عصر خودرو

نگاهی به آمارهای جدید صندوق بین المللی پول برای ایران؛

به این دلایل تورم ایران ۲۹ درصدی نمی شود

عصر بازار- در حالی که تنها چند ماه از سال ۲۰۱۸ میلادی باقی مانده است صندوق بین المللی پول هفته گذشته در پیش بینی جدید خود، از نرخ رشد اقتصادی ۱.۵ درصدی منفی و تورم ۲۹.۶ درصدی برای ایران خبر داده است.

به این دلایل تورم ایران ۲۹ درصدی نمی شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایران آنلاین، صندوق بین المللی پول در گزارشی از وضعیت اقتصادی جهانی از پیش بینی تورم 29 درصدی برای ایران خبر داد. بنابر گزارش این صندوق، اقتصاد ایران همچنین نرخ رشد منفی 1.5 درصدی را در سال 2018 تجربه خواهد کرد.

    گزارش صندوق بین المللی پول با واکنش های مختلفی در میان کارشناسان اقتصادی رو به رو شد.

    موافقان: تورم 29.6 دصدی بزودی اعلام می شود

    عده ای با توجه به افزایش قیمت ها بعد از اجرای فاز اول تحریم های ضد ایرانی آمریکا، آمارهای صندوق بین المللی پول را درست اعلام کرده و می گویند:افزایش قیمت ها چند ماه گذشته نرخ تورم را افزایش داده است و با توجه به اینکه فاز دوم تحریم ها تا ماه آینده اجرایی خواهد شد بنابراین نرخ تورم 29 درصدی برای ایران دور از واقعیت نیست و باید منتظر اعلام این نرخ از سوی بانک مرکزی یا مرکزآمار باشیم.

    مخالفان : آمار صندوق بین المللی پول را قبول نداریم

    در مقابل بسیاری از تحلیل گران بازار و کارشناسان اقتصادی معتقدند: آمار جدید این صندوق نمی تواند با واقعیت اقتصاد ایران تطابق داشته باشد.
    آمارهای صندوق بین المللی پول برای ایران

    آنها هر چند نوسانات قیمتی در ایران را رد نمی کنند اما می گویند: با برنامه هایی که دولت برای کنترل قیمت ها در پیش گرفته است پیش بینی تورم 29.6 درصدی برای ایران آن هم در چند ماه باقی مانده از سال 2018 دور از واقعیت ها خواهد بود.ضمن اینکه دلیل نرخ منفی 1.5 درصدی رشد اقتصادی را همین نوسانات قیمت ها به وجود آوردند و نرخی طبیعی است.

    دو فاکتور احتمالی افزایش تورم

    به اعتقاد این کارشناسان هرچند در چند ماه گذشته با افزایش تقاضا برای کالاهای اساسی و لوازم خانگی و حتی طلا و ارز بازار این کالاها به شدت پر نوسان بود و تغییرات قیمتی زیادی را تجربه کردند اما این افزایش تقاضا هم اکنون کاهش یافته و تعادل در قیمت و عرضه ها هم ایجاد شده است.بنابراین افزایش تقاضا به عنوان یک فاکتور افزایش قیمت ها که منجر به تورم 29 درصدی می شود، از بین رفته است.
    علاوه بر تقاضا فاکتور دیگری که کارشناسان به آن تکیه می کنند فروش و قیمت نفت است.
    تحریم های امریکا تا حدودی فروش و صادرات نفت ایران را کاهش داده است اما با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و به تبع آن بالاتر رفتن درآمدهای ارزی کشور پیش بینی نرخ تورم بالا برای ایران واقعی نخواهد بود.
    براساس جدیدترین آمار مرکزآمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه ١٣٩٧ به ١١.٣ درصد رسید که نسبت به ماه قبل که ٩,٧ درصد بود، ١.٦ درصد افزایش نشان می دهد.
    این در حالی است که میزان تورم در دوازده ماه منتهی به مردادماه 1397 نسبت به دوازده ماه منتهی به مردادماه 1396 معادل 11.5 درصد بوده است. شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مردادماه 1397 پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 5.8 درصد افزایش داشت.

    پیش بینی صندوق بین المللی پول مطابق با واقعیت اقتصاد ایران نیست
    یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این آمار را صندوق بین المللی پول  از دو روش به دست آورده است، اظهار داشت:صندوق بین المللی پول یا این اطلاعات را از ما گرفته است که در زمینه بانک مرکزی پاسخگو خواهد بود یا اینکه همانند قبل این آمارها را پیش بینی کرده است.
    آلبرت بغزیان تصریح کرد: بنابراین در صورت پیش بینی بودن این آمار، باید گفت که صندوق بین المللی پول پیش بینی نرخ تورم 29.6 درصدی را با توجه به روندهای قبلی پیش بینی رشد اقتصادی و افزایش قیمت ها این نرخ ها را محاسبه کرده است که نمی توان به آن اعتنا کرد.
    این کارشناس اقتصادی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه تنها چند ماه از سال جاری میلادی مانده است بنابراین پیش بینی رشد اقتصادی منفی و تورم بالا را قبول نداشته و به نرخ رشد اقتصادی هم نگاه مثبت داریم.
    وی با بیان اینکه پیش بینی صندوق بین المللی پول را مطابق با واقعیت اقتصاد ایران نمی بینم، افزود:با توجه به افزایش قیمت نفت و به تبع آن افزایش درآمدهای نفتی در کشور، پیش بینی رشد منفی اقتصادی خیلی با واقعیت الان اقتصاد هماهنگ نخواهد بود. ضمن اینکه در وضعیت کنونی صنایع ما با همان وضعیت قبلی خود در حال کار هستند بنابراین این رشد منفی را رد می کنیم.
    این کارشناس اقتصادی همچنین درباره پیش بینی وضعیت اقتصاد ایران با توجه به تحریم های پیش رو تصریح کرد: در حال حاضر به طور دقیق نمی توان وضعیت آینده اقتصاد ایران را پیش بینی کرد اما با توجه به کاهش ارزش پول ملی که باعث بالا رفتن هزینه تمام شده تولید شده است و اینکه کارخانجات هنوز موجودی وعدم موجودی خود را اعلام نکرده اند، احتمال کاهش کمی در رشد اقتصادی را می دهیم اما نه به اندازه آمارهای صندوق بین المللی پول.
    وی اضافه کرد: اما باید ببینیم درآمدهای نفت چقدر خواهد بود و  و تا چه حدی در وضعیت اقتصادی تاثیر گذار خواهد بود.
    بغزیان همچنین خاطر نشان کرد: اگرنظارت دولت در بحث قیمت ها و اشتغال بیشتری شود و برای تامین نیازهای ارزی هم برنامه مناسبی داشته باشد وضعیت اقتصاد ما به مراتب بهتر خواهد شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو