عصر خودرو

این رابطه خاص پولی بین دو کشور به چه معناست؟

آینده رابطه ایران و چین پس از قرارداد سوآپ ارزی

عصر بازار- قرارداد سوآپ ارزی بین ایران و چین چه تاثیری بر مبادله تجاری این دو کشور می‌گذارد و با این همکاری، چه اتفاق‌هایی در مبادله تجاری بین دو کشور رخ می‌دهد؟

آینده رابطه ایران و چین پس از قرارداد سوآپ ارزی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،  چند روز پیش سفیر ایران در چین از تلاش برای انعقاد قرارداد سوآپ ارزی بین ایران و چین خبر داده است. آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، سفیر ایران در چین با بیان اینکه چین با 37 کشور قرارداد سوآپ ارزی دارد، اعلام کرده است:پیش‌نویس سوآپ ارزی بین ایران و چین را به‌تازگی دریافت کرده‌ایم و برای انعقاد چنین قراردادی تلاش خواهیم کرد.

    اما چنین قراردادی چه آثاری بر تجارت ایران دارد و و با این همکاری، چه اتفاق‌هایی در مبادله تجاری بین دو کشور رخ می‌دهد؟

    مجیدرضا حریری، نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین، اظهار کرد: پول ملی چین (یوان) جزو ارزهای معتبر جهان شده است. سبد ارزی معتبر جهان قبلا شامل ارزهایی مانند دلار، ین و فرانک بود که الآن یوان هم به این سبد اضافه شده است. این موضوع فرصتی است برای کشور چین که پول ملی‌اش به ارزی معتبر تبدیل شده است.

    او در ادامه گفت: از سوی دیگر دولت چین به دنبال این است که رابطه اقتصادی این کشور را با برخی از کشورها به صورت مستقیم پول‌های ملی درآورد. به عنوان مثال در حال حاضر این کشور دارد با روسیه رابطه روبل و یوان را تعریف می‌کند. علاوه بر این، چین دارد در بخشی از مبادلات خود با «آ. سه. آن» و کره جنوبی هم این کار را می‌کند. درباره رابطه ایران و چین هم همین موضوع مطرح است که بخشی از مبادلات ما به شکل ریال و یوان انجام شود.

    حریری افزود: قاعدتا چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا و بزرگترین صادرکننده در دنیا و در عین حال شریک اول تجاری ما در حال حاضر است؛ بیش از 25 درصد از تجارت خارجی ما با چین انجام می‌شود. بنابراین فضا برای ایجاد رابطه‌های خاص پولی و بانکی بین ایران و چین فراهم است. به همین دلیل طرح‌های مختلفی برای تسهیل این روابط وجود دارد؛ از جمله انعقاد قرارداد سوآپ ارزی که مقدماتش به عنوان یک پیشنهاد بین طرفین انجام شده است.

    او درباره تأثیر این قرارداد بر تجارت ایران و چین گفت: روی حجم آن تأثیر مستقیمی ندارد، اما برای تسهیل تجارت مفید است. بحث سوآپ که فنی‌تر است، اما اگر مبادلات ما با پول‌های ملی انجام شود، می‌توانیم به تعدادی از بازارهای دیگر که با پول ملی چین کار می‌کنند، ورود راحت‌تری داشته باشیم. به طور کلی هم با این اقدام هزینه‌های پولی - مالیِ مبادلاتی‌ ما پایین می‌آید در مقایسه با زمانی که یک بار ما دلار را به عنوان مأخذ مبادله بگیریم و یک بار دیگر هم دلار به ارزهای ملی برای فروشندگان یا خریداران چینی تبدیل شود. به این صورت یک واسطه پولی می‌تواند بین ما حذف شود.

    حریری در ادامه اظهار کرد: در مجموع اگر چنین اقداماتی با سایر نکات پولی و مالی که سیاست‌های اصلی بانک مرکزی است، تطبیق داشته باشد، فی نفسه اقدامات بدی نیست. کل مبادلاتی که ما بخواهیم داشته باشیم، چه بخواهیم سوآپ ارزی کنیم و چه بخواهیم با پول ملی‌مان با کشوری مبادله تجاری داشته باشیم، به استراتژی ارزی، پولی و مالی که بانک مرکزی طراحی می‌کند، بستگی تام دارد.

    او افزود: در روابط بانکیِ بین‌المللی ما گزینه‌هایی داریم که از بین آنها انتخاب می‌کنیم. به عنوان مثال ما در مقطعی تمام ذخایر ارزی‌مان را از دلار به یورو تبدیل کردیم. این یک انتخاب بود. در این انتخاب بعضی کشورها ضرر می‌کنند مثل ما که ضرر کردیم و بعضی از کشورهای دیگر به شکل دیگری عمل می‌کنند. این مسائل عمدتا مربوط به تصمیمات پولی مالی هستند که وزارت اقتصاد و دارایی و به طور مشخص بانک مرکزی باید برای صیانت از ارزش پول ملی و تسهیل تجارت خارجی ما اتخاذ کنند. هر کدام از این اقدامات به نوبه خود مزایایی دارند و می‌توانند معایبی هم داشته باشند.

    حریری همچنین بیان کرد: به طور کلی اگر متخصصان پولی و بانکی بر اساس یک استراتژی مشخص اقدام کنند، نتیجه مثبت است. اطلاع ندارم که آیا ما در این اقدامات بر اساس یک استراتژی معین عمل می‌کنیم یا به صورت سلیقه‌ای اقدام می‌کنیم. مجموعا هیچ کدام از این اقدامات هدف نیستند، بلکه همه ابزارهایی هستند که اگر بر اساس استراتژی‌های معین انجام شوند، باید به بهره‌وری اقتصادی بیشتر ما منجر شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها