عصر خودرو

ثبات اقتصادی با تک نرخی شدن ارز به کشور باز می‌گردد؟

عصر بازار- تک نرخی شدن قیمت ارز موجب خواهد شد تا فعالان اقتصادی برنامه‌ریزی شفاف‌‎تری برای اقتصاد داشته باشند.

ثبات اقتصادی با تک نرخی شدن ارز به کشور باز می‌گردد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مجید صوفی کارشناس اقتصادی در خصوص تاثیر تک نرخی شدن ارز در ثبات این بازار گفت: اگر تک نرخی شدن ارز انجام شود دیگر دولت مرجعی برای اعلام نرخها نخواهد بود و بازار عامل تعیین‌کننده می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه با تک نرخی شدن ارز مکانیسم عرضه و تقاضا عامل تعیین کننده برای بازار خواهند بود، گفت: سال‌ها است که دولت قصد انجام این کار را دارد و در دوره ای کوتاه مدت این اقدام را نیز انجام داد که البته با شکست هم مواجه شد و تأثیر معکوس بر قیمت ارز داشت.

    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در زمانی که دولت ارز با قیمت 2700 تومان عرضه می‌کرد نرخ بازار 3100 تومان بود که این خود نشان از دوری بازار از قیمت‌های دولتی است.

    صوفی همچنین افزود: ساختار اقتصاد ما با مشکلات فراوانی روبروست و در این شرایط تک نرخی شدن ارز امکان‌پذیر نیست.

    وی همچنین در خصوص کنترل تورم در شرایط تک نرخی شدن ارز نیز گفت: البته برای اینکه نرخ ارز واحدی داشته باشیم باید همه متغیرهای اقتصاد کلان از جمله تورم مد نظر قرار گیرد تا نرخ ارز و نوسان آن دامنه محدودی داشته باشد و ثبات اقتصادی حاکم شود.

    این کارشناس اقتصادی معتقد است تک نرخی شدن ارز هزینه‌های دولت را پایین می‌آورد و از ایجاد رانت در بازار ارز جلوگیری می‌کند.

    ** ارز تک نرخی رانت را از بین می‌برد

    یک کارشناس اقتصادی گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز موجب از بین رفتن رانت خواهد شد.

    محمد اصولیان استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در خصوص تک نرخی شدن ارز و تأثیر آن بر ثبات بازار گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز موجب از بین رفتن رانت خواهد شد.

    این کارشناس اقتصادی افزود: با تک واحدی شدن نرخ ارز صورت‌های مالی شرکت‌ها شفاف‌تر شده و تحلیل‌گران می‌توانند تصمیمات درستی را در خصوص اقتصاد اتخاذ کنند.

    وی همچنین در خصوص نرخ ارز در بودجه 95 گفت: در بودجه سال جدید نرخ ارز کمتر از  3 هزار تومان مشخص شده درحالی که نرخ ارز در بازار آزاد  3 هزار و 600 تومان است که این  خود موجب رانت خواهد شد.

    اصولیان در پایان تصریح کرد: مادامی که دولت ارز را تک واحدی نکند همچنان شاهد رانت و فساد در اقتصاد خواهیم بود و تنها راه برون رفت از اوضاع موجود تک نرخی شدن ارز است.

    ** کوتاهی دست دلالان با تک نرخی شدن ارز

    یک کارشناس بورس گفت: تک نرخی شدن ارز از رانت جلوگیری کرده و دست فعالان اقتصادی را برای شفافیت در جریانات مالی خود باز خواهد کرد.

    عباس اسپید کارشناس بورس در خصوص تک نرخی شدن ارز و ثبات بازار گفت: نوسان در بازار ارز موجب سوء‌استفاده و عدم شفافیت فعالیت‌های اقتصادی است.

    وی همچنین افزود: تا زمانی که دوگانگی در بازار ارز وجود داشته باشد سوء‌استفاده از این بازار ادامه خواهد داشت.

    این کارشناس بورس در خصوص تک واحد شدن نرخ ارز گفت: تک نرخی شدن ارز فساد و رانت را از بین خواهد برد و فعالان اقتصادی می‌توانند فعالیت خود را به طور شفاف انجام دهند اما تا زمانی که این نوسان وجود دارد فعال اقتصادی سعی دارد خود را با این تلاطم بازار ارز هماهنگ کند.

    اسپید همچنین گفت: دولت باید نقش خود را در این زمینه کم‌رنگ کند و این عامل موجب از بین رفتن این نوسان خواهد شد.

    وی در ادامه تصریح کرد: تک نرخی شدن ارز به نفع اقتصاد است چرا که معنای دو نرخی بودن ارز رانت و فساد است.

    کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ ارز در بازار 3 هزار و 600 تومان است، گفت: این در حالی است که دولت ارز را با نرخ 3 هزار و 100 تومان عرضه می‌کند و این تفاوت قیمت‌ها با تک نرخی شدن ارز به پایان خواهد رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها