عصر خودرو

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه:

اکو بهترین گزینه برای همکارهای منطقه ای است

عصر بازار- معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه می گوید سازمان همکاری اقتصادی اکو، بهترین گزینه برای همکاری چند جانبه بین کشورهای منطقه است.

اکو بهترین گزینه برای همکارهای منطقه ای است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، غلامحسین دهقانی در نشست سالانه کمیته وزیران خارجه اکو در نیویورک که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.
    وی بر اهمیت راهبردی این پیمان منطقه ای تاکید کرد و خواستار گسترش همکاری های تجاری، اقتصادی و محیط زیستی میان کشورهای عضو شد.
    معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه اضافه کرد: اکو برای ثبات منطقه اهمیت داشته و هنوز هم بهترین گزینه برای همکاری چندجانبه بین کشورهای منطقه است.
    دهقانی چالش های محیط زیستی، افزایش سطح تجارت میان کشورهای منطقه، پیشرفت ارتباطات داخل منطقه ای از لحاظ حمل و نقل جاده ای و همچنین شبکه های انرژی را از اولویت های اساسی برنامه های اکو دانست .
    وی تصریح کرد: همانند سایر توافق های همکاری چند جانبه، چارچوب های منطقه ای همکاری های اکو باید به صورت مستمر ارزیابی شده و مورد بازنگری قرار گیرد تا سودمندی و ارزش آن برای منطقه تداوم یاید.
    معاون حقوقی وزیر امور خارجه ادامه داد: ما بسیار امیدواریم که رونداصلاحات اکو به نتیجه رسیده تا به زودی نتایج مورد انتظار آن برای نزدیکی کشورهای منطقه عملی شود.
    نشست وزیران خارجه اکو در حاشیه گردهمایی سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد.
    سازمان همکاری اقتصادی ( اکو ) یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال 1343 (1964) آن را پایه‌ریزی کردند.
    پس از فروپاشی شوروی، در سال 1372 کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند. این سازمان هم‌اکنون با 10 عضو، جمعیتی 330 میلیون نفری و مساحتی وسیع از کشورها با امکانات نفت، گاز و صنعت را در بر می گیرد.

    برچسب ها