عصر خودرو

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانى تهران :

تاثیر مثبت پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز در تنظیم بازار

عصر بازار- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانى تهران با اشاره به مصوبه دولت مبنى بر پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز که همچنان مورد انتقاد بسیارى از فعالان اقتصادى است، گفت: به طور کل اگر این اقدام درست و با دقت بررسى شود، در تنظیم و آرامش بازار تاثیرگذار خواهد بود.

تاثیر مثبت پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز در تنظیم بازار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، رضا پدیدار درباره علت معافیت برخى کالاها از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز، بیان کرد: آن دسته کالاهایى که از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز معاف و از گمرک ترخیص شده‌اند، جزو اقلامى‌بودند که مواد اولیه تکمیلى و یا مواد اولیه تولید محصولات داخلى هستند، بنابراین اگر این کالاها معاف نمى‌شدند در قیمت تمام شده محصول تاثیر زیادى مى‌گذاشتند.

    وى ادامه داد: کارگروهى تشکیل شده که نماینده اتاق بازرگانى و تشکل‌هاى مرتبط در آن حضور دارند و قرار است هفته آینده درمورد معافیت و یا پرداخت مابه التفاوت سایر اقلام معاف نشده بحث و بررسى کنند.

    پدیدار با بیان این که هنوز هیچ مکانیزمى‌براى چگونگى پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز کالاهاى معاف نشده مشخص نیست، افزود: در این مورد تا کنون هیچ درخواست و پیشنهادى از جانب فعالان اقتصادى مطرح نشده است.

    این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به این که پرداخت مابه التفاوت خلف وعده دولت نیست، تصریح کرد: این که هر کدام از کالاها چه میزان در پروژه‌هاى مهم کشور نقش دارند مشخص شده و بر این اساس برخى معاف شده و برخى نشده اند.

    پدیدار اضافه کرد: زمانى که ارز دولتى به این کالاها تعلق گرفت، نقش و سهمشان در پروژه‌هاى داخلى بررسى نشده بود و چنانچه مشخص شود کالاهاى معاف نشده در تولید ملى چه مستقیم و چه غیر مستقیم سهم دارند به طور حتم مابه التفاوت پرداخت نخواهند کرد.

    این فعال اقتصادى با تاکید بر این که این اقدام به طور حتم در تنظیم و آرامش بازار موثر خواهد بود، اظهار کرد: البته لازم به ذکر است که برخى از شرکت‌ها با توجه به نرخ ارز دولتى قرارداد بسته و تعهد دارند و این تصمیم جدید دولت به نوعى عطف به ماسبق است و باید این موارد خاص به طور جدى مورد بررسى قرارگیرند اما درمورد سایر کالاها اقدام درست و به جایى بود.

    او در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد بررسى کالاها براى پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز از طرف اتاق و به نفع فعالان اقتصادى مطرح شده است، در حال حاضر نیز  سایر فعالانى که معافیت نگرفته اند باید منتظر تصمیمات کارگروه، در هفته آینده باشند.

    برچسب ها