عصر خودرو

در بررسی عملکرد پاییزی مشخص شد

سبقت منفی «صندوق‌ها» از «شاخص»

عصر بازار- کارنامه پاییزی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان از عملکرد منفی این نهادهای مالی و زیان به مراتب بیشتر آنها در مقایسه با شاخص کل بورس دارد به‌طوری‌که در این مدت نه تنها روند منفی حاکم بر بازار سرمایه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرایت کرده بلکه کارنامه‌ای ضعیف‌تر را برای آنها به ثبت رسانده است که برآیند این موضوع نشان‌دهنده سبقت منفی ۶۳ درصد از صندوق‌ها از شاخص است.

سبقت منفی «صندوق‌ها» از «شاخص»
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری همواره عملکردی هماهنگ با شاخص و در راستای بورس اوراق بهادار اما به مراتب متعادل‌تر داشتند به‌طوری‌که در زمان زیان بازار و افت شاخص، زیان صندوق‌ها کمتر بوده که عمده دلیل این موضوع نیز مربوط به ریسک کمتر این صندوق‌ها در مقایسه با شاخص است که در واقع سرمایه‌گذاری امنی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. اما در شرایط کنونی و به دنبال ریزش بورس از ابتدای سال تا کنون، این صندوق‌ها افت‌های سنگین‌تری را تجربه کرده و با موجی از ابطالی‌ها و خروج سرمایه‌گذاران مواجه شده‌اند که این اقدام به زیان 63 درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فصل پاییز منجر شده است، ناگفته نماند که در این میان برخی از صندوق‌ها نیز عملکردی مثبت داشته و با سود همراه شدند. بررسی عملکرد 3 ماه اخیر این نهادهای مالی نشان از آن دارد که صندوق سرمایه‌گذاری همیان سپهر و راهنما هر کدام به ترتیب با ثبت بازدهی 4/ 7 و 2/ 7 درصدی در صدر دیگر صندوق‌ها قرار گرفتند و در ادامه صندوق‌های ایساتیس، بازارگردانی بانک سینا، سرمایه‌گذاری نیکوکاری نیک اندیشان هنر، مشترک گنجینه مهر، نیکوکاری دانشگاه تهران، اختصاصی بازارگردان توسعه ملی، بانک دی، یکم دانا، ارزش کاوان آینده، بانک مسکن، ذوب‌آهن، توسعه ممتاز، صنعت و معدن، اندیشه خبرگان سهام، پیشتاز، نواندیشان، گنجینه رفاه، بانک توسعه تعاون و رشد سامان از دیگر صندوق‌هایی بودند که در این مدت بازدهی مثبت و بیشتر از یک درصدی را به ثبت رساندند. همچنین 10 صندوق از جمله سپهرآتی، نوین پایدار، مشترک مبین سرمایه به همراه دو ETF، کارگزاری پارسیان توسعه اندوخته آینده و سرمایه‌گذاری تجارت شاخصی کاردان از دیگر صندوق‌هایی بودند که بازدهی مثبت به همراه داشتند. این در حالی است که زیان شاخص در 3 ماه اخیر معادل 2/ 0 درصد بوده که بر این اساس صندوق اندیشمندان پارس نگر خبره با زیانی مشابه هم‌ردیف شاخص ایستاد و 55 صندوق دیگر زیان‌های به مراتب بیشتر و در محدوده 4/ 0 تا 7/ 14 درصدی را به نمایش گذاشتند که در این میان صندوق دماسنج بیشترین زیان را برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشت. همچنین صندوق‌های حافظ، فام، توسعه صادرات و نیکان پارس نیز با زیان در محدوده 10 درصدی از ضعیف‌ترین صندوق‌ها بودند.

    بر‌اساس این گزارش به دنبال زیان 7/ 11 درصدی بورس تهران طی یک سال اخیر، بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام نیز با زیان مواجه شده‌اند. به این ترتیب بررسی بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام نشان می‌دهد که از مجموع 90 صندوق مورد بررسی، تنها 10صندوق با بازدهی مثبت بوده و مابقی زیان را در پرتفولیوی خود به ثبت رساندند که در این راستا صندوق دماسنج با زیان 44 درصدی به‌عنوان ضعیف‌ترین صندوق شناخته شد و صندوق‌های فارابی، آپادانا و توسعه صادرات نیز با زیان در محدوده 30 درصدی به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در مجموع طی یک سال اخیر، زیان دیگر صندوق‌ها از 1/ 0 تا 3/ 28 درصد در حال نوسان بوده که پیشرو و اختصاصی بازارگردان توسعه ملی به‌طور مشترک زیان 1/ 0 درصدی را ثبت کردند، این در حالی است که صندوق زرین پارسیان با عمر 441 روزه خود با ثبت بازدهی 18درصدی به‌عنوان برترین صندوق شناخته شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها