عصر خودرو

رئیس سابق سازمان بورس خبر داد؛

۲ دلیل اصلی افت بورس

عصر بازار- رئیس سابق سازمان بورس دلیل افت بازار سرمایه را کاهش قیمت نفت و کالاهای جهانی و کاهش سودآوری شرکت‌ها و بنگاه‌ها عنوان کرد و گفت: نقش عوامل اقتصاد جهانی در رکود بورس پررنگ‌تر است.

۲ دلیل اصلی افت بورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، علی صالح‌آبادی در مورد نوسانات شاخص بورس و اینکه گفته می‌شود در زمان مدیریت وی شاخص بورس حبابی بود، اظهار داشت: بورس تابعی از عوامل کلان اقتصادی است، زمانی که در سازمان بورس بودم، نفت حدود 100دلار و اکنون در حدود 40 دلار در هربشکه است، آیا قیمت آن زمان نفت حبابی بود؟

    وی افزود: بورس تابعی از قیمت‌های جهانی و سودآوری شرکت‌ها و بنگاه‌ها است؛ امروز قیمت نفت و کالاهای جهانی به‌شدت کاهش یافته و رکود بر اقتصاد داخل حاکم است که در کنار این موارد برخی تصمیمات در حوزه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه نیز بر روی بازار سرمایه اثرگذار بوده است.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: بورس تابعی از عوامل کلان اقتصاد ایران و جهان است، نمی‌توان بورس را مجرد از عوامل اقتصادی در نظر گرفت و بورس خوب، بورسی است که بتواند عوامل اقتصادی را در شاخص‌های خود نشان دهد.

    صالح‌آبادی تصریح کرد: بورس، وضعیت بنگاه‌ها را نشان می‌دهد و ارتباطی با سیاست‌های دولت ندارد؛ اکنون قیمت جهانی نفت کاهش ‌یافته و بودجه کشور هم به درآمدهای نفتی وابسته است و این کاهش قیمت روی بودجه دولت و اقتصاد کشور اثر می‌گذارد و از طرفی قیمت کالاها کاهش ‌یافته که این مساله بر سودآوری بنگاه‌ها اثرگذار است.

    وی ادامه داد: وقتی شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد، طبیعتا شاخص‌های بورس هم بالا می‌رود. انتظار ما این است که بعد از لغو تحریم بنگاه‌ها بتوانند راحت‌تر از دنیا تأمین مالی کرده و با افزایش صادرات مشکلات خود را مرتفع کنند که اثرات آن را در بورس خواهیم دید.

    رئیس سابق سازمان بورس با تأکید بر اینکه یکی از دلایل افت بورس این است که شرکت‌ها سودآوری لازم را ندارند و این نشأت گرفته از اقتصاد کشور است، اظهار کرد: نقش عوامل اقتصاد جهانی در بورس بسیار پررنگ‌تر است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو