عصر خودرو

افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در حوزه معادن

عصر بازار- در پی افزایش نرخ دلار در ماه‌های اخیر و در نتیجه افزایش درآمد محصولات معدنی، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو از افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در بخش معدن خبر داد و افزایش نرخ دلار را تهدید و فرصت همزمان برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور دانست.

افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در حوزه معادن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، امیر صباغ - مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ، از افزایش سرمایه‌گذاری  شرکت‌های ایرانی در بخش معدن خبر داد و گفت: افزایش نرخ دلار باعث شده شمار زیادی از صنایع زیان‌ده شوند، اما در حوزه نفت، پتروشیمی و معادن که محصولات آن‌ها صادراتی است و با دلار فروخته می‌شود، شاهد رشد درآمد بودیم. 

    وی افزود: ‌افزایش درآمد باعث توسعه سرمایه‌گذاری‌ در بخش معدن شده به طوریکه در حال حاضر فعالیت‌های اکتشافی و سرمایه‌گذاری‌های کوچک و متوسط توسط شرکت‌ها رو به افزایش است و این سرمایه‌گذاری‌ها عمدتا از از محل درآمد خود شرکت‌ها است و در آن‌ها از منابع مالی بانک‌ها استفاده نمی‌شود.

    به گفته مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در حال حاضر به جای فاینانس‌های بین‌المللی، تولیدکنندگان داخلی در بخش معدن سرمایه‌گذاری می‌کنند و افزایش قیمت دلار نیز باعث شده طرح‌های توسعه به تعداد محدودی تعریف شوند.

    افزایش نرخ دلار فرصت و تهدید همزمان

    صباغ با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه معدن همیشه محدود بوده و در حال حاضر جذب سرمایه‌ خارجی سخت‌تر هم شده است، گفت: در حوزه معدن تاکنون سرمایه‌گذار بزرگ نداشتیم و تنها پنج سرمایه‌گذار کوچک به صورت فردی در بخش فولاد، فروآلیاژ و واحدهای کوچک کنسانتره فعالیت می‌کنند.

    وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌های کوچک متاثر از شرایط هستند و به راحتی می‌توانند کارشان را متوقف کنند، اظهار کرد: حجم مالی پروژه‌های خارجی نهایتا شش میلیون دلار است بنابراین این پروژه‌ها خیلی کوچک هستند و سرمایه‌گذاری خارجی محسوب نمی‌شوند.

    به گفته مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو با توجه به کاهش ارزش پول ملی و ارزان تمام شدن نیروی کار، انرژی و حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری در ایران برای افراد خارجی به صرفه است بنابراین با وجود اینکه این افراد از جانب کشورهای خودشان برای خروج از ایران تحت فشار قرار می‌گیرند و مشمول محدودیت بانکی می‌شوند، باز هم به کار خود ادامه می‌دهند.

    صباغ با بیان اینکه کاهش ارزش ریال هم‌زمان برای کشور فرصت و تهدید محسوب می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر افراد زیادی از کشورهای مختلف به سرمایه‌گذاری در ایران تمایل دارند چراکه همه چیز برای آن‌ها ارزان و استراتژی آن‌ها نیز برخلاف شرکت‌ها، کوتاه‌مدت است.

    وی خاطرنشان کرد:‌ اما این وضعیت در مورد شرکت‌ها صدق نمی‌کند، چراکه شرکت‌ها استراتژی بلندمدت دارند و اقدام به سرمایه‌گذاری به نفع آن‌ها نیست.

    برچسب ها