عملکرد بورس های کشور شامل، بورس کالا، بورس تهران، فرابورس و بورس انرژی تاکید کرد: سازمان بورس به شفافیت در عملکرد و منصفانه بودن همه فعالیت های بازار سرمایه نظارت می کند و همواره کار خود را به خوبی انجام داده و نفت خام نیز با نظارت دقیق سازمان عرضه می شود. مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه سقف اولین عرضه یک میلیون بشکه نفت خام سبک تعیین شده و محل تحویل در جزیره خارک است، گفت: قیمت محصول بر اساس نفت خام برنت تعیین می شود و هر شخص حقوقی داخلی و خارجی می تواند از 35 هزار بشکه و مضرب آن تا سقف یک میلیون بشکه نفت خریداری کند.

    مشاهده کل خبر

     

    بورس بهترین گزینه در مسیر اقتصاد مقاومتی

    مدیرعامل بورس کالای ایران در همایش تولید و توسعه پایدار، صنایع پایین دستی پتروشیمی و تعاون گفت: براساس آمار معاملات بورس کالای ایران، سهم تعاونی ها از حجم و ارزش معاملات پتروشیمی ها در شش ماهه اول امسال افزایش یافته است. حامد سلطانی‌نژاد با معرفی کلی ابزارهای مالی در بورس کالا، در خصوص کارکردهای ابزار گواهی سپرده کالایی گفت: در بورس کالا معاملات به شیوه های مختلف انجام می شود که معاملات نقدی، نسیه و سلف، قراردادهای آتی و اختیار معاملات، گواهی سپرده کالایی، صندوق های کالایی، قراردادهای سلف موازی استاندارد و اوراق خرید دین، کشف پریمیوم و پیمان های آتی انواع روش های معاملاتی در این بازار است.

    مشاهده کل خبر

     

    با متخلفان بازار سرمایه تعارف نداریم/ بازار مستمر رصد می شود

    مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با بیان اینکه در تخلفات مربوط به دستکاری قیمت ها با هیچ فردی، برادرخواندگی و تعارف نداریم، گفت: جلسه با دادستان عمومی و انقلاب تهران برای گسترش همکاری ها و نظارت بیشتر برگزار شده و درباره موضوع خاصی نبوده است. محسن خدابخش درباره نشست مشترک دادستان عمومی و انقلاب تهران با مدیران بازار سرمایه، گفت: درباره موضوع نشست مشترک با دادستان، در برخی موارد سوءبرداشت انجام شده در حالی که یک نشست عادی برای همکاری بوده است.

    مشاهده کل خبر

     

    طرح نمایندگان سازمان بورس در اجلاس اعضای شوراهای فقهی در مالزی

    دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، از حضور نمایندگان این سازمان در اجلاس بین المللی علمای شریعت و اعضای کمیته های فقهی که در مالزی برگزار شد، خبر داد. مجید پیره با بیان اینکه بازار سرمایه در ایران نسبت به برخی بازارهای مالی اسلامی، مسیر طولانی برای طی کردن دارد، اظهار داشت: به اعتقاد بنده، حجم اقداماتی که در سال های اخیر برای توسعه بازار سرمایه اسلامی در ایران انجام شده وضعیت مطلوبی دارد و سرعت توسعه بازار سرمایه اسلامی در ایران در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه اسلامی کم نظیر است.

    مشاهده کل خبر

     

    امروز ارزنده ترین کالای بازار، سهام است

    مدیرعامل جدید شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد، سهام را در شرایط فعلی ارزنده ترین کالا در تمامی بازارها دانست. جواد عشقی نژاد، در پاسخ به این سوال که تغییرات نرخ ارز و انتشار گزارش های ماهانه و فصلی چه تاثیری بر حرکت بنیادی بازار دارد، گفت: به طور قطع تاثیر نرخ ارز بر بازار سرمایه همچنان باقی است؛ به تبع آن همه شرکت ها می توانند منافع حاصل از این تغییرات را در سودآوری و به تبع آن در قیمت هر سهم در بازار ببینند که البته این رخداد در گزارش های 6 ماهه شرکت ها هم کاملا مشهود است. البته این موضوع در خصوص شرکت هایی که از نظر تامین مواد اولیه 100 درصد ارزی باشند و قیمت گذاری های کنترلی در داخل داشته باشند، متفاوت است.

    مشاهده کل خبر

     

    محرک های بنیادین رشد بورس فراهم است

    به گفته علیرضا عسگری مارانی، چالش های اقتصادی نیمه نخست سال تا حد قابل توجهی کمرنگ شده و بازار سهام با کاهش ریسک سرمایه گذاری همراه شده است. از سوی دیگر علاوه بر اینکه گزارش های نیمه نخست سال از موفقیت بسیاری از شرکت ها در سودآوری حکایت دارد، شواهد نشان میدهد چشم انداز گزارش های نیمسال دوم از موفقیت بیشتری برخوردار است. این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سهام در نیمه دوم سال از منظر محورهای بنیادی بسیار موفق است. انتخاب سهام ارزنده و انتقال نقدینگی به سمت نمادهای تحلیل محور می تواند بهترین گزینه برای سودآوری مطلوب در شرایط کنونی بورس باشد.

    مشاهده کل خبر

     

    شفافیت؛ میوه حضور در بورس

    دبیر انجمن مدیران مالی حرفه‌ای ایران، نقش هلدینگ ها در اقتصاد دانش بنیان را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: علی رغم اینکه هلدینگ ها از ظرفیت سرمایه گذاری در صنایع مختلف برخوردارند اما آنهایی موفق تر هستند که وارد حوزه های جدید اقتصادی از جمله حوزه های دانش بنیان شوند. حمید دیانت‌پی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان ارزش افزوده بسیار بالایی در اقتصاد ایجاد می کنند، اظهار داشت: پروژه های دانش بنیان عموما تفکر محورند و نه توهم محور؛ لذا بر اساس این نگاه بنگاه های اقتصادی بسیار قوی رشد پیدا می کنند که هم زنجیره ارزش مورد نیاز اقتصاد را شکل می دهند و هم کارایی و اثر بخشی درستی دارند.

    مشاهده کل خبر

     

    نوسانات ارزی، نیاز روز افزون به ابزارهای مالی را نمایان کرد

    مدیر کالایی کارگزاری دلیران پارس در خصوص لزوم توسعه ابزارهای مالی به منظور پیش‌بینی پذیری بازارهای کالایی گفت: همواره انجام معاملات به صورت فیزیکی در معرض ریسک نوسانات ارزی قرار دارد، اما زمانی که ابزارهای نوین مالی توسعه یابند و از قراردادهای مشتقه، اوراق سلف موازی و سپردههای کالایی بیشتر استفاده شود، مطمئنا سرمایه‌گذاران می‌توانند هزینههای ناشی از نوسانات نرخ ارز را در معاملات خود پوشش دهند. به گفته امیرمسعود پرور، نوسانات اخیر نرخ ارز و پیرو آن، تغییرات قیمت کالاها در کشور، بر لزوم توسعه ابزارهای مالی از جمله ابزارهای مشتقه در اقتصاد را نمایان کرد.

    مشاهده کل خبر

     

    بازارهای موازی رقیب بازار سرمایه نیستند/ تداوم رشد بازار در روزهای آتی

    مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه اظهار داشت: 70 درصد بازار سهام ما وابسته به بازار کامودیتی است و به همین دلیل رونق بازار کامودیتی ها میتواند اثرات مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد. در عین حال، شرکت های صادرات محور رشد خوبی در این مدت داشته اند که انتظار می رود این رشد تداوم داشته باشد. به گفته علی اصغرزاده صادق، یکی از مزیت های اصلی تولید در کشور ما بخش نفت و پتروشیمی است. با وجود پیش بینی های بانک های جهانی مبنی بر افزایش قیمت نفت به بیش از 100 دلار به دلیل ریسک عدم حضور نفت ایران در بازار، می توان به رونق این صنعت با توجه به افزایش قیمت امیدوار بود.

    مشاهده کل خبر

     

    سهم های بازار راه خود را جدا می کنند

    مدیر مالیه بین الملل شرکت تامین سرمایه سپهر به نقش حقوقی ها در دوره اصلاح بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: عموما سهامداران حقوقی عامل منفی شدن بازار نیستند. به طور معمول سهام داران حقوقی فعال در بازار سرمایه، سهام خود را در روزهای مثبت نقد می کنند، نه در زمان های منفی. از همین رو باید توجه داشت که شرایط فعلی بازار، محصول عملکرد سهام داران حقوقی نیست. به گفته مهدی آسیما، بازار سرمایه ایران در یک زمان کوتاه رشد زیادی را تجربه کرد و طبیعی است که اکنون با اصلاح قیمت روبرو شویم.

    مشاهده کل خبر

     

    رفتار هیجانی، فرصتی برای بازیگران بلندمدت بازار

    به گفته ابوالفضل شهرآبادی، معاون تامین مالی لوتوس پارسیان، بازار سرمایه پس از یک رشد قابل توجه روند مثبت خود را برای مدتی متوقف کرد. این توقف محصول رخدادهای بیرونی اثر گذار بر بورس ایران و رفتار هیجانی سهام‌داران کم تجربه بود. روند فرآیندهای ذکر شده حتی بر سهم‌هایی با پشتوانه تحلیلی و بنیادین اثر گذاشت و قیمت آنها با افت مواجه شد. اما به عقیده فعالان و کارشناسان بازار، جریان منفی بازار در سهم‌های یاد شده متوقف خواهد شد و مجددا شاهد رشد قیمت شرکت‌هایی که گزارش‌های شش ماهه مطلوب و مثبتی ارائه داده‌اند، خواهیم بود.

    مشاهده کل خبر

     

    بورس محلی مناسب برای پس اندازهای اشخاص

    به گفته مدیر دارایی و سرمایه گذاری تامین سرمایه تمدن، بازار سرمایه به واسطه تنوع ابزارهای مالی و پتانسیل قابل توجه می تواند بستر مطمئن برای سرمایه گذاری بلندمدت خانواده ها باشد، اما به کرّات مشاهده می شود که بسیاری از این اشخاص بدون کسب تجارب کافی و اطلاعات کامل از وضعیت سهام به امید کسب سودآوری سریع اقدام به معامله در بازار سهام می کنند که به نتیجه قابل قبولی نمی رسند. احمد کوچکی با اشاره به اینکه بهترین پیشنهاد برای اشخاص غیرمتخصص در بازار سهام استفاده از ابزار سرمایه گذاری غیرمستقیم است گفت: افرادی که به تازگی وارد بورس می شوند نیاز به مشاوره و ابزارهایی دارند تا به وسیله آن بتوانند سود های با کیفیت بدست بیاورند.

    مشاهده کل خبر

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو