عصر خودرو

مخابرات:

قبض‌های این دوره تلفن همراه را نپردازید

عصر بازار- در حالی که بسیاری از شهروندان با اضافه شدن مبالغی تحت‌عنوان «بدهی پیشین»، رقم قبض تلفن‌ همراهشان به‌طور غیرمتعارفی افزایش یافته است، سخنگوی شرکت مخابرات ایران از مردم می‌خواهد قبض‌های دوره جدید را یا اصلاح کرده یا منتظر قبض جدید باشند.

قبض‌های این دوره تلفن همراه را نپردازید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از جام‌جم، بسیاری از شهروندان با دریافت قبض‌های جدید تلفن همراهشان احساس کردند رقم قبض نسبت به قبض قبلی افزایش قابل توجهی داشته است. حال آن‌که متوسط استفاده آنها از تلفن همراه تغییر محسوسی نکرده است.

    این احساس آنان را بر آن داشت تا درباره علت افزایش رقم قبض تلفن همراه خود از رسانه‌ها، وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران و ارگان آن ـ همراه اول ـ در این باره توضیح بخواهند.

    به دنبال آن مشاهده ریز صورتحساب بسیاری از مشترکان همراه اول که خط دائمی در اختیار دارند، در پرتال همراه اول نشان داد مبالغ مختلف و گاه قابل توجهی تحت‌عنوان بدهی پیشین به قبض آنها اضافه شده است.

    حال آن‌که آنها مدعی هستند هیچ‌گونه بدهی قبلی بابت قبض تلفن همراهشان نداشته‌اند و قبوض خود را به‌طور منظم پرداخت‌ کرده‌اند.

    به این ترتیب با افزایش شمار پرسش‌کنندگان، وزارت ارتباطات و همچنین شرکت مخابرات ایران به این موضوع پاسخ دادند.

    در نخستین پاسخ سخنگوی شرکت مخابرات ایران به جام‌جم گفت: یکی از علت‌های لحاظ شدن بدهی پیشین در قبوض برخی مشترکان می‌تواند به دلیل فاصله 10 تا 15 روزه بین صدور تا توزیع قبض باشد.

    داوود زارعیان افزود: به این ترتیب مقداری از رقم ناشی از مکالمات در این فاصله باقی می‌ماند که به عنوان بدهی پیشین در قبض بعدی لحاظ می‌شود.

     اما به گفته برخی شهروندان، رقم بدهی پیشین بعضا به‌قدری زیاد است که گاه درصد قابل‌توجهی از رقم اصلی قبض را دربرمی‌گیرد. به عبارت دیگر این ارقام بسیار بیشتر از نرخ مکالمات معمول در مدت پنج یا ده روز است.

    زارعیان پاسخ داد: صحیح است. بروز این‌گونه مشکلات محتمل است. بنابراین ما راه‌های مختلفی به مشترکان برای حل این موضوع پیشنهاد می‌کنیم.

    وی تصریح کرد: در این باره اگر مشترکی قبض جدید فعلی را پرداخت نکرده بهتر است به دفاتر مشترکان تلفن همراه مراجعه و نسبت به اصلاح قبض خود اقدام کند. در راه دوم که مورد پیشنهاد ما نیز است، مشترکان با سامانه 9990 تماس بگیرند و صرفا رقم قبض میان‌دوره و نه پایان دوره را از طریق این سامانه پرداخت کنند زیرا اطلاعات مالی درج شده در این سامانه به‌روز است و امکان هرگونه رسیدگی و تصحیح آنی قبض وجود دارد.

    سخنگوی شرکت مخابرات ایران خاطرنشان کرد: با این حال کسانی که قبض‌های دوره پیشین خود را پرداخت کرده‌اند و در قبض جدید برایشان بدهی پیشین لحاظ شده است، قبض را پرداخت نکنند تا قبض اصلاحی مجددا در روزهای آینده برایشان ارسال شود.

    این مقام مسئول تصریح کرد: اما اگر کسانی از هر طریق چه پیامک یا قبض کاغذی قبض‌ دوره جدید را پرداخت‌ کرده‌اند نگران نباشند، زیرا بدهی پیشین لحاظ شده در قبض بعدی به عنوان بستانکار لحاظ خواهد شد.

    واکنش وزارت ارتباطات

    در همین حال وزارت ارتباطات نیز آمادگی خود برای رسیدگی به مشکل اضافه رقم‌های قبوض تلفن همراه اول را اعلام کرد.

     علی‌اصغر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) دیروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: مشترکانی که در دوره اخیر قبض‌های همراه اول با ارقامی بیشتر از حد معمول مواجه شده و فکر می‌کنند اشتباهی در حساب آنها رخ داده، این موضوع را از طریق شرکت ارتباطات سیار پیگیری کنند.

    وی تاکید کرد: در قبض‌های اخیر شرکت ارتباطات سیار در برخی موارد مشکلاتی به‌وجود آمده و ممکن است ارقامی که در قبض صادر شده به دلیل نقص فنی در سیستم با واقعیت مغایرت داشته باشد. بر همین اساس اگر مشترکی احساس می‌کند در قبض خود با رقم‌های بالا مواجه شده، می‌تواند این موضوع را از طریق سامانه شرکت ارتباطات سیار پیگیری کند تا قبض او بررسی مجدد شود.

    معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین عنوان کرد: در صورتی که شکایت‌ها از این طریق رسیدگی نشد و پاسخ اپراتور، مشترکی را قانع نکرد، مشترکان می‌توانند اعتراض خود را از طریق سامانه 195 با وزارت ارتباطات در میان بگذارند تا قبض‌های آنها مجدد بررسی شود.

    بررسی تاثیر پارازیت‌ها

    در همین حال رئیس سازمان تنظیم مقررات با اشاره به تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت شهروندان گفت: کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان‌هایی مانند انرژی اتمی، محیط‌زیست، وزارتخانه‌های بهداشت، دفاع و ارتباطات در دوره‌ای به ارزیابی سطح سیگنال‌ها پرداخته و نتایج ارزیابی آنها در محیط‌های شهری و تاثیر تشعشعات بر سلامت افراد برای رئیس‌جمهور ارسال شده تا در خصوص آنها بررسی‌هایی صورت بگیرد.

    علی‌اصغر عمیدیان یادآور شد: البته وزیر دفاع نیز در این خصوص مصاحبه‌ای داشته و اظهارنظرهایی کرده‌اند که برای اعلام‌نظر در این زمینه لازم است بررسی‌های ما تکمیل شود تا پس از انجام بررسی‌ها و اندازه‌گیری‌های جدید بتوانیم در این حوزه دیدگاه خود را اعلام کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: درباره اندازه‌گیری سیگنال‌ها مولفه‌های متعددی تاثیرگذار است که از جمله می‌توان به مسائل جوی مانند زاویه تابش اشاره کرد. از سوی دیگر سطح سیگنال‌ها و مدت زمان آنها نیز از دیگر مسائلی است که مورد توجه قرار می‌گیرد.

    معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: اکنون نحوه بررسی ما به این شکل است که به عنوان مثال در یک روز، بخش خاصی از شهر را با تجهیزاتی که داریم بررسی و سطح سیگنال آن را مشخص می‌کنیم. روز دیگر ممکن است در نقطه متفاوتی در شهر این اتفاق بیفتد، اما در کل نمی‌توان بر این اساس اعلام کرد کدام نقطه شهر در این زمینه آلودگی بیشتر یا کمتری دارد.

    رئیس سازمان تنظیم مقررات درباره صحبت‌هایی که پیش از این سازمان هواشناسی مطرح کرده و گفته بود که به دلیل سیگنال‌های ارتباطی موفق به تشخیص وضع درست گرد و غبار و توفان تهران نشده، توضیح داد: دستگاه‌های سازمان هواشناسی در فرودگاه مهرآباد نصب شده و فرکانس آنها به‌گونه‌ای است که با اینترنت بی‌سیم به نوعی تداخل دارد، اما اگر سازمان هواشناسی بخواهد این مشکل برطرف شود با توجه به این‌که خدمات اینترنت بی‌سیم مورد استفاده مردم است دو راهکار پیش‌روی هواشناسی وجود دارد و این سازمان می‌تواند یا دکل خود را از شهر خارج کند یا تنظیماتش را به‌گونه‌ای انجام دهد که مشکلش برطرف شود.

    این مقام مسئول همچنین در پاسخ به پرسشی که درباره زمان برطرف شدن اختلالات موبایلی اپراتور اول مطرح شده بود، توضیح داد:‌ با توجه به گستردگی شبکه این اپراتور قطعا ارتقای این شبکه تا حدی زمانبر خواهد بود، اما اکنون طبق صحبت‌هایی که صورت گرفته آخرین زمانی که ما برای حل این مشکلات مطرح کرده‌ایم، بهمن امسال است که البته گویا اپراتور کمی درباره این سقف زمانی بحث دارد.

    برچسب ها