عصر خودرو

عضو اتاق بازرگانی تهران :

FATF فرصتی است تا با کشورهای دیگر شرایط برابر پیدا کنیم

عصر بازار- لایحه FATF همچنان یکی از موضوعات داغ و مورد توجه افکارعمومی است. طی هفته‌های گذشته نمایندگان مجلس با الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) موافقت کردند و بدین ترتیب نمایندگان مجلس با تصویب این لایحه، قدم اول را برای ایجاد شفافیت برداشتند.

FATF فرصتی است تا با کشورهای دیگر شرایط برابر پیدا کنیم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، جمشید عدالتیان ، با بیان اینکه الحاق ایران به CFT به نفع اقتصاد کشور است، گفت: FATF فرصتی است تا شرایط ما با کشورهای دیگر برابر شود.

    وی معتقد است: پیوستن به FATF باعث تسهیل در روابطمان با کشورهای اروپایی خواهد شد و جریان سرمایه و انتقال پول و ارتباطات بانکی را تسریع و شفاف می‌کند.

    وی گفت: اگر بخواهیم در سطح جهانی فعال باشیم مجبور هستیم با سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی کارکنیم که FATF ازجمله این‌ها است اما شرایط خاص را هم باید همیشه در نظر گرفت و آن‌هم سبک و سنگین کردن این موضوع است. در مورد FATF هم به همین شکل است یعنی درواقع باید سبک‌سنگین شود و از همه زوایا آن را دید.

    عدالتیان در ادامه به الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) به‌عنوان یکی از لوایح FATF اشاره کرد و گفت: اکثریت در مجلس این تشخیص را دادند که پیوستن به این لایحه به نفع اقتصاد کشور است.

    وی افزود: تشخیص این موضوع با مقامات قانون‌گذار کشور است ولی یک اصل کلی وجود دارد و آن هم این است که اگر می‌خواهیم در سطح جهانی فعال باشیم و از سیستم مالی جهانی استفاده کنیم باید قوانین آن را هم رعایت کنیم در غیر این صورت با محدودیت‌هایی روبرو می‌شویم و مجبوریم از سیستم‌های دور زدن استفاده کنیم بنابراین در این صورت میزان هزینه مبادله افزایش پیدا خواهد کرد.

    این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه اکثریت مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که به این کنوانسیون رأی مثبت بدهند، گفت: الحاق ایران به این کنوانسیون به نفع کشور است و نمایندگان هم به همین دلیل به این کنوانسیون رأی مثبت دادند چراکه به صلاح کشور خواهد بود.

    وی تأکید کرد که پیوستن به کنوانسیون‌ها یک سری منافع و یک سری ضررهایی دارد.

    وی با بیان اینکه پیوستن به FATF جریان سرمایه و انتقال پول و ارتباطات بانکی را تسریع و شفاف می‌کند، گفت: این خودش یک مزیتی است که تاکنون مانعی بود که این مانع برداشته می‌شود.

    وی افزود: برداشتن این مانع به معنی این نیست که سریع بتوانیم جذب سرمایه کنیم بلکه تازه با کشورهای دیگر شرایط برابر پیدا می‌کنیم.

    عدالتیان با اشاره به اینکه فقط ایران و کره شمالی در لیست سیاه هستند، گفت: با پیوستن به FATF بلافاصله شرایطمان با دیگران برابر می‌شود که این موضوع برای جذب سرمایه‌گذاری خوب و لازم است اما کافی نیست چراکه عوامل دیگری هم نیاز دارد.

    این عضو اتاق بازرگانی افزود: برخی فکر می‌کنند پیوستن به این کنوانسیون شرایطی خاص را به وجود می آورد و به قول عامه خارجی‌ها دم در ایستاده‌اند که وارد کشور شوند، اما این نگاه اشتباه است و ربطی به این قضیه ندارد.

    عدالتیان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص افزایش سرمایه‌گذار خارجی با پیوستن به FATF گفت: این موضوع به عوامل دیگری هم نیاز دارد اما موانعی وجود داشت که پیوستن به FATF این موانع را برمی‌دارد اما لازم است که بقیه موانع هم برداشته شود.

    وی افزود: افکار عمومی نباید این انتظار را داشته باشند که با پیوستن به FATF مشکلاتمان حل خواهد شد و بلافاصله سرمایه‌گذاری خارجی انجام خواهد شد بلکه FATF فقط موانع را بر خواهد داشت.

    برچسب ها