عصر خودرو

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی:

پلاستیک پیشران رشد تقاضای جهانی نفت در آینده می‌شود

عصر بازار- شرکت های بزرگ نفتی و کشورهایی نظیر عربستان و کویت با علم به رشد تقاضای فرآورده‌های پتروشیمی طی دهه‌های آینده، در حال سرمایه گذاری برای ساخت اینگونه واحدها هستند.

پلاستیک پیشران رشد تقاضای جهانی نفت در آینده می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: فناوری‌های جدید نظیر گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی نمی‌تواند به کاهش تقاضای نفت در بازارهای جهانی منجر شود؛ چراکه حوزه‌های مختلفی وجود دارد که بدون نفت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

    وی ادامه داد: وقتی ما درباره تقاضای نفت، بیشینه تقاضای نفت و پویایی بازار صحبت می‌کنیم تمام تمرکز ما بر خودروهاست که این مسئله کاملاً غلط است. بیرول ادامه داد: وقتی ما به 10 تا 15 سال آینده نگاه می‌کنیم، بزرگ‌ترین پیشران رشد تقاضای نفت در جهان حوزه پتروشیمی خواهد بود.

    آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرده است پلاستیک و دیگر تولیدات پتروشیمی رشد تقاضای نفت در بازار جهانی را در سال 2050 ایجاد خواهند کرد و کشورهای در حال توسعه نظیر هند و چین در این مسئله بیشترین رشد را ایجاد خواهند کرد.

    در این گزارش آمده است؛ انتظار می‌رود فرآورده‌های پتروشیمی طی 10 سال آینده 30 درصد از رشد تقاضای نفت در بازار جهانی را به خود اختصاص دهد و تا سال 20150 این سهمیه 50 درصد افزایش خواهد یافت.

    سال گذشته میلادی پلاستیک و تولیدات مرتبط روزانه 12 میلیون بشکه از تقاضای نفت در بازار جهانی را به خود اختصاص می‌داد که معادل 12 درصد کل عرضه نفت به بازار جهانی بود. در عین حال پیش‌بینی می‌شود این رقم به 18 میلیون بشکه در روز در سال 2050 برسد.

    گزارش آژانس بین‌المللی انرژی می‌افزاید: شرکت‌های بزرگی مثل اگزون‌مبیلی آمریکا و رویال داچ‌شل هلند در کنار کشورهایی نظیر عربستان سعودی و کویت روی این‌گونه افزایش تقاضا در بازار حساب کرده و در حال سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحدهای پتروشیمی هستند.

    بیرول می‌گوید: اگرچه برخی اقدامات برای پایدار کردن و استفاده مجدد از تولیدات پتروشیمی می‌تواند به کاهش تقاضای آن منجر شود، اما شکی نداریم هر اتفاقی بیفتد در طول بسیاری از سال‌های آینده محصولات پتروشیمی بزرگ‌ترین ایجادکننده رشد تقاضا در بازار نفت خواهند بود.

    برچسب ها