عصر خودرو

رشد تولید ناخالص ملی چین به کمترین رقم در ۹ سال گذشته رسید

عصر بازار- رشد تولید ناخالص ملی چین در سه ماهه سوم ۲۰۱۸ به ۶.۶ درصد رسیده که پایین ترین حد خود از سه ماهه اول سال ۲۰۰۹ است.

رشد تولید ناخالص ملی چین به کمترین رقم در ۹ سال گذشته رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، در آخر این هفته سرمایه گذاران جهانی و سیاست گذاران هزینه‌های جنگ تجاری چین و آمریکا را یادآوری کردند. رشد اقتصادی سه ماهه سوم 2018 در چین ،کمترین حد پس از بحران مالی جهانی پیش بینی می شود.

    در ماه های اخیر تقاضای داخلی متزلزل بود. کمپین دونالد ترامپ برای اجبار چین به تغییر مالکیت معنوی ، سوبسید صنعتی و سیاستهای تجاری باعث کاهش درآمدهای صادراتی این کشور شد.

    پکن قصد داشته خطر کاهش سریع رشد اقتصادی کشور را دفع کند، ولی تاثیر زیاد عوارض تجاری آمریکا هنوز هم حس می شود.

    تحلیلگران می گویند اقدامات حمایتی بیشتری نیاز است، چون خطرات پیش روی دورنمای رشد اقتصادی چین از نیمه دوم سال میلادی جاری افزایش یافته است.

    نظرسنجی از 68 اقتصاددان نشان می دهد رشد تولید ناخالص ملی چین در سه ماهه سوم 2018 به 6.6 درصد رسیده که پایین ترین حد خود از سه ماهه اول سال 2009 است.

    رشد پیش بینی شده سه ماهه سوم هنوز هم بالاتر از کل هدف سالانه دولت چین، یعنی حدود 6.5 درصد است.

    تانگ جیانوی، یک اقتصاددان ارشد چینی گفت:« فشار رو به پایین بر روی اقتصاد نسبتاً شدید است. مصرف کاهش یافته و سرمایه‌گذاری زیربنایی باید ثابت شود. لازم است سیاست های خود را با افزایش فشار خارجی تنظیم کنیم».

    رشد بخش کارخانه ای چین هم در ماه سپتامبر پس از 15 ماه توسعه متوقف شد. سفارش صادرات بیشترین کاهش را در دو سال اخیر داشت. یک تحقیق رسمی نشان داده که تولیدکنندگان هم تحت فشار بوده اند.

    نشانه هایی وجود دارد که شرکت ها قبل از اجرایی شدن عوارض سخت تر و گسترده تر آمریکا ، حمل و نقل بار را افزایش داده اند که افزایش غیرمنتظره صادرات چین در ماه سپتامبر و رکورد تجارت مازاد آمریکا را توجیه می کند.

    یوان امسال 6 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد که باعث شد شدت عوارض آمریکا کم شود ولی خطرات جریان سرمایه را افزایش داد.

    این دو قدرت بزرگ اقتصاد جهان آخرین بار در 24 سپتامبر عوارض تلافی‌جویانه را وضع کردند. واشنگتن از کالاهای چینی حدود 200 میلیارد دلار عوارض دریافت کرد. ترامپ تهدید کرده بر تمام کالاهای صادراتی چین به آمریکا عوارض وضع خواهد کرد.

    چین تولید ناخالص ملی سه ماهه دوم را در 19 اکتبر اعلام می کند، به همراه تولید صنعتی ، خرده فروشی ها ، فروش ملک و سرمایه گذاری مربوط به ماه سپتامبر و همچنین اطلاعات سرمایه گذاری دارایی.

    اقتصاددان ها تخمین زده اند تولید ناخالص داخلی فصل به فصل چین 1.6 درصد رشد داشته باشد و رشد آن در سه ماهه دوم سال به 1.8 درصد برسد.

    برچسب ها