عصر خودرو

کسری بودجه ترکیه از هشت میلیارد دلار گذشت

عصر بازار- داده های گزارش وزارت خزانه و دارایی نشان می دهد که کسری بودجه ترکیه از اول سال جاری میلادی تا پایان ماه آگوست سال جاری (هشت ماه) به رقم ۵۰.۸ میلیارد لیر معادل هشت میلیارد دلار رسیده است.

کسری بودجه ترکیه از هشت میلیارد دلار گذشت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بر اساس داده های اقتصادی وزارت خزانه و دارایی ترکیه، درآمد و یا ورودی های بودجه این کشور در هشت ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال پیش 23.3 درصد افزایش داشته و به رقم 485 میلیارد و 700 میلیون لیر رسیده و هزینه ها و یا خروجی بودجه نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی با 23.7 درصد افزایش به رقم 536 میلیارد و 500 میلیون لیر ترک رسیده است که تفاوت این ارقام نشان می دهد که بودجه ترکیه در هشت گذشته 50 میلیارد و 800 میلیون لیر کسری داشته است.

    در دو سال گذشته، کسری بودجه ترکیه به دلیل افزایش هزینه های دولت برای تقویت اقتصاد و بودجه نظامی این کشور افزایش داشته است و انتظار می رود این روند در سال آتی نیز ادامه داشته باشد.

    کارشناسان اقتصادی ـ سیاسی نزدیک به دولت ترکیه بر این باورند که بودجه نظامی این کشور برای نوسازی ارتش و تامین هزینه عملیات های امنیتی داخلی و خارجی افزایش داده شده است.

    به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، اقتصاد ترکیه که پس از کودتای نافرجام 15 جولای 2016 افت کرده و در دو سال گذشته با تدابیر دولتی سیر صعودی گرفته بود، با افزایش کسری بودجه تضعیف خواهد شد.

    برخی کارشناسان یکی از علل افزایش بیش از 70 درصدی نرخ ارزهای خارجی در بازار ترکیه را کسری بودجه و نیز کسری حدود 50 میلیارد دلاری تراز تجاری این کشور می دانند.

    برچسب ها