عصر خودرو

افزایش ۱۱ درصدی خرید نفت کشورهای آسیایی از ایران

عصر بازار- کشورهای آسیایی در آستانه لغو تحریم ها، خرید نفت از ایران را ۱۱ درصد افزایش دادند. در سال های تحریم، از پنج کشور واردکننده نفت از ایران چهار کشور آسیایی بودند.

افزایش ۱۱ درصدی خرید نفت کشورهای آسیایی از ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، کشورهای چین، هند، کره جنوبی و ژاپن از قاره آسیا و ترکیه که کشوری نیمه اروپایی و نیمه آسیایی است، در دوران تحریم مجاز بوده اند در مجموع تا سقف یک میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کنند.

    چین با خرید حدود 40 درصد نفت خام، بزرگترین خریدار نفت ایران به شمارمی رود؛ پس از آن هند با خرید نزدیک به 20 درصد از نفت صادراتی ایران در جایگاه دوم قرار دارد.
    میزان خرید نفت خام ایران توسط پالایشگاه های این پنج کشور در ماه های مختلف نوسان دارد؛ در برخی ماه ها به دلیل تعمیرات پالایشگاه ها و کاهش تولید فرآورده ها، میزان واردات نفت خام از ایران کاهش و در ماه های بعد افزایش می یابد.
    وزارت نفت به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داده است که با نزدیک شدن به پایان تحریم های غربی، واردات نفت مشتریان آسیایی از ایران در ماه نوامبر، 11.3 درصد نسبت به ماه اکتبر(مهر-آبان) این سال بیشتر شد.

    در ماه نوامبر(آبان - آذر)، میانگین واردات روزانه نفت خام چهار مشتری بزرگ آسیایی نفت ایران شامل چین، ژاپن، کره جنوبی و هند، به ٨٩٤ هزار و ٦٨٥ بشکه رسید که 11.3 درصد نسبت به ماه قبل از آن کمتر بود. میزان واردات یادشده نسبت به نوامبر سال ٢۰١٤ میلادی ١٦.٢ درصد کمتر بود.
    همچنین اطلاعات کشتیرانی و بارگیری محموله های نفتی در پایانه های ایران نشان می دهد که در ماه دسامبر (آذر-دی)، صادرات نفت ایران به آسیا به بیش از یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

    اطلاعات وزارت بازرگانی ژاپن نشان می دهد که واردات نفت خام این کشور از ایران در نوامبر ٢۰١٥ با 3.1 درصد افزایش، به ١٦٨ هزار و ٢٨٥ بشکه در روز رسید.
    در این مدت، واردات نفت خام هند از ایران به ١٣٨ هزار و ١۰۰ بشکه در روز و واردات نفت خام کره جنوبی از ایران به ٩٧ هزار و ٢۰۰ بشکه در روز رسید.

    در مجموع در ١١ ماه نخست سال ٢۰١٥ میلادی، واردات نفت خام آسیا از ایران با 7.1 درصد کاهش سالانه، به یک میلیون و ٣۰ هزار بشکه در روز رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو