عصر خودرو

شاخص سهام در یک رفت و برگشت ۹۵ واحد رشد کرد؛

دو نیمه متفاوت بورس چهارشنبه

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران معاملات روز گذشته را در شرایطی آغاز کرد که شامگاه سه‌شنبه، اخباری مبنی بر اعلام تحریم‌های آمریکا علیه چند شرکت ایرانی روی خط خبرگزاری رفته بود. انتشار این اخبار سبب شد تا معاملات دیروز بورس تهران با فشار فروش سنگین در اغلب نمادهای بازار سهام آغاز شود. شرایطی که سبب افت نزدیک به ۲۵۰۰ واحدی شاخص سهام و سقوط به کانال ۱۸۰ هزار واحدی شده بود.

دو نیمه متفاوت بورس چهارشنبه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در ادامه اما به دنبال انتشار برخی گزارش‌های‌ شفاف‌سازی از سوی شرکت‌های مورد تحریم، تا حدودی از هیجانات بازار کاسته شد تا شاهد چرخش مسیر نماگر بورس تهران باشیم. به‌طوری که در نهایت شاخص سهام رشد 95 واحدی را ثبت کرد و در کانال 182 هزار واحدی باقی ماند.
    چرخش مسیر با کاهش هیجانات

    در ساعات پایانی سه‌شنبه‌شب، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، نام چند بانک و شرکت مهم را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. به این ترتیب دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌‌داری آمریکا (OFAC) اعلام کرد 20 نهاد و شرکت مرتبط با بنیاد تعاون بسیج از سوی این وزارتخانه مورد تحریم قرار گرفته است. در این فهرست از چند شرکت بورسی شامل فولاد مبارکه، تراکتورسازی تبریز، شرکت کالسیمین، گروه بهمن، توسعه معادن روی ایران، مهندسی تکنوتار و تعدادی از بانک‌های بورسی و فرابورسی (بانک ملت، بانک پارسیان، بانک سینا، بانک مهر اقتصاد) و شرکت‌های گروه کالسیمین به‌صورت مستقیم نام برده شده است. این موضوع در ساعات ابتدایی معاملات بورس تهران، به سبب افزایش هیجانات، صف‌های فروش سنگینی بر بازار تحمیل کرد که موجب ریزش قابل توجه شاخص سهام شده بود. این موضوع شرکت فولاد مبارکه اصفهان را بر آن داشت تا به انتشار گزارش شفاف‌سازی روی سامانه کدال بپردازد.

    فولاد در گزارش ارسالی خود تاکید کرد تحریم‌های بین‌المللی موضوع جدیدی نیست و فولاد مبارکه از سال‌ها قبل همچون سایر بخش‌های اقتصادی کشور با آن روبه‌رو‌ بوده است و این امر خللی در جریان فعالیت‌های تولیدی، مالی و صادرات محصولات شرکت ایجاد نخواهد کرد. همچنین فولاد مبارکه از سال‌ها قبل در اقدامی هوشمندانه با استراتژی بومی‌سازی و استفاده از توان داخل کشور، کلیه قطعات مورد نیاز خود و شرکت‌های گروه را از این طریق تامین کرده و در معدود موارد باقی‌مانده با جایگزینی دیگر کشورها، عملا هیچ‌گونه وابستگی به کشور آمریکا نداشته است. در عین حال سهام بانک ملت پس از انتشار اخباری مبنی بر بی‌اثر بودن تحریم‌های جدید آمریکا بر فعالیت‌های این بانک و همچنین شرایط مطلوب «وبملت» از نظر نرخ تسعیر ارز، با افزایش تقاضا همراه شد و صف خرید 100 میلیون سهمی را تجربه کرد.

    بانک پارسیان نیز در یک گزارش شفاف‌سازی اعلام کرد بر اساس سیاست‌های پیش‌نگرانه بانک پارسیان همسو با بانک مرکزی، فعالیت‌های بین‌المللی این بانک با ارز دلار و کشور آمریکا سال‌هاست متوقف شده است و بر این اساس در بازارهای هدف صادرکنندگان و واردکنندگان که عمدتا در اروپا و آسیا متمرکز است، مبادلات با استفاده از سایر ارزها صورت می‌پذیرد. بنابراین با توجه به تفاهمات دولت با این کشورها و پروتکل‌های تنظیمی درخصوص مبادلات مالی با این ارزها، تحریم مذکور تاثیری در فعالیت‌های این بانک ندارد.  پس از انتشار این گزارش شفاف‌سازی، از هیجانات ایجاد شده در بازار نیز کاسته شد و به تدریج شاهد فروکش‌ فشار عرضه در بازار سهام بودیم. شرایطی که در چرخش قیمتی در بسیاری از نمادهای بازار را به دنبال داشت و در نهایت به چرخش مسیر شاخص کل بورس تهران نیز منتهی شد. شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) اما با افت 1/ 1 درصدی به معاملات روزانه خود پایان داد.
    از بورس کالا چه خبر؟

    روز گذشته در گروه فرآورده‌های نفتی، بورس کالا میزبان عرضه محصولات دو شرکت پالایش نفت اصفهان و تبریز بود. وکیوم باتوم «شپنا» و «شبریز» به ترتیب با قیمت‌های پایه 1271 تومان و 3266 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شدند. وکیوم باتوم «شبریز» در قیمت پایه معامله شد و قیمت پایانی وکیوم باتوم «شپنا» با رشد حدود 165 درصدی نسبت به قیمت پایه، با میانگین قیمت 3366 تومان مورد دادوستد قرار گرفت.
    رصد بازارهای جهانی

    سه‌شنبه‌شب شاخص‌های اصلی وال‌استریت رشدی بیش از 2 درصد را تجربه کردند. انتشار گزارش عملکرد بهتر از انتظار برخی از شرکت‌های بزرگ در ایجاد جو مثبت در بازار نقش شایانی داشت. به تبع این امر ریسک‌‌پذیری فعالان بازار ارز نیز افزایش یافت و همین امر منجر به صعود ارزش دلار در برابر ین ژاپن و فرانک سوئیس شد. این موضوع سبب شد تا سطح تقاضا برای فلزات پایه از سوی استفاده‌کنندگان غیردلاری با کاهش مواجه شود. به این ترتیب در ساعات معاملاتی بورس تهران، هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با افتی مختصر در سطح 2031 دلار قرار گرفت و سرب با افتی 6/ 0 درصدی، 2052 دلار در هر تن قیمت خورد. مس نیز با کاهش قیمت، در قیمت 6197 دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت. قیمت هر تن روی اما با افزایشی جزئی به 2604 دلار رسید.
    همگام با بازیگران

    معاملات روز گذشته بورس تهران پس از دو روز متوالی غلبه حقیقی‌ها در سمت خرید، با جابه‌جایی سهام در مسیر حقیقی به حقوقی همراه شد. به این ترتیب دیروز حدود 394 میلیون سهم به ارزش 152 میلیارد تومان به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار افزوده شد.  بیشترین خالص خرید سهامداران حقوقی در نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی ثبت شد. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در میان نمادهای فلزی به 89 میلیارد و 200 میلیون تومان رسید. شرکت‌های معدنی نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت 20 میلیارد و 700 میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بودند. گروه محصولات شیمیایی دیگر گروهی بود که با خالص خرید 18 میلیارد و 900 میلیون تومانی توسط معامله‌گران عمده بازار همراه شدند. در صدر خرید معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت. خالص خرید این گروه از سهامداران در نماد مزبور به حدود 118 میلیون و 100 هزار سهم به ارزش حدود 72 میلیارد و 700 میلیون تومان بالغ شد.

    نماد معاملاتی توسعه معادن و فلزات نیز در این روز شاهد جابه‌جایی حدود 15 میلیون سهم به ارزش 8 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. نماد معاملاتی شرکت ملی مس ایران از دیگر نمادهای دیروز بورس تهران بود که مورد اقبال معامله‌گران عمده بازار قرار گرفت. به این ترتیب دیروز بیش از 14 میلیون و 300 هزار سهم «فملی» به ارزش 6 میلیارد و 200 میلیون تومان به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد.  در آن سوی بازار اما گروه فنی و مهندسی مورد‌توجه سهامداران خرد قرار گرفت و خالص خرید 7 میلیارد و 800 میلیون تومانی را ثبت کردند. سیمانی‌ها دیگر گروهی بودند که با بیشترین خالص خرید از سوی حقیقی‌ها همراه شدند. در این میان شرکت‌ها نیز نماد معاملاتی شرکت های‌وب، شاهد جابه‌جایی حدود 26 میلیون سهم خود به ارزش 16 میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در نماد معاملاتی گروه مپنا نیز دیروز 15 میلیون و 200 هزار سهم به ارزش 8 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار افزوده شد. نماد معاملاتی شرکت سیمان داراب نیز دیروز شاهد جابه‌جایی 2 میلیارد و 500 میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بود.

    برچسب ها