عصر خودرو

با افت ۳/ ۳ درصدی رقم خورد؛

عقب‌نشینی ۶ کانالی شاخص سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد حرکت بازار برخلاف انتظارات اولیه بود و در نهایت با ثبت یک افت سنگین دیگر به کار خود پایان داد. در بازار سهام دیروز معامله‌گران با توجه به شرایط روز چهارشنبه که شکل و شمایلی متعادل داشت انتظار یک روز متعادل و به سمت رشد را داشتند اما این انتظار محقق نشده و عرضه‌های سنگین معامله‌گران باعث شد بازار با موج جدیدی از افت قیمت‌ها همراه شود.

عقب‌نشینی ۶ کانالی شاخص سهام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس دیروز معامله‌گران شاهد افت 3/ 3 درصدی شاخص کل معادل 5هزار و 482واحد بودند تا شاخص در انتهای بازار به رقم 175هزار و 33واحد برسد. در بازار دیروز همچنین شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز با کاهش 699 واحدی به عدد 28 هزار و 740 واحد دست یافت. در بازار دیروز نمادهای فولادمبارکه، ملی مس، گل گهر، پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی پارس و پالایشگاه‌های بندرعباس و اصفهان بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند.

    در گروه خودرویی موضوع تغییر مدیرعامل سایپا از سوی وی رد شد. دیروز مدیرعامل سایپا در مورد نوسازی ناوگان فرسوده تجاری گفت: با اقدامات انجام شده پیش‌بینی می‌شود به زودی 8 هزار دستگاه خودروی سنگین وارد ناوگان حمل‌و‌نقل شود.محسن قاسم‌جهرودی در حاشیه مراسم افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت در جمع خبرنگاران تاکید کرد: من هنوز در سمت خود در سایپا عهده‌دار وظایفم هستم و مسائلی که در مورد رفتن من از سایپا مطرح می‌شود، شایعه است.مدیرعامل سایپا افزود: تا روزی که روی این صندلی هستم، از صندلی سایپا برای ماندن روی آن هزینه نخواهم کرد و اجازه نخواهم داد کسی از آن صندلی برای مطامع خودش استفاده کند.وی در مورد نوسازی ناوگان فرسوده تجاری سنگین گفت: دولت به جد روی این موضوع حساس است و در جلسات مختلف، کار عملیاتی شده و با استراتژی و خط مشی، نوسازی ناوگان فرسوده تجاری به جدیت در حال تعقیب است و امیدوارم تا آخر این ماه 8 هزار خودرو را ثبت سفارش کنیم و کارهای اجرایی را برای ورود به ناوگان انجام دهیم.

    مدیرعامل سایپا بیان کرد: با انجام مراحل بانکی می‌توانیم 8 هزار دستگاه خودروی جایگزین ولوو را با به روزترین تکنولوژی دنیا وارد ناوگان حمل‌و‌نقل کنیم.وی در پاسخ به این سوال که با خروج شرکت کامیون‌سازی ولوو از ایران این اقدامات چگونه انجام خواهد شد، گفت: قطب‌های جدید خودروسازی در دنیا شکل گرفته است و این قطب‌ها با هزینه‌های بسیار پایین و کیفیت بسیار بالا تولید می‌کنند.جهرودی اظهار کرد: ما این قطب‌ها را شناسایی کرده‌ایم. درست است که ولوو از ایران رفته و خط‌مشی آنها کار کردن با ما نیست،‌ اما به هر حال با خودروسازان دیگر مذاکراتی داشته‌ایم و در مورد 8 هزار خودروی سنگین با آنها مذاکرات را نهایی کرده‌ایم، کارها در وزارت صنعت انجام شده و منتظر حل شدن مسائل بانکی هستیم.مدیرعامل سایپا ادامه داد:‌ خبر خوش من این است که E.C.U یکی از پیشرفته‌ترین و تکنولوژیک‌ترین قطعات خودرو توسط شرکت صبا خودکفا شده و این عملیات طی سه‌ماه و نیم انجام شده است.

    در گروه معدنی، آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی به چین روز جمعه بهبودهایی را تجربه کرد که به علت کاهش موجودی سنگ آهن بنادر چین بود. متوسط شاخص قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد 5/ 71 دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر چین است که 45 سنت رشد روزانه داشت. قرارداد سوآپ نوامبر نیز 55 سنت بالا رفته و 9/ 69 دلار هر تن خشک سی اف آر است.به گزارش فولاد ایران، موجودی سنگ آهن بنادر چین 53/ 143میلیون تن است که 63/ 1میلیون تن نسبت به اواخر سپتامبر کاهش داشته است. ظاهرا موجودی سنگ آهن استرالیا کاهش داشته و سنگ آهن برزیل بیشتر شده است. از این رو قیمت‌های استرالیا بالا رفته است.

    در گروه فولادی، فولاد هرمزگان جنوب تعدیل مثبت 74 درصدی سود را اعلام کرد.براین اساس، «هرمز»، 5/ 1هزار میلیارد تومانی، سود هر سهم سال مالی جاری را از 274 به 476 ریال رساند و درخصوص دلایل این تغییر با اهمیت اعلام کرد: در نیمه نخست سال جاری افزایش در نرخ فروش محصول اصلی در بازار داخل و صادرات که به دلیل افزایش تقاضا و افزایش قیمت‌های جهانی بوده باعث افزایش درآمد عملیاتی شده است.همچنین در نیمه دوم سال جاری با توجه به ابلاغیه دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولادی وزارت صنعت مورخ 20 شهریور درخصوص تعیین قیمت‌های پایه و سقف رقابت قیمت فروش، مبلغ فروش داخلی افزایش یافته که از دلایل عمده این تعدیل است.

    در این میان، افزایش در نرخ ارز با توجه به مصوبه دولت مبنی بر فروش ارز شرکت‌های فولادی در بازار ثانویه اثر قابل توجهی بر سود دوره به‌خصوص در نیمه دوم سال جاری خواهد داشت که محاسبات فوق بدون در نظر گرفتن سود تسعیر ارز 6 ماهه ابتدای سال لحاظ شده و با توجه به اینکه شرکت در حال تهیه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای است اطلاعات و تعدیلات ناشی از این موضوع تا پایان مهلت مقرر پایان مهر از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران خواهد رسید.بنابراین گزارش، این زیرمجموعه مهم فولاد مبارکه در 6 ماه توانسته 50 درصد پیش‌بینی درآمد هر سهم معادل مبلغ 239 ریال را پوشش دهد.

    در گروه دارویی، شرکت شیمی دارویی داروپخش موفق به ثبت دو محصول مخلوط پتاسیم کلاو با آویسل (میکرو کریستالین سلولز) و سایلوئید (سیلیکون دی اکساید) در هند به منظور صادرات شده است. با توجه به تغییر قوانین و سختگیرانه‌تر شدن فرآیند ثبت این محصول موفقیتی بزرگ برای مجموعه شیمی دارویی داروپخش محسوب می‌شود که یکی از هفت تولید‌کننده این محصولات در دنیا بوده که با بالاترین کیفیت و بر اساس استاندارد‌های BP، USP و EP تولید و عرضه می‌کند. در فرآیند ثبت این محصولات تمام مستندات شامل گواهی GMP داخلی، مستندات کیفی‌سازی و معتبر‌سازی فرآیند‌های تولید و سایر اطلاعات بر مبنای گاید‌لاین‌های معتبر بین‌المللی به‌طور کامل به سازمان غذا و داروی هند ارائه شده و مورد تایید قرار گرفت که در حال حاضر مقدمات انعقاد قرارداد صادراتی با یک شرکت هندی در حال بررسی است که تا ماه آینده جزئیات آن منتشر خواهد شد. قرارداد مذکور اولین قرارداد صادرات شرکت شیمی دارویی داروپخش به هند بوده است. در گذشته این شرکت قرارداد‌هایی با شرکت‌های عراقی و سوریه‌ای به امضا رسانده بود.در گروه واسطه‌گری مالی سرمایه‌گذاری جامی از 263 ریال، 150 ریال سود تقسیم کرد.در مجموع بازار روز گذشته بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 721میلیارد تومان و در فرابورس به 328میلیارد تومان رسید.

    برچسب ها