عصر خودرو

معاون مدیرکل و رئیس اداره دامپزشکی چابهار :

۱۹۵۲ تن فرآورده خام دامی و آبزیان چابهار به پنج کشور صادر شد

عصر بازار- معاون مدیرکل و رئیس اداره دامپزشکی چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: هزار و ۹۵۲ تن انواع فرآورده های خام دامی و آبزیان این شهرستان در سالجاری به کشورهای عمان، هنگ کنگ، تایلند و حوزه خلیج فارس بویژه امارات متحده عربی صادر شده است.

۱۹۵۲ تن فرآورده خام دامی و آبزیان چابهار به پنج کشور صادر شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، اولیا میرلاشاری اظهار داشت: بیش از 501 تن از این محموله صادراتی میگو وانامی و پاسفیدهندی تولید شده از مزارع پرورشی گواتر چابهار بوده است.
    وی با بیان اینکه در واحد قرنطینه دامپزشکی چابهار برای صدور مجوز حمل بهداشتی قریب به 2 میلیون و 487 هزار و 460 کیلوگرم انواع فرآورده های خام دامی اقدام شده است، خاطر نشان کرد: علاوه بر صادرات آبزیان و فرآورده های دامی به پنج کشور، 536 تن ترخیص آبزیان وارداتی، 997 تن پودر ماهی، 485 تن ماهی تازه، 958 تن ماهی خوراکی منجمد، 15 هزار و 71 تن ماهی صنعتی، 165 تن میگو، 173 تن گوشت قرمز و آلایش دامی بصورت تازه و منجمد و 225 تن کنجاله سویا به مقاصد داخلی انجام شده است.
    رئیس اداره دامپزشکی چابهار گفت: این شهرستان ظرفیت خوبی برای صید و صیادی، پرورش میگو با کیفیت و انواع فرآورده های خام دامی دارد و می تواند بخشی از نیازهای کشور را تامین کند.
    وی افزود: ارز آوری محصولات در دستور کار دامپزشکی چابهار قرار دارد.
    میرلاشاری اظهار داشت: اداره دامپزشکی چابهار وظیفه استقرار امنیت غذایی و تامین سلامت شهروندان، سلامت دام و غذا و همچنین تامین استانداردهای بهداشتی تولیدات دامی را برعهده دارد.
    وی ادامه داد: حفظ و حراست از سرمایه های دامی کشور، پیشگیری از ظهور، بروز و شیوع بیماری های دامی و حفظ و ارتقاء سطح بهداشت عمومی با پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین دام و انسان از دیگر اهداف دامپزشکی است.
    معاون مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت های اداره دامپزشکی چابهار در سالجاری اظهار داشت: این اداره در بخش بهداشت و مبارزه با بیماری ها با انجام مایه کوبی در جمعیت دامی سبک و سنگین در سطح این شهرستان از بروز بیماری در جمعیت دامی پیشگیری کرده است.
    وی مبارزه با بیماریها و انجام مایه کوبی 57 هزار و 306 راس انواع دام سبک و سنگین را از جمله اقدامات دامپزشکی چابهار در سالجاری عنوان کرد.
    میرلاشاری ادامه داد: همچنین در این مدت با صرف 73 لیتر سم بیش از 38 هزار و 300 متر مربع جایگاه دامی توسط دامپزشکی برای مبارزه با انگل های خارجی بویژه کنه هیالوما عامل بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) مورد سم پاشی قرار گرفته است.
    وی نوع واکسن ها برای مایه کوبی دام های سبک و سنگین را بروسلوز گاو، گوساله، بره و بزغاله، آبله بزی و گوسفندی، تب برفکی گوسفند و بز، طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR)، تب برفکی گاو و هاری عنوان کرد.
    رئیس اداره دامپزشکی چابهار گفت: در نیمه نخست سالجاری در بخش نظارت افزون بر 958 مورد بازدید از مراکز تولید و عرضه شامل کارخانه ها، سردخانه ها، سوپرگوشت ها انجام و 2 هزار و 537کیلوگرم انواع فرآورده خام دامی غیر بهداشتی ضبط و امحاء شده است.
    وی ادامه داد: واحد طیور این اداره 17 مورد مجوز بهداشتی برای ورود 501 هزار و 60 قطعه جوجه گوشتی به مرغداری های شهرستان چابهار را صادر کرده است.
    میرلاشاری بیان کرد: همچنین در این مدت 25 مورد صدور و یا تمدید پروانه بهداشتی بهره برداری کارخانجات، مسئولان فنی بهداشتی، پروانه بهداشتی تولید، خودروهای حمل و مراکز عرضه صورت گرفته است.
    وی افزود: واحد آبزیان نیز وظیفه کنترل و نظارت بهداشتی لارو ریزی 125 میلیون قطعه در 27 مزرعه در پهنه ای به وسعت 617 هکتار از مزارع پرورش میگوی گواتر و ذخیره سازی300 هزار قطعه بچه ماهی در مزارع پرورش ماهی در قفس را نیز بر عهده داشته است.
    رئیس اداره دامپزشکی چابهار تصریح کرد: آزمایشگاه این اداره در جهت تایید سلامت و ردیابی انواع بیماری های دام، طیور و بویژه آبزیان و کنترل کیفی فرآورده های خام دامی چهار هزار و 322 مورد آزمایش بر روی نمونه های دریافتی انجام داده است.
    میرلاشاری ادامه داد: هم اینک پروژه آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفی اداره دامپزشکی چابهار با تجهیزات مدرن و بروز با اعتبار 15 میلیارد ریال در این شهرستان در حال ساخت است که پس از تکمیل و بهره برداری این آزمایشگاه گامی بزرگ در راستای تسهیل صادرات و کنترل کیفی و بهداشتی محصولات شیلاتی و سایر فرآورده های خام دامی برداشته خواهد شد.

    برچسب ها