عصر خودرو

جهش پنج پله‌ای شاخص سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار کشور دیروز پس از ۵ روز متوالی منفی شاهد رشد قابل توجه بیش از ۲/ ۳ درصدی شاخص کل و عبور از ۵ کانال بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شروع بازار شاهد تشکیل صف‌های خرید در نمادهای سه گروه استخراج کانه‌های فلزی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی بودند. در این شرایط بازار تحت تاثیر بهبود قیمت جهانی فلزات پایه، سیگنال افزایشی نرخ دلار و همچنین حمایت معامله‌گران حقوقی شاهد جمع‌آوری آخرین صف‌های فروش بود.

جهش پنج پله‌ای شاخص سهام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، جمع‌آوری صف‌های فروش در ساعت میانی معاملات انجام شد. اما این شرایط در نیم ساعت پایانی معاملات برهم خورد و برخی نمادها از جمله ذوب آهن مجددا با صف فروش مواجه شدند. این موضوع موجب شد تا بازار، چشم به معاملات روز چهارشنبه و همچنین هفته آینده داشته باشد. در این شرایط دیروز شاخص کل بازار سرانجام توانست با اتکا به رشد اولیه خود با رشد 5هزار و 662واحدی معادل بیش از 2/ 3 درصد مواجه شود. با این رشد شاخص کل مجددا به مرز 180هزار واحد بازگشت و در پایان بازار عدد 180هزار و 848 واحد را نشان داد. دیروز شاخص کل هم‌‌وزن اما با کاهش 200 واحدی عدد 29 هزار و 988 واحد را به نمایش گذاشت. امری که حکایت از روند منفی قیمت سهام کوچک‌تر بازار دارد.

    دیروز در گروه دامپروری مدیر پذیرش بورس تهران با اشاره به تکمیل حدود 100 درصدی مدارک کشت و صنعت دامپروری پارس، از احتمال اعلام اطلاعیه عرضه در این هفته و اقبال سهامداران به این سهم خبر داد. اسماعیل درگاهی درباره زمان عرضه اولیه کشت و صنعت دامپروری پارس باتوجه به ارائه صورت‌های مالی 6 ماهه گفت: احتمالا اطلاعیه عرضه اولیه این شرکت برای هفته جاری منتشر شود. وی ادامه داد: در این میان صورت‌های مالی 6‌ماهه به‌صورت مبسوط ارائه شده اما باید به یکسری اطلاعات تکمیلی به‌عنوان سوالات سازمان بورس پاسخ داده شود تا ابهامات جزئی هم برطرف شود. اگر مدیران شرکت بتوانند به این سوالات پاسخ دهند، این هفته به احتمال زیاد اطلاعیه عرضه «زپارس» منتشر خواهد شد. این مقام مسوول درخصوص عرضه اولیه سهام پتروشیمی نوری که پیش از این اعلام شده بود اواخر مهر انجام می‌شود، توضیح داد: با توجه به اینکه اولویت در عرضه‌های اولیه به ترتیب شرکت‌های بزرگ و کوچک از لحاظ سرمایه نیست و هر کدام که مراحل پذیرش را کامل کنند در اولین فرصت برای عرضه آماده می‌شوند، به احتمال بسیار زیاد با توجه به آمادگی کشت و صنعت پارس و اینکه حدود 100 درصد مدارک تکمیل شده، اولین عرضه در مقطع فعلی «زپارس» است.

    در تحولات پیرامون بازار زمان برگزاری چند شرکت اعلام شد. بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره ساعت 9 روز دوشنبه 14 آبان به مجمع می‌رود. زمان برگزاری مجمع نفت بهران به منظور انتخاب حسابرس و بازرس قانونی ساعت 10 صبح روز پنج‌شنبه 26 مهرماه اعلام شده است. سهامداران آینده‌سازان بهشت پارس برای تصویب صورت‌های مالی دوره منتهی به اسفند گذشته درهمین روز یعنی 26 مهرماه ساعت 11 شاهد برگزاری مجمع خواهند بود. خوراک دام پارس نیز برای تصویب معاملات موضوع ماده 129 قانون تجارت، زمان برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده را روز شنبه 28 مهرماه اعلام کرده است. شرکت سرمایه‌گذاری کوه نور برای تطابق اساسنامه با نمونه سازمان بورس نیز روز شنبه 28 مهر ماه به مجمع فوق‌العاده می‌رود. در گروه لوازم خانگی پیش‌فروش 160 مدل لوازم خانگی شرکت‌های داخلی با تحویل 6 ماهه از دیروز شروع شد و در صورت عدم تحویل به موقع، تولیدکننده مشمول جریمه  می‌شود. در گروه استخراج کانه‌های فلزی شرکت باما که با سرمایه 100 میلیارد تومانی در تابلوی فرعی بازار اول معاملات بورس حضور دارد از برنامه پذیرش یکی از زیرمجموعه‌ها در فرابورس خبر داد. «کاما» اعلام کرده: با پذیرش شرکت ذوب روی اصفهان (شرکت فرعی) در فرابورس موافقت کرده است.

    در گروه غذایی مجموعه بهشهر شامل شوینده و ساختمانی بهشهر سهم خود را در ساختمان بهشهر به گروه توسعه ملی واگذار کرده‌اند. براساس اعلام «وبانک» 170میلیارد تومان بابت خرید این ساختمان پرداخت کرده است. مالکیت این شرکت با این انتقال در ساختمان بخارست به 6 دانگ (100 درصد) رسیده است.همچنین روز گذشته همزمان با تودیع و معارفه مدیرعامل فولاد مبارکه، بهرام سبحانی از پروژه احیای زاینده‌رود توسط «فولاد» همزمان با اعلام پیش‌بینی‌ها تا پایان سال‌جاری خبر داد.  وی تاکید کرد: درسال 97برنامه شرکت تولید 9میلیون و 450هزارتن فولاد است. سیاست فولادمبارکه در سه سال گذشته تولید محصول‌های کیفی با ارزش افزوده بالا بود؛ به گونه‌ای که درسال 96 بیش از61 نوع محصول کیفی شامل ورق آج‌دار و فولاد مورد نیاز برای مصارف نفت وگاز و ورق رویه خودرو تولید کرده است.مدیرعامل فولاد مبارکه تاکید دارد: فولاد مبارکه امسال زیر 20میلیون مترمکعب برای تولید 7میلیون تن فولاد آب برداشت می‌کند. همچنین قرار است درقالب یک پروژه 200میلیون مترمکعب آب شیرین ازبندرعباس به اصفهان منتقل شود که هیات مدیره امیدوارند مدیرعامل جدید ادامه‌دهنده این طرح باشند.

    از سوی دیگر در راستای تحقق برنامه ششم توسعه و افزایش سهم ریل در جابه‌جایی بارهای استان، با جلب نظر مدیران کارخانه سیمان اصفهان و همکاری شرکت‌های مالک واگن و راه‌آهن، حمل اولین محموله کلینکر صادراتی کارخانه سیمان اصفهان با ریل فراهم‌ شد. به گزارش واحد مرکزی خبر رضا سادات‌حسینی، مدیرکل راه‌آهن اصفهان گفت: با بررسی و برنامه‌ریزی‌، در مدت 42روز که از چهارم مهر آغاز شد، تاکنون 40هزار تن کلینکر صادراتی کارخانه سیمان اصفهان به مقصد بندرعباس با ناوگان ریلی حمل شده است.آماده‌سازی خطوط بارگیری کارخانه سیمان اصفهان، هماهنگی با شرکت‌های مالک واگن برای اختصاص واگن موردنیاز، مکاتبه با مرکز برای زمینه‌سازی و تسهیل در استفاده از تخفیفات مربوط به حمل از طریق ریل از جمله فعالیت‌های اداره‌کل راه‌آهن اصفهان است. این محموله را واگن‌های لبه ‌بلند و شن‌کش از سیمان اصفهان، ایستگاه ایرانکوه به مقصد بندرعباس، حمل کرده‌اند.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما پر‌عرضه بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به هزار و 858میلیارد تومان و در فرابورس به 709میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها