عصر خودرو

عضو هیئت مدیره سازمان بورس:

راه اندازی آتی ارز مهمتر از آتی سکه است

عصر بازار- قراردادهای آتی از سال ۱۹۷۲ در دنیا شکل گرفت. این سال متقارن با سالی بود که مقررات برتون وودز عملاً کنار گذاشته شد و از همین جا نوسانات نرخ ارز شروع شد چون پیش از آن بر اساس تعهد نامه ای کشورها موظف بودند، نرخ ارزشان را در مقابل هم ثابت نگه دارند.

راه اندازی آتی ارز مهمتر از آتی سکه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، در گردهمایی معرفی بازار مشتقه ارزی، دکتر علی سعیدی معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق گفت: از سال 1972 قراردادهای آتی و از سال بعد آن قراردادهای آتی بهره پای به عرصه بازارهای مالی دنیا گذاشت.

    وی در ادامه گفت: در ایران تا قبل از 1380 از سویی نرخ نوسان ارز بسیار کم و قابل صرف نظر بود و از سویی دیگر سیستم اقتصاد دولتی اجازه صحبت از مقولات پیچیده مالی را نمی داد اما کاهش ارزش ریال به دلار منجر به تغییر این متغیرات شد و همچنین با سوق اقتصاد به بخش خصوصی، نیاز به پوشش ریسک نوسانات ارز بیشتر احساس شد.

    سعیدی اظهار داشت: در زمان تحریم این نیاز به فراموشی سپرده شد اما  امروز به راحتی نمی توان از نوسانات نرخ ارز گذشت و بازار مالی باید راه حلی برای آن داشته باشد که نهاد ناظر بتواند از آن استفاده کند.

    عضو هیأت مدیره سازمان بورس با اشاره به تجربه موفقیت آمیز قراردادهای آتی سکه در بورس کالا گفت: در آن زمان راه اندازی بورس آتی سکه به زعم برخی خیلی منطقی نبود و موضوع سفته بازی از آن استنباط می شد قطعاً با راه اندازی هر بازاری انگیزه سفته بازی ایجاد می شود و دائم انگیزه معاملات سفته بازانه وجود دارد اما مهم این است که مدیریت شود و از حالت غیر متشکل تبدیل به متشکل شود.

    وی ادامه داد: آتی سکه توانست تقاضای سفته بازانه را از بازار فیزیکی به خود جذب کند و اگر در آن برهه این بازار نبود کمبود سکه واقعی و تشدید عرضه می توانست مشکلات بازار طلا و سکه را پیچیده تر کند در حالیکه در آتی بدون جابه جایی سکه این نیاز به راحتی رفع می شد.

    سعیدی در پایان سخنرانی خود گفت: همه این استدلال ها نه تنها در بازار ارز وجود دارد بلکه پوشش ریسک ارز با توجه به اهمیت آن در بدنه اقتصاد ضروری تر است.

    عضو هیئت مدیره سازمان بورس خاطرنشان کرد : آمارها نشان می دهد که 6 هزار کد معاملاتی آتی اعم از فعالی و غیر فعال در حال حاضر ثبت شده که این آمار خوبی است و نشان می دهد این بازار از حالت آزمایشی خارج شده و سیستم های معاملاتی و مقرراتی نسبت به 7 سال گذشته آماده بازارهای آتی نوین است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها