عصر خودرو

ضرر صادرکنندگان آلمانی از بازگشت تحریم‌های ضدایرانی

عصر بازار- آمارهای تجاری اخیر که از سوی انجمن اتاق‌های صنعت و بازرگانی آلمان (DIHK) به شینهوا ارائه شد، نشان داد صادرات آلمان به ایران از بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران آسیب دیده است.

ضرر صادرکنندگان آلمانی از بازگشت تحریم‌های ضدایرانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، ولکر تیری‌یر، کارشناس بازرگانی انجمن DIHK اظهار کرد: صادرات آلمان به ایران از زمان اعلام بازگشت تدابیر اقتصادی خصمانه آمریکا، به میزان 18 درصد کاهش یافته است. وی خاطر نشان کرد: بسیاری از بیش از100 شرکت آلمانی که دفاتری در ایران داشتند، ناچار شدند این بار نیز فعالیت خود را متوقف کنند.

    به این ترتیب کمتر از دو ماه پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ماه اوت، نخستین شواهد از ضرر آلمانی‌ها در روابط تجاری دو جانبه با ایران، از سوی این انجمن ارائه شده است.

    ولکر تیری‌یر پیش‌بینی کرد: نبود سیستم‌های پرداخت همچنان بزرگترین مانع برای تجارت آلمان با ایران در آینده قابل پیش‌بینی خواهد بود و حتی شرکت‌هایی که مستقیما با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو نیستند، به‌عنوان نمونه شرکت‌هایی که در بخش پزشکی و بهداشت فعالیت می‌کنند یا کسانی که حضوری در بازار آمریکا ندارند، در حال حاضر نمی‌توانند بانکی پیدا کند که در معاملات آنها با ایران همکاری کند.

    داگمار فون بن اشتاین، نماینده تجاری آلمان در ایران اخیرا تاکید کرد: شرکت‌های آلمانی در ایران نیاز فوری به راه‌کارهای سیاسی دارند که آن‌ها را قادر سازد بازارهای سرمایه آمریکا را دور بزنند. در واکنش به چنین درخواست‌هایی همه کشورهای امضاء کننده توافق هسته‌ای به جز آمریکا، دوشنبه هفته جاری اعلام کردند اقداماتی را برای ایجاد "یک مکانیزم چند منظوره ویژه" به منظور دستیابی به این هدف در پیش خواهند گرفت.

    اتحادیه اروپا ابتکارهای قانونی مختلفی از جمله توسعه فعالیت‌های بانک سرمایه‌گذاری اروپایی در ایران را به منظور حمایت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا و فراهم کردن زمینه ادامه فعالیت آن‌ها در ایران بررسی کرده است. در حالی که انجمن DIHK از تحولات اخیرا استقبال کرده، اما از تاخیر در آغاز این پیشنهادها انتقاد و برآورد کرد بهبود در وضعیت تجاری در میان‌مدت تا بلندمدت ملموس خواهد شد.

    این انجمن هم‌چنین برآورد کرده اتحادیه اروپا کالاهایی به ارزش بیش از شش میلیارد یورو (هفت میلیارد دلار) در نیمه نخست سال 2018 به ایران صادر کرده و کالاهایی به ارزش 4.5 میلیارد یورو در همین مدت از ایران وارد کرده است.

    سیاست‌گذاران و نمایندگان تجاری آلمان مکررا از اقدام آمریکا در خروج از برجام انتقاد کرده و از برلین و بروکسل خواسته‌اند هر آنچه در توان دارند برای نجات این توافق بین‌المللی تاریخی انجام دهند.


     

    برچسب ها