عصر خودرو

اونس سال ۲۰۱۵ را با افت به پایان خواهد برد

آخرین امید طلا در سال

عصر بازار- رشد حدود یک درصدی اونس طلا در هفته گذشته که قیمت این کالای ماندگار را به ۱۰۷۶ دلار بازگردانده، خوش‌بینی کوتاه‌مدت را در بازار تقویت کرده است.

آخرین امید طلا در سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  نظرسنجی‌های پایگاه اینترنتی کیتکو نیز حاکی از امید معامله‌گران طلا به روند فلز زرد در آخرین هفته سال 2015 میلادی است. این امید هم در میان معامله‌گران خرد و هم در میان کارشناسان حرفه‌ای دیده می‌شود. با این همه حتی در صورت رشد ارزش طلا در آخرین هفته سال میلادی هم، روند سال 2015 اونس، افزایشی نخواهد بود.


    نظرسنجی‌های دوقلو
    در حالی که در هفته کاری گذشته، تعطیلات کریسمس که حجم معاملات را کاهش داد نتوانست روند هفتگی فلز زرد را کاهشی کند، هفته‌ای که تعطیلات سال نو میلادی را در بر دارد، ممکن است شاهد رشد ارزش طلا باشد. در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 180 نفر شرکت کرده‌اند که از میان 83 نفر معادل 46 درصد، افزایش و 68 نفر معادل 37 درصد، کاهش قیمت‌های طلا در هفته جدید کاری را پیش‌بینی کرده‌اند. 43 نفر معادل 17 درصد نیز نظری خنثی داشته‌‌اند. در نظرسنجی کیتکو از کارشناسان نیز 14 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 7 نفر معادل 50 درصد، افزایش و 3 نفر معادل 21 درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 4 نفر معادل 29 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    جزئیات پیش‌بینی‌ها
    بیشتر تحلیلگران برای پیش‌بینی روند کوتاه‌مدت طلا به دیده‌بانی دلار ادامه می‌دهند. باب تبوت از موسسه مدیریت ریسک دارایی «آرمور» می‌گوید:‌ «من بازار طلای قوی‌تری را پیش‌رو می‌بینم؛ زیرا انتظار تضعیف دلار آمریکا در بازار ارز را دارم.»تحلیلگران دیگری که درباره قیمت‌های طلا خوش‌بین هستند به موضوع دیگری اشاره می‌کنند. آنها می‌گویند که حس منفی‌ که مدت‌ها بازار طلا را تحت فشار گذاشته بود، حالا ممکن است در آستانه سال نو به «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران بینجامد. آدریان دی، رئیس یک موسسه مدیریت دارایی می‌گوید:‌ «با توجه به تعداد بالای کسانی که به‌دنبال کسب سود هستند و با توجه به نبود تقاضای واقعی برای طلا، جهش قیمت در 6 تا 8 هفته آینده ممکن است زیرا کسانی که طلا در اختیار دارند ممکن است برای فروش طلای خود قیمت‌ها را بالا ببرند.»جفری نیکولز، مدیر اجرایی موسسه «مشاوران فلزهای گرانبهای آمریکا» و مشاور اقتصادی ارشد موسسه «رزلند کپیتال ال‌ال‌سی» می‌گوید: «بهبود تصویر فنی به‌خصوص بازیابی شتاب رو به بالا، باعث پوشش کوتاه‌مدت و افزایش قیمت‌ها در بازار خواهد شد.»

    پیتر‌هاگ، مدیر تجارت جهانی «کیتکو متالز» هم در مورد روند قیمت‌ها در آستانه سال نو میلادی می‌گوید که انتظار محبوس ماندن طلا حول و حوش مرز 1080 دلار را دارد. اعتقاد به محبوس ماندن طلا در بازه‌ای خاص، نظری است که بسیاری از کارشناسان بر آن صحه می‌گذارند. افشین نبوی، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «ام کی اس سوییس» می‌گوید: «بهای اونس طلا در روزهای آینده بین 1065 تا 1085 دلار در نوسان خواهد بود. نقدینگی در بازارهای جهانی در روزهای آینده محدود خواهد بود و دور از ذهن است که در چنین شرایطی قیمت طلا با نوسان شدیدی روبه‌رو شود.»

    تحلیل‌های فنی
    تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس امپایر» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت در دامنه 1068 تا 1088 دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف‌ایکس امپایر، تحلیل تکنیکال حاکی است که قیمت طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر نوسانات ارزش دلار و انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا خواهد بود. بر اساس این گزارش قیمت طلا در هفته آینده تحت‌تاثیر تعطیلات سال نو قرار خواهد داشت و احتمالا مبادلات طلا در بازارهای بین‌المللی چندان زیاد و چشمگیر نخواهد بود. طی روزهای آینده آمار و اطلاعات درخصوص وضعیت اقتصادی آمریکا منتشر خواهد شد که مهم‌ترین گزارش مربوط به وضعیت شاخص اعتماد مصرف‌کننده خواهد بود.تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1068 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1060 دلار کاهش خواهد یافت. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در روزهای آینده 1088 دلار است و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت طلا به بالاتر از 1090 دلار می‌رسد.

    با این همه دویچه بانک آلمان در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده میانگین قیمت هر اونس طلا طی سال 2016 میلادی به بیش از 1100 دلار خواهد رسید. در حالی که برخی از موسسات مالی از احتمال سقوط اونس به زیر مرز 1000 دلار می‌گویند، پایگاه اینترنتی «بولیون استریت» گزارش کرده که دویچه بانک آلمان در جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز بازار طلا نوشته است که میانگین قیمت هر اونس طلا در سه ماه پایانی امسال به 1125 دلار خواهد رسید و این رقم در سال 2016 میلادی نیز به 1100 دلار می‌رسد.

    در گزارش دویچه بانک آمده است: «با توجه به تصمیم اخیر فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره نخستین بار از سال 2006 میلادی و همچنین تقویت شاخص سهام به‌نظر می‌رسد قیمت طلا در سال آینده نیز تحت فشار زیادی قرار خواهد داشت. افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در شرایطی است که بانک مرکزی اروپا همچنان قصد دارد سیاست‌های انبساطی پولی را ادامه دهد. ادامه روند صعودی ارزش دلار در برابر یورو و سایر ارزهای معتبر بین‌المللی نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد خواهد کرد.» به اعتقاد تحلیلگران دویچه بانک، 2016 میلادی نیز سال عملکرد ضعیف قیمت فلزات گرانبها به‌خصوص طلا خواهد بود و این روند به‌خصوص در 6 ماه نخست سال آینده مشهود است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها