عصر خودرو

چراغ روشن مرز برای سرمایه گذاری

عصر بازار- فرصت های سرمایه گذاری در مناطق مرزی هم برای مرزنشینان و هم برای سرمایه گذاران خارج از مرزها فراهم شده، اگر نگاه به مرز امنیتی نباشد.

چراغ روشن مرز برای سرمایه گذاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، ایجاد فرصت های شغلی از گذرگاه سرمایه گذاری در مناطق مرزی یکی از بسترهای ایجاد امنیت در کشور است.
    کردستان یکی از 16 استان حاشیه مرزهاست که تلاش برای رونق اشتغال و سرمایه گذاری در آن از دغدغه های همیشگی مسئولان نظام اسلامی است.
    ارتباط مستقیم امنیت با اشتغال و سرمایه گذاری را نمی توان منکر شد چرا که با بهتر شدن وضعیت معیشتی مرزنشینان می توان شاهد بهبود وضعیت ساکنان استان های مرزی در کشور و جلوگیری از سوء استفاده دشمنان بود.
    کردستان از ظرفیت های بسیار بالایی در زمینه های کشاورزی، معدنی و گردشگری دارد و با تقویت این ظرفیت ها و اعتماد به توانمندی جوانان مرزنشین می توان شاهد فعالیت سازنده آنان بود.
    فرهاد سعیدی یکی از مرزنشینانی است که توانمندی مرزنشینان برای کارآفرینی را در عمل معنا کرده است.
    او که متولد 1354 و از اهالی شهرستان مرزی بانه است از همان کودکی مشغول تردد در مرزها و تبادل کالا بود، کولبری از مشاغل پر طرفداری که از سال های دور در بانه رونق داشت و اواخر پارسال بعد از صدور کارت مرزنشینان، به پیله وری تغییر نام داد.
    سعیدی پیله وری را شغل مناسب مرزنشینان نمی دانست و برای همین در صدد بود تا روزی با کنار گذاشتن این شغل، دیگر کولبران را هم صاحب شغل در خور و شان کند.
    با تلاش بسیاری که داشت سال 86 توانست شرکت خود را ثبت کند و 6 سال بعد با بهره برداری از کاخانه تولید لامپ کم مصرف خود برای 20 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرد.
    آن روزها با سرمایه اندک خود کارخانه ایی شامل یک سوله 500 متری راه اندازی و تولید را از 10 هزار عدد لامپ کم مصرف آغاز کرد.
    همان سال زمین خورد و ورشکست شد و تا مرز تعطیلی کارخانه پیش رفت اما ورشکستگی پایان راهش نبود، خانواده اش او را همراهی کردند و دوباره سر پا شد، پیش رفت، ساخت، تلاش کرد و باز هم به کسب و کارش رونق داد این بار رونقی اساسی و منظم.
    پارسال بود که مساحت سوله اش را به سه هزار متر افزایش داد و تولید سالانه خود را به 3.5 میلیون عدد لامپ رساند.
    حالا 100 نفر در کارخانه «صنایع روشنایی ایران زمین» مشغول بکار هستند و آرزوی فرهاد سعیدی جامه عمل پوشیده است، تمام خوشحالی زندگیش گرفتن دست همین افرادی است که یا مثل ناصح کولبر بوده اند و یا از اقشار آسیب پذیر جامعه مثل محمد که معلول ذهنی است و تا چند وقت پیش سرگردان خیابان ها بود اما حالا کارگر بیمه شده کارخانه شده و کارش را به خوبی یاد گرفته است.
    پای صحبتش که می نشینی هنوز از آرزوهایش می گوید و یقین دارد که به زودی آنها را هم محقق می کند.
    می گوید: کار در مرز سخت است اما تهدید نیست، من سرمایه گذاری در مرزها را پر سودتر از مناطق مرکزی کشور می دانم.
    سعیدی عقیده دارد تهدید مرز را به فرصت تولید تبدیل کرده و با معنا بخشیدن به کارآفرینی در نقاط مرزی، هم به معیشت خود و هم به اقتصاد منطقه رونق داده است.
    وی می افزاید: در تلاش هستم تا در آینده نزدیک بخش تولیدات قطعات وارداتی را هم راه اندازی کنم که با آغاز بکار آن 100 تا 150 نفر دیگر مشغول به کار می شوند.
    این روزها هر وقت که گذرش به مرز و سیم های خاردار می افتد می داند که دیگر قاطر پیله وران قاچاق بار نمی کند، حداقل برای او و چندین کارگرش ورق برگشته و به جای وارد کردن جنس قاچاق، کالای ایرانی تولید و صادر می کنند.
    بومی سازی کارآفرینی یکی از نیازهای اساسی این روزهای مرزنشینان است تا بواسطه سرمایه گذاری های کوچک خود، سرمایه های بزرگ را به سمت مرزها راهنمایی کند.
    در این میان دولت نیز سهم بسزایی در حمایت از سرمایه گذاران مناطق مرزی می تواند داشته باشد.
    معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان از آمادگی و استقبال برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در منطقه آزاد بانه - مریوان و چهار منطقه ویژه اقتصادی خبر می دهد.
    حسین فیروزی می گوید: مسئولان و مدیران اجرایی و نیز پنجره واحد سرمایه گذاری استان با علاقمندی تمام، آمادگی لازم را برای همکاری با سرمایه گذاران دولتی و خصوصی دارند و بسترهای لازم برای فعالیت آنان فراهم است.
    مناطق مرزی به دلیل داشتن بازارچه های مرزی فرصت طلایی اقتصاد کشور هستند که سرمایه گذاران می توانند از مشوق های دولتی مانند معافت مالیاتی و گمرکی، دسترسی آسان به نیروی کار، نزدیکی به بازار صادرات خارجی، سود پایین تسهیلات بانکی و دیگر تسهیلات اسفاده کنند که این فرصت برای کارآفرینان و سرمایه گذاران بومی بسیار مطلوب تر است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو