عصر خودرو

"صنعت، معدن و تجارت" ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وام گرفت

عصر بازار- بخش صنعت، معدن و تجارت در پنج ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از مجموع تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده است.

"صنعت، معدن و تجارت" ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وام گرفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آمارهای مربوط به عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات در پنج ماهه ابتدایی امسال حاکی از پرداخت حدود 240 هزار و 800 میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل بیش از 32 هزار میلیارد تومان معادل 15.6 درصد افزایش داشته است.

    از مجموع تسهیلات پرداختی حدود 148 هزار و 400 میلیارد تومان به تامین سرمایه در گردش اختصاص پیدا کرده که 61.6 درصد کل تسهیلات پرداختی است و در قیاس با دوره مشابه سال قبل بیش از 11 درصد افزایش دارد، اما در میان بخش‌های اقتصادی سهم "صنعت و معدن" به حدود 68 هزار میلیارد تومان می‌رسد که 57 هزار میلیارد تومان آن به تامین سرمایه در گردش اختصاص پیدا کرده است. در کنار این بخش حوزه بازرگانی 32 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده که مجموع سهم حوزه "صنعت، معدن و تجارت" را به بیش از 100 هزار میلیارد تومان می‌رساند. در بخش‌های دیگر حوزه "کشاورزی" 21 هزار و 700 میلیارد تومان، "مسکن و ساختمان" 20 هزار و 770 میلیارد تومان و خدمات 98 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است.

    در حالی حدود 240 هزار میلیارد تومان در پنج ماهه ابتدایی امسال بین حدود سه میلیون و 428 فقره توزیع شده که این تسهیلات به طور کامل وام‌های جدید نیست و بخشی از آن تمدید وام‌های قدیمی محسوب می‌شود.

    با وجود نقدینگی هنگفتی که در اقتصاد ایران وجود دارد بانک‌ها درگیر تنگنای مالی و تامین نقدینگی هستند  که برای پرداخت تسهیلات به ویژه تسهیلات تکلیفی در سال گاها به سمت اضافه برداشت از بانک مرکزی حرکت کرده‌اند. این موضوعی که مورد انتقاد کارشناسان و البته بانک مرکزی قرار داشته و عاملی برای بی‌انضباطی بانک‌ها و به دنبال افزایش تورم محسوب می‌شود؛ از این رو بانک مرکزی تاکید دارد که بانک‌ها باید توان مالی خود را از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه خود، کاهش معوقات بانکی و افزایش بهره‌وری بالا ببرند و از سوی دیگر بازارهای بزرگ مالی از جمله بازار سرمایه به سمت تامین مالی اقتصاد حرکت کنند  که تا حدی این بار از دوش بانک‌ها برداشته شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو