عصر خودرو

وزیر نفت تاکید کرد

طرح قیمت ۴۰ دلاری نفت در بودجه ۹۵

عصر بازار- وزیر نفت با رد پیشنهاد ۳۵ دلاری هر بشکه نفت در بودجه سال آینده گفت: چیزی که فعلا تا اینجا مطرح شده ٤۰ دلار است.

طرح قیمت ۴۰ دلاری نفت در بودجه ۹۵
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه، شب گذشته در حاشیه چهارمین جشنواره نفت و رسانه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه در بودجه سعی شده قیمت که پیشنهاد می‌شود نزدیکترین عدد به بازار باشد، اظهار کرد: پیشنهادی برای قیمت ٣٥ دلاری برای نفت در بودجه سال ٩٦ ارائه نشده است، چیزی که فعلا تا اینجا مطرح شده ٤۰ دلار است.

    زنگنه ادامه داد: منتهی باید ببینیم که در بازار چه پیش می آید، ما نمی توانیم از قبل علائم بدی به بازار بدهیم؛ بنابراین سعی شده قیمت نزدیکترین عدد به بازار باشد.

    وزیر نفت درباره تحقق درآمدهای نفتی در بودجه امسال نیز گفت: تا چند ماه اول امسال که نفت بر روی قیمت ٥٤ دلار بود و رقم صادرات هم کمی بیشتر از رقمی بود که در مجلس در نظر گرفته بودند.

    قبل از اجماع تصمیم‌گیری به ضرر بازار است

    وی در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش قیمت نفت آیا اجلاس اضطراری اوپک برگزار می شود، خاطرنشان کرد: همان طور که بارها گفته ام زمانی که اجماع و توافقی در میان اعضای اوپک صورت نگرفته هر تصمیم گیری به ضرر بازار است. بنابراین باید از قبل اجماع صورت بگیرد.

    زنگنه افزود: عده ای گمان می کنند هرچه در جلسات اوپک درباره قیمتها بیشتر صحبت کنیم بیشتر اثرگذار است، این در حالی است که تصیم‌ها در مورد قیمت در اوپک در مراکز بالاتر از وزارت نفت کشورها گرفته شده است و زمانی که وزیران به اجلاس می آیند تصمیم درباره قیمتها از قبل در کشورشان گرفته شده است.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر ادبیات رفتاری دولت می تواند در رسیدن به اجماع موثر باشد، تصریح کرد: این یک مسئله سیاسی است که دولت هم به آن توجه داشته و در سطح عالی آن را پیگیری می کند.

    زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم گرفته شده قیمت بنزین را تغییر دهید، تصریح کرد: هیچ تصمیمی تا امروز در این باره گرفته نشده است، تعیین نرخ بنزین در اختیار ما نبوده و در اختیار دولت است که در دولت هم هیچ بحثی در این خصوص مطرح نبوده است.

    وی درباره اینکه آیا در صورتی که نرخ فوب خلیج فارس پایین بیاید قیمت بنزین نیز کاهش می یابد عنوان کرد: در این ارتباط نباید تنها به قیمت بنزین توجه کنیم؛ به عنوان مثال قیمت گازوئیل براساس فوب باید بالای ١٢۰۰ تومان باشد که ما الان ٣۰۰ تومان می فروشیم و نفت سفید را نیز ١٥۰ عرضه می کنیم.

    وی با بیان این که باید نرخ همه فرآورده‌ها را باهم در نظر بگیریم، افزود: نباید تنها به قیمت بنزین در این مسئله توجه داشته باشیم.

    برنامه‌ای برای آزادسازی بنزین نیست

    وی در پاسخ به این سوال که با توجه به قیمت بنزین آیا اکنون بهترین زمان برای آزادسازی نرخ بنزین نیست، گفت: نمی شود تنها یک قیمت را آزاد کرد اما دولت فعلا برنامه‌ای برای آزادسازی ندارد؛ از سوی دیگر الان قیمتها بیش از ٢۰۰ تومان زیر قیمت فوب خلیح فارس است بنابراین باید قیمت هم سنگ شده را در این باره در نظر گرفت.

    وی تاکید کرد: دولت امسال هیچ برنامه ای برای آزادسازی نرخ بنزین ندارد.

    علت آلودگی هوا از زبان وزیر

    وزیر نفت در پاسخ به این سوال که گفته شده علت آلودگی هوا توزیع بنزینهای بی کیفیت است، گفت: در تهران بنزین و گازوییل یورو ٤ توزیع می کنیم، امروزهم در کمیسیون انرژی در این باره صحبت و گزارشهایی ارائه شد که براساس آن بنزن، گوگرد و آروماتیک موجود در تهران به شدت کاهش یافته و در حد معقولی است.

    زنگنه با اشاره به عوامل موثر در آلودگی هوا، ادامه داد: برای نمونه بنزین نسوخته موتورسیکلتها و خودروهای ما که بیشتر از میزان بنزین مصرف می کنند در آلودگی نقش دارند.

    وی افزود: تا جایی که به من گزارش شده است، بیشترین آلودگی مربوط به CO2 است که گاز آلاینده نیست بلکه مقدار زیاد آن در شرائط ویژه که وارونگی ایجاد می شود، مشکل ایجاد می کند.

    زنگنه گفت: براساس گزارش ارگان‌های دیگر مانند سازمان هواشناسی و معاون امور پالایش و پخش که در کمیسیون انرژی حضور داشتند، میزان گوگرد، بنزن و آروماتیک موجود در تهران به کمترین میزان در طول ٢۰ سال اخیر رسیده است.

    وی افزود: با این حال نمی دانم چرا عده ای اصرار دارند که میزان آلایندگی ناشی از سوخت بالا رفته است.

    برندسازی جایگاه‌های سوخت

    زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا قرار است بنزین برندسازی شود، گفت: خیر اما با توجه به این که نزدیک به 4000 جایگاه داریم و نمی توان به صورت دقیق به نظارت و کنترل این 4000 جایگاه پرداخت بنابراین باید شرکتهایی باشند تا بتوانند این جایگاهها را تحت پوشش خود قرار دهند.

    وی ادامه داد: زمانی که شرکتهایی برای تحت پوشش قرار دادن جایگاهها ایجاد شوند، می توانیم فرآورده را از انبار نفت به آنها تحویل داده و حمل و نقل و مخزن داری را به آنها منتقل کنیم.

    زنگنه گفت: می توانیم از این شرکتها بخواهیم استانداردها را رعایت کرده و کیفیت خدمات در پمپ بنزینها، اچ اس ایی و رعایت مسائل زیست محیطی را از طریق آنها پیگیری کنیم.

    زنگنه با تاکید بر رعایت اچ اس ایی در جایگاههای سوخت افزود: در حال حاضر نمی توانیم از هر جایگاه بنزین بخواهیم که یک مامور اچ اس ایی در جایگاه خود مستقر کند، چرا که این کار برای جایگاه‌دار صرفه اقتصادی ندارد؛ اما زمانی که شرکتی ایجاد شود و مثلا ٥۰ جایگاه‌ها را تحت پوشش خود قرار دهد در آن صورت می توان برای این جایگاه‌ها یک مامور اچ اس ایی تعیین کرد.

    وزیر نفت افزود: انجام چنین کاری برای بالا بردن کیفیت بهتر خدمت است و قرار نیست چیزی هم از این بابت به مردم تحمیل شود، به این ترتیب اگر برندی هم در این ارتباط تشکیل شود مربوط به آزادسازی نرخ بنزین نیست و ایجاد این برند به جایگاهها ارتباط دارد.

    وی با بیان این که با شرکتهای خارجی برای برندسازی در جایگاهها صحبتی نشده است، افزود: برندها مجموعه های حمل ونقل و به خصوص بر روی کیفیت و اچ اس ایی کار خواهند کرد.

    زنگنه درباره ادغام وزارتخانه های نفت و نیرو خاطرنشان کرد: بگذارید این مسئله در دولت مطرح شود.

    وی با بیان این که سعی می کنم رابطه خوبی با رسانه ها داشته باشم، گفت: رسانه ها از اجزای تعیین کننده کشور برای اطلاع رسانی، ایجاد بنیان فکری و پیشرفت در کار هستند.

    وزیر نفت با تاکید بر توجه رسانه‌ها به رسالت حرفه ای خود، افزود: رسانه ها باید کار حرفه ای و اخلاقی در اطلاع رسانی شفاف کنند؛ ضمن این که در بسیاری از موارد رسانه‌ها از بروز فساد و اشکال در کار جلوگیری می کنند، بنابراین می توانند به عنوان بخشی از اندیشه ورزی در جامعه نقش تعیین کننده ای داشته باشند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها