عصر خودرو

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد ؛

پلاستیک پیشران رشد مصرف‌ نفت تا ۱۲ سال آینده

عصر بازار- آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد پلاستیک و سایر محصولات پتروشیمی از بخش حمل و نقل به عنوان بزرگترین پیشران تقاضا برای نفت جهانی سبقت خواهند کرد.

پلاستیک پیشران رشد مصرف‌ نفت تا ۱۲ سال آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی بر این باور است که اگرچه رشد فروش خودروهای برقی و ادامه بهینگی سوخت، تقاضا برای نفت را برای اکثر خودروهای در جاده محدود خواهد کرد اما تولید ترموپلاستیک در فاصله سال 2010 تا 2050 بیش از دو برابر خواهد شد.

    در نتیجه، تقاضا برای پلاستیک به معنای آن است که پتروشیمی عامل بیش از یک سوم رشد تقاضای جهانی برای نفت تا سال 2030 و حدود نیمی از رشد تقاضا تا سال 2050 خواهد بود و حدود 7 میلیون بشکه در روز تا اواسط قرن جاری به میزان مصرف نفت اضافه خواهد کرد.

    بر اساس یافته‌های گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضا برای پلاستیک که عامل کلیدی برای پتروشیمی از نظر تقاضا برای انرژی است، از سال 2000 حدود دو برابر شده و از سایر مواد عمده مانند فولاد، آلومینیوم یا سیمان پیشی گرفته است.

    آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرده تقاضای جهانی برای نفت به منظور خوراک پتروشیمی، حدود 12 میلیون بشکه در روز در سال گذشته بود اما در سال 2050 به 18 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

    بخش پتروشیمی همچنین نقش قابل توجهی در رشد کلی تقاضا برای گاز طبیعی ایفا خواهد کرد و این بخش 56 میلیارد مترمکعب تا سال 2030 و 83 میلیارد مترمکعب تا سال 2050  گاز طبیعی مصرف می‌کند.

    فاتح بیرول، مدیرعامل آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای اظهار کرد: اقتصادهای ما به شدت به پتروشیمی وابسته هستند اما این بخش آن طور که سزاوار بوده، توجه چندانی را دریافت نکرده است. پتروشیمی‌ها یکی از نقاط کور کلیدی در بحث انرژی جهانی است به خصوص با در نظر گرفتن این حقیقت که روی روندهای انرژی آینده تاثیرگذار خواهد بود.

    ممنوعیت پلاستیک

    در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: تقاضا برای نفت به عنوان خوراک پتروشیمی عمدتا در خاورمیانه رشد خواهد کرد که تولیدکنندگان نفت به میزان فزاینده به کسب و کار پالایش و پتروشیمی متمرکز می‌شوند. تقاضای چین برای پتروشیمی نیز عامل بزرگ دیگری در رشد تقاضا برای نفت خواهد بود زیرا شرکتهای نفتی دولتی ظرفیت جدیدی را برای کمک به اقتصاد مصرف کننده محور چین ایجاد می‌کنند.

    آژانس در گزارش دورنمای انرژی جهان که نوامبر سال گذشته منتشر کرد، پیش بینی کرده بود که تاثیر فروش رو به رشد خودروهای برقی بر تقاضا برای نفت، تحت الشعاع رشد پتروشیمی قرار خواهد گرفت.

    در نتیجه، آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد رشد تقاضای جهانی برای نفت در دهه‌های آینده همچنان ادامه پیدا کند و از 93.9 میلیون بشکه در روز در سال 2016 به 105 میلیون بشکه در روز تا سال 2040 برسد. با وجود روند رو به رشد بازیافت پلاستیک و ممنوعیت استفاده از مواد پلاستیکی یک بار مصرف در برخی از کشورها، آژانس بین‌المللی انرژی بر این باور است که هر گونه استفاده از مصرف پلاستیک، تاثیر افت تقاضا از سوی سایر بخشها را جبران خواهد کرد.

    همچنین پیش‌بینی می‌شود سهم رو به رشد بخش شیمیایی در تقاضا برای نفت جهانی روی تقاضا برای محصولات نفتی پیامدهایی خواهد داشت. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد تقاضا برای محصولات نفتی سبک‌تر مانند نفتا، اتان و ال پی جی در فاصله سال 2018 تا 2050 به 8 میلیون بشکه در روز بالغ شود.

    برچسب ها