عصر خودرو

روز پرنوسان فرابورس ایران

عصر بازار- فرابورس ایران روز گذشته تحت تاثیر خبر تحریم چند شرکت ایرانی از سوی آمریکا با فشار فروش آغاز به کار کرد. ریزش یکباره آیفکس در ساعات اولیه معاملات منجر به توقف آن در سطح ۱۹۶۷ واحدی شد. اما در ادامه روز قدری از هیجان غالب بر بازار کاسته شد و نماگر آرام آرام روند افزایشی را طی کرد.

روز پرنوسان فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، برآیند نوسانات موجود در معاملات روز گذشته منجر به افت 7 واحدی (معدل 35/ 0 درصد ) شاخص کل و توقف آن بر سطح 2020 واحدی شد. فرابورس ایران آخرین روز هفته جاری را با معامله یک میلیارد و 237 میلیون سهم به ارزش حدودی 506 میلیارد تومان، به پایان برد. چنان‌که اشاره شد معاملات بازار متاثر از اخبار تحریم جدید مجددا شاهد فشار سنگین عرضه در عمده سهام خود شد. فشاری که با رشد شاخص دلار و کاهش تقاضای فلزات در بازار‌های جهانی تقویت شد و منجر به افت قیمتی تمام نمادهای فلزی، - به جز فولاد هرمزگان جنوب - شد. احتیاط معامله‌گران به سایر سهام بنیادی این گروه تسری یافت و سبب غلبه عرضه بر تقاضا در شماری از نمادهای این صنعت شد.
    رصد بازار اول و دوم

    روز چهارشنبه، معاملات بازارهای اول و دوم به مرز 510 میلیونی رسید که ارزش بیش از 211 میلیارد تومانی را شامل می‌شد. نزدیک به 57 درصد این نقدینگی در داد‌و‌ستدهای سه صنعت فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و هتل به گردش درآمد. غالب نمادهای فلزی طی افزایش شاخص دلار و کاهش سطح تقاضا برای فلزات پایه در بازارها ی جهانی، جذابیت خود را در برابر سهامداران از دست دادند و زیر فشار سنگین فروش قرار گرفتند. در این گروه فولاد هرمزگان جنوب به دلیل انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال و اعلام افزایش سود پیش‌بینی شده فعلی، موفق شده اطمینان خاطر معامله‌گران را محفوظ نگاه دارد. افزایش عرضه در شماری از نمادهای محصولات شیمیایی نیز مشاهده شد، از جمله شرکت پتروشیمی زاگرس. در مجموع 16 صنعت از 25 صنعت فعال فرابورس، در جریان آخرین روز کاری هفته به دلیل کاهش تقاضا در برابر عرضه نمادهای خود، با افت شاخص مواجه شدند. در مقابل هشت صنعت با رشد روزانه معاملات هفته چهارم ماه جاری را به پایان بردند. فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی نیز در قعر جدول مشاهده شدند. از طرفی صنعت سیمان تنها زیرمجموعه‌ای بود که نوسانی در معاملاتش احساس نکرد.

    سودد‌ه‌ترین صنعت دیروز به نام عرضه برق و گاز ثبت شد. به‌رغم گزارش‌های نه چندان مثبت شماری از نمادهای مربوطه، پس از اعلام بسته جدید ارزی این موضوع مطرح شد که قیمت انرژی متناسب با نرخ‌های جدید ارزی تعیین شود. به نظر می‌رسد انتظار برای تعدیل زودهنگام قیمت انرژی موجب استقبال سرمایه‌گذاران از نمادهای تولیدکنندگان انرژی شده است. توجه غالب سهامداران حقیقی به نمادهای برقی از معاملات روز سه‌شنبه قوت گرفت و منجر به صدرنشینی صنعت مزبور از منظر رشد شاخص شد. همان‌طور که اشاره شد فرآورده‌های نفتی در میان صنایع رشدیافته دیروز بود. صنعت نام برده با وجود توقف نماد معاملاتی نفت ایرانول به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت و افت قیمتی «شاوان» و «شپاس» به واسطه افزایش معاملات پالایش نفت شیراز موفق به حفظ شاخص خود در محدوده مثبت و رشد 5/ 0 درصدی آن شد. توقف نفت ایرانول انتشار اطلاعیه‌ای از طرف این شرکت در سامانه کدال را به دنبال داشت که از این قرار بود: سود تسعیر ارز در دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور سال 97، مبلغ 681 میلیارد و 918 میلیون ریال بوده است که ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی و فروش ارز در تاریخ 31 شهریور 97 است. پالایش نفت شیراز که طی اصلاحات چند روز معاملاتی اخیر به سطح قیمتی مناسب برای جذب سهامداران رسیده بود، دیروز با افزایش تقاضای سهامداران روز مثبتی را پشت سر گذاشت.
    «ترین»های فرابورس

    بررسی جدول نماهای مؤثر بر شاخص کل دیروز، نشان‌دهنده اثر کاهنده بیش از 8 واحدی سهامی ذوب‌آهن اصفهان بود. نماد مزبور که کاهش قابل توجه تقاضای سهامداران حقیقی را تجربه کرد بیشترین افت قیمتی را در میان نمادهای فلزی رقم زد. «ذوب» همچنین با جذب نقدینگی نزدیک به 51 میلیارد تومانی، پرمعامله‌ترین نماد دیروز نیز شناخته شد. در ادامه نمادهای تاثیرگذار دیروز بر آیفکس، دو نماد زیر مجموعه عرضه برق و گاز، «دماوند» و «بمپنا» در مجموع اثر فزاینده نزدیک به چهار واحدی را رقم زدند. پتروشیمی مارون و پالایش نفت شیراز نیز موجب افزایش بیشتر نماگر بازار شدند. هر دو عنوان متقابل بیشترین عرضه و تقاضا به دو نماد دارویی اختصاص گرفت. شرکت داروسازی آوه سینا در سومین روز معاملاتی خود بیش از 19 میلیون صف خرید را به انتظار گذاشت. از طرفی تولید و صادرات ریشمک که به دلیل افزایش سود پیش‌بینی شده و درآمد هر سهم، طی معاملات روزهای اخیر به سقف قیمتی خود نزدیک شده بود؛ روز گذشته تحت فشار فروش افت قیمت 5 درصدی را تجربه کرد.
    رصد بازیگران فرابورس

    دیروز به دنبال عقب‌نشینی معامله‌گران حقیقی از معاملات، قدرت در دستان معامله‌گران حقوقی قرار گرفت و با اختلاف خالص خرید نزدیک به 4 میلیارد تومانی حمایت از بازار را بر عهده گرفت. در صدر ترجیحات سهامداران خرد نماد معاملاتی «بکهنوج» به چشم می‌خورد. پس از آن پالایش نفت شیراز و نماد دارویی «دسانکو» قرار گرفتند که ارزش تغییر مالکیت صورت گرفته در این سه نماد در مرز 10 میلیارد تومانی متوقف شد. در مقابل، دو نماد فلزی «ذوب» و «میدکو» بیشترین توجه سهامداران عمده را جلب کردند و به این ترتیب نزدیک به 8 میلیارد تومان از سهام نام برده از پرتفوی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها منتقل شد.
    روز عرضه «اخزا703»

    روز گذشته بیش از یک میلیون برگه به ارزش نزدیک به یک میلیارد و 100 میلیون تومانی دست به دست شدند. بیش از 88 میلیارد تومان از این نقدینگی در معاملات اوراق خزانه اسلامی به گردش درآمد. افزایش بها در غالب نمادهای اسناد خزانه اسلامی منجر به کاهش نرخ سود موثر و توقف آن در سطح 2/ 25 درصدی شد. همچنین دیروز بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس چهارشنبه میزبان اوراق با نام اسناد خزانه اسلامی «اخزا703» با سررسید 21 مهر 99 بود. اوراق مزبور در اولین روز عرضه خود کاهش بهای بیش از 37 درصدی را تجربه کرد و نرخ سود موثر آن به 5/ 26 درصد رسید.

    برچسب ها