عصر خودرو

متولیان بورس مراقب اعتماد بازار باشند

رفتار متناقض بازار سهام در برابر اخبار مثبت

عصر بازار: بورس تهران یک روز پس از اعلام نتیجه مذاکرات هسته‌ای با واکنش منفی نماگرهای خود مواجه شد. این در حالی است که در روزهای قبل از توافق اقبال زیادی برای خرید سهام از سوی معامله‌گران پدید آمده بود.

رفتار متناقض بازار سهام در برابر اخبار مثبت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس،  شاخص قیمت و بازده نقدی بورس در پایان معاملات امروز چهارشنبه 24 تیر ماه 94 با افت 605 واحدی به رقم 68 هزار و 827 واحد رسید.

    شاخص قیمت وزنی نیز با 248 واحد کاهش عدد 28 هزار و 266 واحد را برای خود ثبت کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور در این بازار با 1140 واحد افت عدد 78 هزار و 667 واحد را تجربه کرد.

    بر اساس این گزارش شاخص بازار اول در حالی با ریزش 647 واحدی به عدد 49 هزار و 328 واحد رسید که شاخص بازار دوم با افزایش 49 واحدی به رقم 144 هزار و 69 واحد ایستاد.

    براساس این گزارش شاخص کل فرابورس نیز در پایان معاملات امروز با 8 واحد ریزش رقم 811 واحد را برای خود ثبت کرد.

    گفتنی است ارزش کل معاملات بورس تهران در پایان معاملات امروز از مبلغ 217 میلیارد و 322 میلیون تومان فراتر رفت که حاصل دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 160 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در 64 هزار و 685 نوبت خرید و فروش بود.

    طی امروز سه نماد معاملاتی بانک ملت با 103 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 86 واحد و بانک پاسارگاد با 67 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به دوش کشیدند.

    در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 50 واحد، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با 36 واحد و همراه اول با 21 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر بر جای گذاشتند.

    طی معاملات امروز ناظر بازار سهام اقدام به توقف نماد معاملاتی شرکت‌های لبنیات کالبر، بانک دی، بانک حکمت ایرانیان، کابل‌سازی تک، کیسون، توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد، بانک تجارت، بیمه نوین، اعتباری کوثر، هپکو، پلاست ایران، صدرا، تامین ماسه ریخته‌گری، توریستی و رفاهی آبادگران، سازه پویش، معادن بافق، فولاد مبارکه، دشت مرغاب، نورد آلومینیوم، نفت بهران،‌فولاد آلیاژی ایران،‌جام دارو، بانک کارآفرین، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، کارخانجات مخابراتی ایران، ذوب آهن اصفهان، مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن، پالایش نفت لاوان، صنایع پتروشیمی گلستان، ‌بیمه رازی، توکا ریل، بیمه سامان، توسعه اقتصادی آرین، پالایش نفت شیراز کرد و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های ‌ بهنوش ایران، شرکت شکر، موتوژن و شرکت صنایع آذرآب بازگشایی شدند.

    طی امروز در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مبین با 10 میلیون سهم، ملی سرب و روی ایران با 12 میلیون و 496 هزار سهم، صنعتی مینو با 30 میلیون و 591 هزار سهم ، بانک آینده با 100 میلیون سهم و صنایع پتروشیمی تخت جمشید با بیش از 269 میلیون سهم از کد سهامدار حقوقی به شرکت‌های تابعه آن دارایی های مذکور کد به کد شد.

    به گزارش فارس معاملات امروز بازار سهام در حالی آغاز شد که اغلب معامله‌گران انتظار داشتند یک روز پس از اعلام نتیجه مذاکرات هسته‌ای نماگرهای بورس با جهش مثبت در مدار صعودی  از روی کانال روانی رکودی 18 ماهه اخیر عبور کند. اما رفتار متناقض حقوقی‌ها در روزهای گذشته و در عین حال عدم اطمینان خریداران از تکرار تجربه عرضه‌های بی‌مهابای حقوقی‌ها در ماه‌های قبل باعث شد تا بسیاری از معامله‌گران بازار آخرین روز معاملاتی این هفته را در آستانه تعطیلات پیش رو فقط نظاره‌گر باشند.

    امروز اما معامله‌گران بازار سهام دو سناریو برای ارزیابی رفتار معامله‌گران در تالار شیشه‌ای ارایه می‌دادند.

    نخست آنکه به نظر می رسد برخی اشخاص حقیقی برخوردار از رانت و یا مدیران حقیقی صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری حقوقی با عرضه سهام و افزودن فشار فروش در نمادهای معاملاتی پرتقاضای بازار قصد پایین کشیدن عمدی قیمت‌ها و سپس جمع‌آوری سهام ارزان را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

    در مقابل سناریوی دیگری نیز مطرح می‌شد که معامله‌گران بازار سهام طی امروز و روزهای آینده به دقت رفتار بازار را تحت نظر قرار داده تا با ارزیابی و اطمینان از میزان نقدینگی به گردش درآمده در بازار برای ورود مطمئن اقدام کنند.

    در عین حال برخی چارتیست‌ها نیز با اعتقاد به اینکه شاخص کل بورس می بایست برای تداوم روند صعودی در محدوده فعلی به نقطه مقاومتی پیشین خود پولبک داشته باشد معتقدند رفتار بازار در شرایط طبیعی است و می‌تواند در روزهای آینده دوباره روی مدار صعودی قرار گیرد.

    به گزارش فارس، اکنون اغلب حقیقی‌های بازار با اشاره به تجربه‌های گذشته از سوی حقوقی‌هایی که این روزها ناله نبود نقدینگی را سر می‌دهند معتقدند دولت به عنوان بزرگترین و اصلی‌ترین سهامدار بازار سرمایه و نیز سایر شرکت‌های حقوقی تا زمانی که پول خود را در بازار به گردش نیندازند نمی‌توان به پدیدار شدن شرایط امن در بازار سهام اطمینان داشت. چرا که هر لحظه امکان عرضه بی‌مهابای سهام وجود دارد. از این رو تداوم روند مثبت بازار سهام به چرخش نقدینگی حقوقی‌ها در روزهای آینده و نیز نحوه رفتار آنها در بازار بستگی خواهد داشت.

    بر اساس این گزارش؛ امروز در برخی نمادهای پرمعامله بازار در حالی که حتی از صف خرید نیز برخوردار بود اما به دلیل نبودن اراده‌ای محکم از سوی بازیگران بزرگ بازار به منظور ایجاد جو مثبت در معاملات، بلافاصله صف‌های فروش تشکیل شد.

    رفتار متناقض بازار سهام در مقابل اخبار مثبت هسته‌ای اگر چه برای معامله‌گران تالار شیشه‌ای تعجب‌برانگیز بود اما این نکته را نیز برای سرمایه‌گذاران این بازار در بر داشت که بازیگران اصلی این بازار فعلاً قصد شیرین کردن کام سهامداران این بازار را ندارند. رفتار برخی حقوقی‌ها در نماد معاملاتی شرکت‌های پیشرو به گونه‌ای است که حتی در دقایق پایانی بازار نیز بر صف‌های فروش سهام افزودند.

    در این میان انتظار از متولیان بازار سهام برای مدیریت شرایط کنونی هنوز در حد یک آرزو است.

    به گزارش فارس به نظر می رسد با وجود رفتار متناقض حقوقی‌ها با روند مثبت بازار اما از هفته آینده همزمان با انتشار خبرهای  سیاسی و نیز بازگشت دوباره اغلب شرکتهای بورسی از مجامع عادی سالیانه سهامداران شرایط بهتری در بازار سهام پدیدار شود.

    برچسب ها