عصر خودرو

یک پژوهشگر فضای مجازی :

پول مجازی تلگرام می‌تواند تبدیل به بستری برای پولشویی یا تامین مالی تروریسم شود

عصر بازار- یک پژوهشگر فضای مجازی گفت: اگر پول مجازی تلگرام (گرام) توسعه یابد، این احتمال وجود دارد که مثل یک بانک مرکزی غیررسمی باعث ایجاد یک حاکمیت اقتصادی دوگانه در کشور شود.

پول مجازی تلگرام می‌تواند تبدیل به بستری برای پولشویی یا تامین مالی تروریسم شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، علیرضا آل داوود ، اظهار داشت: تلگرام از سال گذشته اعلام کرد که می‌خواهد ارز دیجیتال خود را راه‌اندازی کند. این پیام‌رسان در این فکر است که با ارز مجازی خود، نسبت به راه‌اندازی صرافی مجازی، فروشگاه و تبلیغات هوشمند هم اقدام کند.

    وی با بیان اینکه نسل اول پول‌های مجازی سال 2008 با بیت کوین در دنیا مطرح شد، گفت: نسل دوم آن‌ها چند سال بعد با اِتِریوم مطرح شد و امروز تلگرام با گرام (پول مجازی تلگرام) خود می‌خواهد نسل سوم این پول‌های مجازی را به دنیا معرفی کند. اما این فعالیت تلگرام برای کشور ما یک تهدید جدی است؛ همانگونه که بیت کوین و اتریوم تهدید جدی تلقی می شدند.

    این کارشناس شبکه‌های اجتماعی افزود: پول‌های مجازی مبتنی بر رمزنگاری اطلاعات هستند و مبداء و مقصد آن‌ها در خیلی از مواقع معلوم نیست و به همین دلیل می‌توانند بستری برای پولشویی باشند. به همین جهت کشورها یا از ابتدا این پول‌ها را ممنوع کرده‌اند یا با سازوکارهای قانونی به صورت محدود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

    آل داوود با اشاره به اینکه تلگرام در کشور ما حدود 45 میلیون عضو دارد، خاطرنشان کرد: این پیام‌رسان نه به قوانین پولی و بانکی ما پاسخ‌گوست و نه به قوانین امنیتی و انتظامی ما. این پول مجازی می‌تواند سبب شود گروه‌های ضدانقلاب در خارج از ایران، گروه‌های برانداز داخل کشور را تامین مالی کنند. همچنین برخی می‌توانند از طریق گرام به بحث پولشویی بپردازند. این خطر وجود دارد که با استفاده از گرام، در عرض چند ماه میلیاردها دلار از کشور ما خارج شود.

    این کارشناس شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین مساله را آسیب مالی برای مردم و استفاده‌کنندگان از گرام دانست و گفت: وقتی اقدام به خرید پول مجازی تلگرام می‌کنید، به این دلیل که این پول در خارج از کشور روی سرورهای تلگرام ذخیره می‌شود، ممکن است همان مشکلی ایجاد شود که درخصوص موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز شاهد بودیم.

    وی اضافه کرد: امریکایی‌ها اعلام کرده‌اند در ماه های آینده یک فعالیت جدی برای به هم ریختن امنیت کشور در حوزه مسائل داخلی انجام خواهند داد، باید مراقب باشیم تا پول مجازی تلگرام سبب ایجاد چالش‌های امنیتی و داخلی شود.

    آل داوود با تاکید بر اینکه پول مجازی که تلگرام قصد ایجاد و توسعه آن را دارد، برای کشور خطرساز خواهد شد، گفت: مگراینکه تلگرام قبول کند به قوانین ما پاسخ‌گو باشد تا یک حاکمیت اقتصادی دوگانه در کشور شکل نگیرد. اگر تلگرام این موضوع را قبول نکند، این احتمال وجود دارد که بتواند در کنار بانک مرکزی یک حاکمیت اقتصادی رقم بزند و خود را به صورت یک شِبه دولت در کشور مطرح کند.

    این پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به اینکه تلگرام می‌تواند با گرام خود تبدیل به یک بانک مرکزی غیررسمی در کشور شود، گفت: تنها کافی است اعلام کنند ایران تحریم شد. در چنین شرایطی شاید چند ده میلیارد دلار پول مردم از کشور خارج شود.

    وی درخصوص سازوکاری که تلگرام برای عرضه پول مجازی خود در نظر خواهد گرفت، بیان کرد: پول‌های مجازی در ابتدای کار خود یک پیش‌عرضه دارند؛ مثلا می‌گویند هر سکه گرام (پول مجازی تلگرام) الان یک سنت است. تصور کنید عده‌ای با این مقوله آشنا باشند و بدانند در صورت استقبال از این پول، مثل سهام ارزش آن افزایش خواهد یافت و مثلا 10 دلار خواهد شد. این جذابیت زیادی دارد و ممکن است مورد استقبال مردم قرار گیرد.

    این پژوهشگر فضای مجازی ادامه داد: تلگرام با گرام خود به دنبال آن است که یک مدل مشابه اپ‌استور ارائه کند؛ با این تفاوت که اپ‌استور اپل با دلار کار می‌کند و فروشگاه محتوایی تلگرام با گرام کار خواهد کرد. افراد باید ریال را تبدیل به دلار یا یورو کنند و بعد آن را تبدیل به گرام کنند.

    وی تاکید کرد: با توجه به تهدیداتی که وجود دارد، ما باید ابتدا تکلیف فضای مجازی را در کشور مشخص کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که بالاخره آیا فضای مجازی باید در کشور قانونمند شود یا خیر. بقیه کشورها چه می‌کنند؟ بقیه کشورها سرورهای هر چیزی را که بیگ دیتا یا داده‌های انبوه مردمشان را ذخیره‌سازی می‌کند و می‌تواند در مناسبات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی آن‌ها تاثیر بگذارد، به داخل کشور خود می‌آورند و آن اپلیکیشن یا نرم‌افزار را ملزم می‌کنند طبق قانون آن کشور عمل کند و در کشور مقصد نماینده حقوقی داشته باشد. این چیزی است که در کشورهایی همچون کره جنوبی، آلمان، انگلیس، استرالیا و سایر کشورهای پیشرفته می‌بینیم.

    به گفته علیرضا آل داوود، طبق رنکینگ الکسا بیشترین مخاطبان تلگرام در ایران هستند.

    آل داوود با اشاره به اینکه واتساپ مربوط به شرکت فیس بوک است، گفت: این پیام‌رسان در اروپا نماینده حقوقی دارد و سرورهای خود را به کشورهای اروپایی منتقل کرده و با این شرایط در حال فعالیت است.

    برچسب ها