عصر خودرو

نوسان‌های فلز زرد افزایش یافت

ریزش اونس درآستانه سال نو

عصر بازار- کاهش حجم معاملات و نبود اخبار تازه در آخرین هفته سال ۲۰۱۵ میلادی، بهای اونس طلا را در ابتدای روز پیرامون مرز ۱۰۷۰دلار محبوس کرده بود.

ریزش اونس درآستانه سال نو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با این حال از بعد از ظهر روز چهارشنبه ریزش اونس آغاز شد و فلز زرد تا ابتدای محدوده 1060 دلاری پایین آمد. هر اونس فلز زرد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1068 و 1069 دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه تا ساعت 7 شب به وقت تهران به قیمت 1061 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته آخر سال جاری میلادی رقم خورده باشد. امروز پنج‌شنبه 31 دسامبر،‌ آخرین روز کاری بازارهای عمده جهانی در سال 2015 است تا تکلیف نهایی روند قیمت‌ها و شاخص‌های مختلف مشخص شود.

    اونس طلا که روز دوشنبه 8 دلار افت کرده بود، روز سه‌شنبه با تمام افت و خیزها در نهایت کمتر از یک دلار رشد کرد. فرنک لش، دلال و تحلیلگر بازار آتی در موسسه «تجاری فیوچر پث» سه‌شنبه به پایگاه اینترنتی کیتکو گفت: «بازارها در حال جمع‌بندی فعالیت‌های سال خود هستند، اما به نظر این جمع‌بندی قبلا اتفاق افتاده است. ما شاهد تثبیت اونس در پایین یک محدوده خاص هستیم و همزمان روند دلار را رصد می‌کنیم.» لش می‌گوید این اونس روزهای آخر را نیز هماهنگ با دلار حرکت خواهد کرد.

    باب هابرکورن، دلال ارشد بازار کالاهای پایه در موسسه «آر جی او فیوچرز» می‌گوید: «من در آخرین روزهای سال، فعالان زیادی در بازار نمی‌بینم.» هابرکورن با اشاره به برداشت بازار از بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در میانه دسامبر می‌گوید جهش طلا در شرایط فعلی دشوار است. هابرکورن می‌افزاید داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده اخیرا متناقض بوده و این امر پیش‌بینی‌ها را دشوارتر می‌کند. پس از انتشار گزارش‌های ضعیف از بخش مسکن در هفته گذشته، بازار سه‌شنبه داده‌های خوبی از شاخص اعتماد مصرف‌کننده دریافت کرد. شاخص اعتماد مصرف‌کننده آمریکا در ماه دسامبر 5/ 96 واحد اعلام شده است. این رقم در ماه نوامبر 6/ 92 واحد اعلام شده بود.

    موسسه «تریلند متالز» سه‌شنبه در گزارشی آورد: «حجم معاملات لحظه به لحظه کمتر می‌شود و حالا که در بازه 1050 تا 1100 دلار برای اونس هستیم، خبر جدیدی هم وجود ندارد. در سال 2016 همه چشم‌ها به تورم و سرعت انقباضی شدن سیاست پولی آمریکا خواهد بود.» اونس روز چهارشنبه را در ابتدای محدوده 1070 دلار آغاز کرد،‌ اما بعد رو به کاهش گذاشت. روز گذشته شاخص دلار نوسان‌های افزایشی محدودی داشت و همزمان بهای نفت خام رو به افت گذاشت. به این ترتیب هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به ضرر طلا عمل کردند. حرکت دوباره نفت خام به سوی کف 11 ساله، بازارهای سهام را نیز تحت فشار گذاشت. با این همه بازارهای سهام نسبتا وضعیت بهتری از هفته‌های قبل دارند. به گزارش «ایسنا» به نقل از آسوشیتدپرس، ریک اسپونر، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «سی ام سی مارکتس» می‌گوید: ‌«امسال هم همانند سا‌ل‌های گذشته بازارهای سهام آمریکا در معاملات اندک پایان سال در سطح بالاتری ایستاده‌اند با این همه پس از آغاز سال جدید، بازارها محتاط می‌شوند.» بازارهای سهام جهان در شرایطی که اشباع عرضه جهانی نفت و کندی رشد اقتصادی چین، بزرگ‌ترین ریزش قیمت کالاها در هفت سال گذشته را رقم زد، بدترین سال از سال 2011 به این سو را به پایان می‌رسانند. ریزش قیمت انرژی و منابع به درآمد شرکت‌ها لطمه زده و مانع تلاش‌های بانک‌های مرکزی بزرگ جهان برای برانگیختن تورم شده است.

    در سال 2016، سیاست‌های انقباضی مهم‌ترین بانک مرکزی جهان می‌تواند به ضرر طلا عمل کند، اما روند کند این سیاست می‌تواند فشار روی طلا را تعدیل کند. همزمان ادامه نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان می‌تواند فلز زرد را منتفع کند. کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه در مقاله‌ای که در یک روزنامه آلمانی چاپ شد، نوشت رشد اقتصاد جهان در سال آینده میلادی هم ناامیدکننده خواهد بود. کریستین لاگارد در این مقاله عنوان کرد که دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا و کندی رشد اقتصادی در چین بر تردیدها و ریسک بالاتر آسیب‌پذیری اقتصادی در سراسر جهان تاثیر گذاشته‌اند. به‌علاوه رشد تجارت جهانی به میزان قابل‌توجهی آهسته شده و کاهش قیمت مواد خام به اقتصادهای متکی بر صادرات این مواد لطمه زده و از سوی دیگر بخش مالی در بسیاری از کشورها همچنان ضعیف هستند و ریسک‌های مالی در اقتصادهای نوظهور افزایش یافته‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها