عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه :

رفع مشکلات سامانه معاملات، لازمه توسعه بورس است

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رفع مشکلات فعلی سامانه معاملاتی بورس، لازمه توسعه این بازار است و این موضوع باید مورد توجه سیاست‌گذاران و متولیان بازار سرمایه قرار گیرد؛ تا شاهد فرار سرمایه از بازار سهام نباشیم.

رفع مشکلات سامانه معاملات، لازمه توسعه بورس است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، عظیم ثابت در خصوص اختلال بوجود آمده در سامانه معاملات در چند روز گذشته و تاثیر آن بر معاملات بازار سرمایه گفت: سیستم‌های معاملاتی در تمامی بورس‌های دنیا به شکلی است که باید هر از گاهی مورد بازبینی قرار بگیرند تا بر اساس نیازهای معاملاتی، اصلاحاتی در آن صورت بگیرد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: نگاهی به شرایط سامانه معاملاتی بازار سهام نشان می‌دهد زمانی که این سامانه معاملاتی خریداری شد، قرار بود هر چند سال یک‌بار، سیستم طراحی مجدد شود که متاسفانه این موضوع مورد غفلت قرار گرفت.

    وی با بیان این مطلب که در دهه 80 وضعیت بورس به‌گونه‌ای بود که حجم بسیار پایینی از دادوستدها در این بازار انجام می‌شد اضافه کرد: این در شرایطی است که در حال حاضر حجم و ارزش معاملات رشد چشمگیری پیدا کرده است و در کنار افزایش صدور کدهای معاملاتی، معامله‌گران بازار سهام نیز به‌صورت روزافزون در حال افزایش هستند.

    ثابت اظهار داشت: با وجود این کارکرد و عملکرد سیستم فعلی معاملاتی نشان می‌دهد که این سیستم نمی‌تواند جوابگوی حجم فعلی سفارش‌های ارسالی از سوی معامله‌گران باشد.

    وی با اشاره به این که مهم‌ترین‌ پاسخ ارائه شده از سوی مقام مسوول در خصوص چرایی اختلال در سیستم معاملاتی موضوع تحریم‌های بین‌المللی است ادامه داد: هر چند که از این نظر محدودیت‌هایی وجود دارد اما بنظر می‌رسد بیش از موضوع تحریم‌ها، سهل‌انگاری و بی‌توجهی به مشکلات سیستم معاملاتی موجب بروز و ادامه این مشکلات باشد.

    ثابت همچنین در خصوص بروز اختلال در سامانه معاملاتی بورس در زمان‌هایی که معاملات با رشد یا افت چشمگیر مواجه هستند گفت: برخی فعالان و کانال‌های بورسی به بهانه‌های مختلف به تزریق این توهمات نادرست می‌پردازند و ایجاد اختلال در هسته معاملات را به این چنین موضوعاتی نسبت می‌دهند.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این اختلالات طبیعی است به زمان خاصی ارتباط ندارد، هر چند که بروز اختلال در سامانه معاملات به طور معمول موجب کاهش راندمان و بدبینی معامله‌گران و کارگزاران به کلیت بازار سهام می‌شود.

    مدیر صندوقهای سرمایه گذاری تامین سرمایه تمدن تاکید کرد: رفع مشکلات فعلی سامانه معاملاتی در بازار سهام، لازمه توسعه این بازار است و این موضوع باید مورد توجه سیاست‌گذاران و متولیان بازار سرمایه قرار گیرد؛ چرا که اتفاقاتی این چنینی نتیجه‌ای جز فرار سرمایه از بازار سهام نخواهد داشت.

    برچسب ها