عصر خودرو

افزایش بیش از ۳۰۰ تومانی قیمت مس در بورس کالا

مس از ارز خط گرفت

عصر بازار- به نظر می‌رسد بازار فلزات اساسی داخلی با شروع کریسمس به تعطیلات رفته و بر اساس گفته فعالان بازار این محصولات قیمت‌های داخلی طی روزهای اخیر تحت تاثیر نرخ ارز قرار گرفته است.

مس از ارز خط گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس قیمت مس در معاملات روز یکشنبه بورس کالای ایران با افزایش بیش از 300 تومانی در هر کیلو نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته مواجه شد. این در شرایطی است که بهای این فلز سرخ در بازارهای جهانی روز جمعه گذشته کاهش یافت و به 4 هزار و 665 دلار در هر تن رسید. البته به گفته معامله‌گران افزایش نرخ این فلز در بازارهای داخلی به دلیل میانگین مثبت هفتگی مس در بورس لندن بوده است.

    همچنین به عقیده کارشناسان می‌توان افزایش بهای فلز سرخ را بیشتر از بازارهای جهانی، مربوط به روند مثبت نرخ نفت طی هفته گذشته هم دانست. البته این شرایط بر معاملات روز گذشته بورس کالا نیز حاکم بود؛ چرا که روز یکشنبه عرضه‌های مس در تالار صنعتی با روند صعودی همراه شد و افزایش نرخ بیش از یک درصدی را نسبت به معامله قبلی تجربه کرد. از سویی میزان تقاضای محصولات مسی در این تالار معاملاتی نسبت به هفته گذشته به خصوص برای مفتول شرکت صنایع ملی مس کاهش یافته بود، به‌طوری که به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه دلیل این افت تقاضا پیش‌بینی برای کاهش قیمت‌ها در روزهای پایانی سال جاری میلادی در بازارهای جهانی بوده است. به گفته این فعال آگاه حتی شنیده‌شده در بازار غیررسمی این محصولات برخی فروشندگان در این روز از فروش محصولات خود اجتناب کرده‌اند تا طی هفته‌های باقی مانده از سال جاری با قیمت مناسب تری محصول مورد‌نظر خود را خریداری کنند. به این ترتیب، روز یکشنبه 6 دی، بورس کالای ایران شاهد معامله بیش از 140 هزار تن انواع کالا بود که در این میان 2 هزار و 500 تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین 2 هزار تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد.علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این روز روی تابلوی معاملات رفت.

    بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 16 هزار و 581 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش 303 تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 2هزار و 500 تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا 280‌تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 17 هزار و 361 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، رشد 305 تومانی در قیمت پایه را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 2 هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار 560 تن از این محصول بوده‌اند.   مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 17 هزار و 416 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، افزایش 305 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود، اما تقاضاکنندگان خواستار 240 تن از این محصول بوده‌اند.  از سوی دیگر این فلز سرخ هم اکنون در بازار آزاد با قیمت 17 هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به شنبه گذشته افزایش 200 تومانی داشته است.

    از طرفی در بازار آزاد اگرچه در مقایسه با هفته‌های گذشته قیمت‌ها مثبت به ثبت رسید، اما همچنان تجار در انتظار افت قیمت‌ها هستند، به‌طوری که با وجود پایین آمدن نرخ این محصولات در بازارهای جهانی همچنان تلاش برای رشد قیمت‌ها در بازار غیررسمی دیده می‌شود. در این میان قوی‌ترین پیش‌بینی این است که اگر نوسان مثبت قیمت ارز در روزهای پایانی سال جاری ادامه پیدا کند، احتمال دارد روند صعودی قیمت‌ها در بازار داخلی این محصولات هم ادامه‌دار باشد، چرا‌که در هر صورت بخشی از این نوسانات بازار جنبه روانی دارد، اما موضوع دیگری که وجود دارد این است که بسیاری از کارشناسان قیمت نفت را هم صعودی پیش‌بینی کرده و معتقدند با توجه به پارامترهای موجود رشد بیشتری را هم تجربه خواهد کرد.   همچنین آمار منتشر‌شده در مورد کاهش موجودی انبارهای لندن، بسیاری از فعالان اقتصادی را نگران کرده است، زیرا اگرچه با رشد قیمت‌ها همزمان شده، اما چون بهبود مجدد تقاضا به‌عنوان یک حرکت بازار قابل پیش‌بینی است، انتظار افزایش قیمت‌های داخلی را دامن زده است که این مساله بر بازارهای جهانی هم موثر خواهد بود، البته در کنار این موارد شاهد افزایش حجم مصرف مواد اولیه نیز هستیم که این موارد حکایت از افزایش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت دارد، با این حال کارشناسان معتقدند نمی‌توان با اطمینان گفت که بازار فلزات داخلی نیز همانند بازارهای جهانی به سرعت تغییر مسیر دهد، چراکه با توجه به دورنمای مبهم نرخ ارز قدرت تاثیر‌گذاری این عامل، بیشتر از بهای فلزات اساسی در بورس لندن است، هر‌چند در کوتاه‌مدت پیش‌بینی افزایش نرخ ارز نیز وجود دارد.


     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها