عصر خودرو

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت :

تنوع‌ صادراتی، ضربه‌پذیری اقتصاد را کاهش می‌دهد

تراز تجاری، مثبت ۹۴۰ میلیون دلار

عصر بازار- در آستانه روز ملی صادرات، صبح امروز نشست خبری معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران با اصحاب رسانه برگزار شد.

تنوع‌ صادراتی، ضربه‌پذیری اقتصاد را کاهش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم، آمار مربوط به صادرات و واردات 6 ماه نخست سال جاری را ارائه داد و گفت: طی 6 ماه نخست سال جاری، تجارت کشور روند خوبی داشته است، به طوری که در این مدت شاهد رشد13 درصدی با رقم حدود 23 میلیون دلار در بخش صادرات بودیم. این در حالی است که سال گذشته در همین مدت، 20 میلیون دلار صادرات غیر نفتی انجام شده بود. این رشد 13 درصدی در حدود 21 درصد برای سال جاری تخمین زده شده بود، اما به دلیل اینکه ارز یارانه‌ای با نرخ 4200 تومان برای تولید برخی کالاها استفاده شده بود، باید کنترل و نظارت بیشتری بر صادرات انجام می‌شد که در این راستا، صادرات برخی از اقلام ممنوع شد.
    مجتبی خسروتاج افزود: در بخش واردات نیز 22 هزار و 182 میلیون دلار واردات انجام شده که 13 درصد کاهش داشته است.  تراز تجاری نیز نسبت به سال گذشته که به میزان 4.5 میلیون دلار منفی بود، امروز 940 میلیون دلار مثبت است.
    وی به فصول عمده بخش صادرات و واردات نیز اشاره کرد و گفت: در بخش صادرات، 10 قلم محصولات پتروشیمی، پلیمری، شیمیایی آلی، آهن و فولاد ، کشاورزی، کودها، سنگ فلز، مصالح ساختمانی، سبزیجات و فرش، حدود 76 درصد صادرات به ارزش 17.5 میلیون دلار را در برمی‌گیرد. این آمار نشان می‌دهد که باید تنوع سازی در صادرات مد نظر قرار بگیرد تا به این وسیله ضریه‌پذیری اقتصاد کاهش یابد.
    خسروتاج ادامه داد: ارزش صادرات به گروه همکاری اسلامی به میران 33 درصد،شورای همکاری خلیج فارس 37 درصد، سازمان همکاری اقتصادی به میزان 13 درصد، کشورهای جنوب شرق آسیا به میزان 28 درصد رشد مثبت داشته است. این در حالی است که صادرات به اتحادیه اروپا به میزان 2 درصد منفی بوده است.
    معاون صادراتی وزیر صمت ادامه داد: عمده کالاهای وارداتی در ده فصل به میزان 63 درصد بوده که با ارزش 14 میلیون دلار انجام شده است. همچنین، در 6 ماه نخست سال جاری واردات کالاهای واسطه‌ای به میزان 61 درصد، کالاهای سرمایه‌ای به میزان 14.7 درصد و کالاهای مصرفی به میزان به میزان 16.8 درصد بوده است.
    خسروتاج با اشاره به توان تجارت خارجی گفت: صادرات بخش صنعت با 24 درصد رشدنسبت به مدت مشابه سال گذشته به 10.7 میلیارد دلار در 6 ماه نخست سال جاری رسید. در این راستا، صادرات محصولات پتروشیمی با 24 درصد رشد، محصولات شیمیایی با 22 درصد رشد، مصنوعات فلزی با 41 درصد رش، خودرو به میزان 28 درصد رشد، محصولات فلزی با 15 درصد رشد، صنایع معدنی به میزان 7 درصد رشد، بیشترین توان تجاری را داشته‌اند.
    خسرو تاج در خصوص روز ملی صادرات نیز تشریح کرد: در آستانه بیست و دومین سالروز ملی صادرات قرار داریم. برخی افراد مطرح می‌کنند که با وجود ممنوعیت‌های صادراتی، یا تعهد ارزی و سخت‌گیری در سامانه نیما، چرا باز هم بر صادرات تاکید می‌شود. اما امروز لزوم صادرات غیر نفتی بیش از پیش احساس می‌شود.
    وی افزود: در همایش روز ملی صادرات در حدود 299 شرکت در بخش صنعت و معدن، 153 شرکت در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی، 43 شرکت در بخش خدمات و 14 شرکت در بخش بازرگانی متقاضی حضور بودند. مهمترین شاخص‌های انتخاب صادرکنندگان نمونه، ارزآوری و ارزش صادرات و همچنین ماندگاری و توسعه صادرات بوده است. از سوی دیگر، در اختیار داشتن ابزارهای تجارت الکترونیک، عضویت در تشکل صادراتی، برندسازی و رعایت استانداردهای بین‌المللی، دفتر فروش در خارج از کشور ، نمایشگاه و ... از جمله معیارهای مهم در انتخاب صادر کنندگان نمونه بوده‌اند.
    معاون صادراتی وزیر صمت ادامه داد: بعضی از صادرکنندگان از تعهد ارزی هراس دارند، این در حالی است که این افراد ملزم به برگرداندن ارز فیزیکی به بانک‌های داخل کشور نیستند؛ بلکه از طریق صرافی‌ها و به وسیله فاکتور فروش می‌توانند ارز خود را در سامانه نیما مبادله کنند. روش‌های جدیدی نیز برای پیمان سپاری ارزی ایجاد شده است که مبادله ارزی را تسهیل می‌کند.
    خسروتاج در خصوص مبادلات ارزی نیز تشریح کرد: بر اساس آخرین اطلاعات از اواخر فروردین ماه تا به انروز،5.9 میلیارد یورو برابر با 6.7 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیر نفتی خریداری است. همچنین، 4.9 میلیارد یورو ارز به واردکنندگان فروخته شده که میانگین آن 9600 تومان بوده است.

    برچسب ها