عصر خودرو

مدیرعامل سی ولکس کالا؛

داد و ستد ارز از کانال "معاملات آتی بورس" نظامند می شود

عصر بازار- هر گاه بازاری شکل بگیرد، در آن بازار، سفته بازان هم متولد می شوند و رشد می کنند و در بیشتر مواقع نمی توان مانع حضور آنها به طور صد در صد شد چون بخشی از نقدینگی بازارها به معاملات این گروه از معامله گران گره خورده است.

داد و ستد ارز از کانال "معاملات آتی بورس" نظامند می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمودرضا الهی فرد، مدیرعامل کارگزاری سی ولکس کالا با بیان مطلب فوق گفت: در یک بازار با شرایط عادی و در یک محیط سالم اقتصادی و فاقد محدودیت های جدی در رابطه با عرضه و تقاضا، عملیات سفته بازی از طریق افزایش حجم مبادلات، به ثبات بازار کمک کند و وجود سفته بازان یک بخش لازم بازار برای پوشش ریسک معاملات است.

    وی درباره راه اندازی بورس آتی ارز و دغدغه برخی از فعالان اقتصادی درمورد پدیده سفته بازان اظهار داشت: سفته باز در بازار همیشه بوده و هست اما نکته در اینجاست که در یک بازار نظامند بهتر می توان این گروه از معامله گران و سایر بازیگران بازار را نظارت و هدایت کرد که از حالت نورم و معمول خارج نشود.

    الهی فرد با تأکید بر این نکته که رصد و کنترل عملیات سفته بازان در بازار آزاد خیلی سخت تر از یک بازار نظامند و شفاف است، اظهار داشت: در بازار رسمی مانند بورس کالا همه چیز ثبت، ضبط و قابل مشاهده است بنابراین فعالیتی که مخل اقتصاد باشد در این بازار جایی ندارد و حتی اگر هم در مقیاس پایین انحرافی صورت بگیرد ، قابل اصلاح و پیشگیری از وقوع مجدد است .

    این کارشناس بورس های کالایی با بیان اینکه در بازارهای زیرزمینی امکان نظارت و رصد فعالیت ها وجود ندارد گفت: بعد از راه اندازی بورس ارز قطعاً بخشی از فعالان بازار ارز ترجیح می دهند در همان بازار سنتی و با روش های قبل ادامه فعالیت بدهند اما بورس آتی ارز فرصتی مناسبی است برای مجموعه ها و اشخاص حقوقی و حقیقی که به شکل قانون مند و شفاف و در محیطی با ریسک حداقلی، قصد فروش ارزهای مازاد حاصل از صادرات خویش را دارند و یا برخی متقاضیان خرید که قصد تامین نیاز ارزی مورد نیازشان را دارند و از طرق دیگر قابل تامین نیست.

    الهی فرد درباره شرط موفقیت بورس آتی ارز پس از راه اندازی آن گفت: اگر نرخ ارز تک نرخی یا شناور باشد ، قطعاً این بازار بیشتر موثر واقع می شود و حجم مبادلات آن بالا خواهد رفت .

    وی درباره تفاوت بورس آتی ارز با بورس آتی سکه گفت: در بازار آتی سکه، از همان ابتدا تعیین قیمت ها به سمت بازار آزاد میل کرد به طوریکه حتی وقتی نرخ دلار در بازار آزاد با نرخ دولتی فاصله معناداری داشت و این تفاوت منجر به نوسان می شد، بازار آتی سکه به سمت بازار آزاد میل داشت، بنابراین قیمت سکه از همان ابتدا تابعی از قیمت دلار آزاد بود ، حال آنکه نمی توان این مبنا را برای نرخ آتی ارز هم در نظر گرفت، لذا در صورتی که قیمت ارز بخواهد دو نرخی و یا چند نرخی باشد  این موضوع از میزان اثربخشی بورس آتی ارز خواهد کاست .

    وی تصریح کرد: با راه اندازی بورس ارز، دولت نیز از مزایای این بازار بی نصیب نخواهد بود چون به کمک بازار آتی ارز دولت بهتر و دقیق تر می تواند حجم عرضه و تقاضا و شرایط بازار و نظارت و مدیریت کند.

    مدیرعامل کارگزاری سی ولکس کالا در پایان این گفتگو تصریح کرد: از کارکردهای بورس ایجاد شفافیت و امنیت در معاملات برای خریداران و فروشندگان است، که بر مبنای رویه های استاندارد و از پیش تعریف شده ای  حق و حقوق دو طرف معامله در آن رعایت می شود و مشکلات احتمالی و یا ابهاماتی بروز نخواهد داد .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها