عصر خودرو

رئیس نمایندگی شورای تجاری ایران و ترکیه :

ایران و ترکیه بانک مشترک تاسیس می‌کنند

عصر بازار- رئیس نمایندگی شورای تجاری ایران و ترکیه گفت دو کشور قصد دارند در آینده ای نزدیک اقدام به تاسیس یک بانک مشترک نمایند؛ اقدامی که با هدف دور زدن تحریم های آمریکا انجام می شود.

ایران و ترکیه بانک مشترک تاسیس می‌کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، در حالی که فشارهای آمریکا بر کشورهای مستقل جهت محدود کردن دسترسی آنها به دلار افزایش یافته است، ترکیه به دنبال ایجاد یک بانک مشترک با ایران برای کمک به دو کشور جهت تجارت به ارزهای ملی است.

    امید کیلر، رئیس نمایندگی شورای تجاری ایران و ترکیه در مقاله ای که در رسانه های داخلی ترکیه منتشر شد نوشت، دو کشور قصد دارند در آینده ای نزدیک اقدام به تاسیس یک بانک مشترک نمایند. وی تاکید کرد که این اقدام به منظور تقویت روابط اقتصادی تهران و آنکارا حیاتی است.

    ایران تحت تحریم های دولت آمریکا قرار دارد و از انجام هرگونه معامله دلاری محروم است. ترکیه هرچند تحت تحریم دولت آمریکا قرار ندارد، اما تنش در روابط این کشور با آمریکا در طی ماه های اخیر موجب افت شدید ارزش لیر در برابر دلار شده است.

    کیلر افزود: «ایجاد یک بانک مشترک که دو طرف از طریق آن بدون نیاز به دلار به مبادلات تجاری و بازرگانی بپردازند، گام نهایی برای توسعه روابط اقتصادی ایران و ترکیه است.»

    وی تاکید کرده که ایده ایجاد بانک مشترک باید جدی گرفته شود و اینکه چنین تصمیمی به جلوی تاثیرگذاری تحریم های ضد ایرانی آمریکا بر تجارت خارجی ترکیه را خواهد گرفت.

    کیلر با ناعادلانه و غیرقانونی خواندن تحریم های آمریکا علیه ایران گفت، ایران کشوری مهم برای ترکیه است.

    این تاجر ترک همچنین تاکید کرد که نمایندگی تجاری ترکیه ماه آینده هیئتی را برای مذاکره در خصوص تسویه پرداخت های تجار دو کشور به ارزهای ملی به تهران اعزام خواهد کرد.

    برچسب ها