عصر خودرو

گفت وگوی عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با " عصر بازار":

صادرات پتروشیمی ها با مشکلی مواجه نمی شود

تصمیمات کلان نباید آسیبی به سهامداران پتروشیمی ها بزند

عصر بازار- کمتر از یک ماه به اجرایی شدن فاز دوم تحریم های آمریکا فرصت باقی مانده است. با توجه به حجم بالای پتروشیمی ها در بازار سرمایه، سهامداران این صنعت نگرانی هایی در خصوص نحوه صادرات محصولات پتروشیمی در زمان تحریم ها دارند.

صادرات پتروشیمی ها با مشکلی مواجه نمی شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،در این رابطه علی محمد بساق زاده عضو هیئت مدیره و مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی به " عصر بازار " گفت: تجربه تحریم پیشین زمینه ای را فراهم کرد که پتروشیمی های ایران در خصوص بحث لجستیک پیشرفت بسیار مناسبی داشته باشند تا جاییکه تعدادی از پتروشیمی ها کشتی های خریداری کردند و حمل و نقل محصولات خود را بر عهده گرفتند؛ از سوی دیگر با توجه به پشتیبانی اروپایی ها، روسیه و چین، بیمه کشتی ها نیز با چالش جدی روبه رو نخواهد شد. همچنین ایران تجربیات مناسبی در زمینه جابه جایی ارز دارد و اروپایی ها نیز به دنبال راه حلی برای کمک به ایران برای مبادلات بانکی هستند؛ بنابراین می توان اذعان کرد که با توجه به تجربیات گذشته تحریم های آمریکا نمی تواند برای صنعت پتروشیمی مشکل خاصی را ایجاد کند." در ادامه متن کامل این گفت وگو را می خوانید.

    بخش بزرگی از اقتصاد و بازارسرمایه ایران وابسته به صنعت پتروشیمی  است و به همین دلیل نگرانی های بسیاری از سوی مردم و سهامداران این شرکت‌ها وجود دارد که شاید پس از اعمال دور دوم تحریم‌ها، صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی با مشکل همراه شود؛ به نظر شما صادرات محصولات پتروشیمی پس از 13 آبان با مشکلات جدی مواجه خواهد شد؟
    ایران پیش از این نیز تجربه تحریم  (تحریم همه جانبه جامعه جهانی) را داشته و در آن زمان نیز با دور زدن تحریم ها شرایطی را به وجود آمد و صادرات محصولات پتروشیمی به طور جدی تحت شعاع قرار نگرفت. در آن برهه، چالش هایی در خصوص بازاریابی، لجستیک (حمل و نقل دریایی)، نقل و انتقالات بانکی و بیمه کشتی ها وجود داشت، اما تجربه تحریم‌های پیشین زمینه‌ای را فراهم کرده که  ایران در بخش لجستیک پیشرفت بسیار مناسبی داشته باشد؛ تا جایی که تعدادی از پتروشیمی ها کشتی  خریداری کرده‌اند و حمل و نقل محصولات را خود به عهده گرفته‌اند. در ابتدا قیمت حمل  و نقل افزایش 2 برابری پیدا کرد، اما با گذشت زمان و به خصوص پس از تحریم ها، قیمت ها نیز معقول شد. بنابران، تحریم های پیشین، صنایع ایران را قوی‌تر  کرده است و اکنون پتروشیمی ها توان حمل ونقل محصولات خود را دارند. البته با توجه به گسترش صنعت پتروشیمی همچنان نیاز است تا سرمایه گذاری های بسیاری در بخش لجستیک انجام شود.
    در تحریم های دوره پیش تمام جامعه جهانی حضور داشتند و این مورد، بر بیمه کردن کشتی های ایرانی تاثیر بسیار منفی داشت، اما اکنون اروپایی ها، روسیه، چین و تا حدودی هند در تحریم های یک‌جانبه آمریکا همکاری ندارند و این به نفع ایران است تا از تحریم های ثانویه عبور کند. همچنین برای حل چالش نقل و انتقالات مالی، 2روش در دستور کار قرار گرفته است؛ روش اول، این که اسناد محصولات به‌نحوی تهیه شوند که منبع اولیه آن مشخص نباشد. روش دوم نیز این است که به جای ارز، قطعات و کالا وارد کشور شود؛ البته در این روش، اولویت با واردات قطعات مورد نیاز صنعت پتروشیمی، نفت و خودرو است. همچنین با توجه به این که نرخ خوراک پتروشیمی ها توسط دولت تامین می شود، ورود نقدینگی باید به گونه ای کنترل  شود که صنعت پتروشیمی متضرر نشود؛ برای مثال زمانی که هزینه لجستیک در دوران تحریم های اولیه افزایش پیدا می‌کرد، دولت با کاهش نرخ خوراک ضرر پتروشیمی ها را به حداقل ممکن رساند. 
    با این توضیحات، اکنون تحریم ها فقط از سوی آمریکا اعمال می‌شود و به طور حتم، فشار بر ایران مانند تحریم های پیش نخواهد بود. از سوی دیگر، ایران تنوع محصولات خوبی در پتروشیمی دارد و در زمینه لجستیک نیز توانسته  موفقیت های مهمی به دست بیاورد. افزون بر این، با توجه به پشتیبانی اروپا، روسیه و چین بیمه کشتی ها نیز با چالش جدی روبه رو نخواهد شد. ایران تجربیات مناسبی در زمینه جابه جایی ارز دارد و اروپایی ها نیز به دنبال ایجاد راه مناسبی برای برقراری مبادلات بانکی با ایران هستند؛ بنابراین و با توجه به تجربیات گذشته، تحریم های این دوره آمریکا نمی تواند برای صنعت پتروشیمی مشکل خاصی ایجاد کنند.

    به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یکی از چالش هایی که صنعت پتروشیمی  با آن روبه روست، تعیین نرخ خوراک است؛ به عبارت دیگر سهامداران این صنعت اعتقاد دارند که دولت با استفاده از تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها اجازه افزایش سود این شرکت ها از مقدار مشخصی را نمی دهد. نظر شما چیست؟
    در حال حاضر صنعت پتروشیمی وزارتخانه مستقلی ندارد.  به عبارت دیگر وزارت نفت در تعیین و تامین نرخ خوراک و مجوزها، وزارت صنعت، معدن و تجارت با نظارت بر صنایع پایین دستی و شرکت هایی مانند ایمیدر و ایدرو که مناطق ویژه دارند، وزارت دفاع و وزارت کار با سرمایه گذاری در صندوق های تامین اجتماعی و وزارت اقتصاد و دارایی با بورس  به صورت تلفیقی بر این صنعت نظارت و مدیریت می کنند. در حقیقت اگر یکی از این وزارتخانه ها با سایرین هماهنگ نباشد، آسیب بسیاری به صنعت پتروشیمی وارد می شود. برای مثال می توان به تاثیر نوسانات ارزی بر قیمت محصولات پتروشیمی در بورس اشاره کرد که نتیجه تصمیمات گرفته نشده در اقتصاد کلان است که در نهایت به ضرر صنعت پتروشیمی تمام شد. بر این اساس با توجه به اینکه جمعیت بالایی با صنعت پتروشیمی در ارتباط هستند و بیش از 30 درصد از سهامداران این صنعت خصوصی هستند، سعی بر این است که تمامی این وزارتخانه ها تصمیمات هماهنگ و بجایی بگیرند که آسیبی به سهامداران  و به صورت کلی به این صنعت وارد نشود.

    تا 25 شهریور ماه سال جاری قیمت گذاری محصولات پتروشیمی بر اساس دلار 4200 تومانی در بورس کالا انجام می‌شد و در این میان، سقف رقابت نیز محدود بود. اما پس از این تاریخ، سقف قیمتی آزاد شد و عملا تقاضای سفته‌بازان کاهش پیدا کرد؛ نظر شما در این خصوص چیست؟
    مسئله اساسی این است که قیمت هر 2 طرف باید با یکدیگر هماهنگ باشد؛ به عبارت دیگر، اگر فروش محصولات با دلار 4200 تومان انجام شود، نرخ خوراک پتروشیمی ها نیز باید بر اساس همین نرخ محاسبه شود تا تولیدکنندگان متضرر نشوند. بنابراین، سیاست گذاران باید طوری برنامه ریزی کنند که نوسانات قیمت ها به حداقل ممکن برسد. بنابراین، باید هماهنگی مناسبی میان درآمد تولیدکننده و مصرف‌کننده، قیمت خوراک پتروشیمی و نرخ فروش ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی وجود داشته باشد. در حال حاضر و بنا بر اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، اکنون حدود 80 درصد از ارز سامانه نیما توسط پتروشیمی ها تامین می شود و این در حالیست که سال گذشته میزان صادرات غیرنفتی 40 میلیار دلار و سهم پتروشیمی ها 10 تا 15 میلیارد دلار بوده است. این نکته، نشان از آن دارد که سایر صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما واریز نکرده اند و بنابراین، اگر قیمت ها منطقی تعیین شوند یا با مکانیزم تعیین قیمت در بازار آزاد واگذار شوند، پتروشیمی‌ها کمتر آسیب می‌ببیند.

    آیا با توجه به اتفاقات اخیری که در بازار ارز افتاد و برداشته شدن سقف رقابتی در بورس کالا، آیا نرخ خوراک تغییری می کند؟
    با توجه به تصویت هیئت دولت، قیمت خوراک از میانگین قیمت بورس ثانویه هر ماه ، مبنای تبدیل قیمت خوراک پتروشیمی تعیین شده است.

    در ماه های گذشته شاهد افزایش قیمت نفت خام بودیم، این مهم چه تاثیری بر صنعت پتروشیمی دارد؟
    هرچقدر قیمت نفت بالاتر رود، حاشیه سود صنعت پتروشیمی بیشتر می شود، چرا که پتروشیمی های ایرانی به طور معمول از خوراک گازی استفاده می کنند؛ این در حالی است که اروپا، چین و ژاپن معمولا از خوراک مایع استفاده می کنند. همانطور که می دانید خوراک مایع ارتباط مستقیمی با نفت خام دارد. در نتیجه هرقدر که قیمت نفت بالاتر برود، صنعت پتروشیمی درآمد بهتری پیدا خواهد کرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو