عصر خودرو

واشنگتن پست:

اقدام بانکی واشنگتن علیه ایران روابط آمریکا و اروپا را تیره تر می کند

عصر بازار- روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با تاکید بر اینکه اقدام احتمالی آمریکا برای قطع ارتباط بانک های ایران با سامانه مالی جهانی 'سوییفت' موجب خسارت بیشتر در روابط آمریکا - اروپا می شود، نوشت: در وزارت خزانه داری آمریکا در برابر این اقدام مقاومت می شود.

اقدام بانکی واشنگتن علیه ایران روابط آمریکا و اروپا را تیره تر می کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش روز جمعه ایرنا ، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از برخی مقام های دولت آمریکا ادعا کرد که 'استیو منوچین' وزیر خزانه داری با اقدام هایی مانند تعلل در ارائه اسناد مورد تقاضا به کاخ سفید ، فرایند تصمیم گیری علیه ایران را کند کرده و در برابر راهبرد 'فشار حداکثری' مقاومت می کند.
    این روزنامه می افزاید: ربودن اسناد از روی میز ترامپ تنها راهی نیست که مشاوران ارشد وی تلاش می کنند از طریق آن از اقدام آمریکا در زمینه سیاست خارجی جلوگیری کنند. چندین مقام کاخ سفید گفته اند که منوچین وزیر خزانه داری آمریکا یک راه دیگر برای 'مقاومت' در برابر استراتژی 'فشار حداکثری' ترامپ در برابر ایران پیدا کرده است: او صرفا از دادن سندی که رئیس جمهوری چندین هفته پیش درخواست کرده بود خودداری کرده است.
    دولت ترامپ در حال افزایش شدید فشار بر ایران است و در این چارچوب از جمله محدودیت های مالی علیه رژیم و بانک های مورد استفاده آن برای تامین مالی اقدام های بدخواهانه در خاورمیانه را تشدید می کند. یکی از ابزارهای کلیدی مورد بررسی ترامپ قطع کردن پیوند بانک های ایران با 'سوییفت' سامانه بین المللی معاملات مالی فرامرزی است. ایران در سال 2016 به عنوان بخشی از توافق هسته ای - که ترامپ از آن خارج شده است - دوباره به سوییفت پیوست . اکنون مقام های ارشد دولت و قانونگذاران آمریکا خواستار ممنوعیت دوباره دسترسی تهران به سوییفت هستند . اما سه مقام ارشد دولت ترامپ گفته اند که منوچین و وزارتخانه تحت رهبری او مخالف اعمال فشار برای اقدام سوییفت علیه ایران هستند .
    این مقام هاگفته اند که منوچین فرایند تصمیم سازی را کُند کرده است تا بررسی نهایی موضوع توسط ترامپ را به تاخیر اندازد. در پی جلسه 26 ژوئیه یک کمیته شورای امنیت ملی آمریکا درباره ایران ، وزارت خزانه داری موظف شد تا یادداشتی درباره گزینه های آمریکا تهیه کند و تحریم های احتمالی درباره سوییفت و اعضای هیات مدیره و بانک های آن را مشخص کند. اما اکنون تقریبا پس از دو ماه ، این سند درفرایند اجرایی مفقود شده و این مساله جلوی اتخاذ تصمیم توسط ترامپ را می گیرد.
    به نوشته واشنگتن پست، سوییفت در سال 2012 تحت فشار از سوی کنگره و برخی دولت های اروپایی ، بانک های ایرانی را ممنوع کرد . این بار برخی دولت های اروپایی خواستار حفظ توافق هسته ای و محافظت از ایران در برابر تحریم ها هستند . اگر آمریکا با موفقیت بتواند دوباره سوییفت را به قطع روابط با ایران وادار سازد این ضربه ای شدید به تلاش های اروپا خواهد بود. وزیر امور خارجه آلمان با علم به این موضوع خواستار ایجاد یک جایگزین اروپایی برای سوییفت شده است.بطور حتم ، این یک استراتژی مناقشه برانگیز است و این اقدام می تواند موجب خسارت بیشتر به روابط آمریکا و اروپا بشود . حتی اگر سوییفت هم تسلیم فشارها بشود هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران وارد مذاکره بشود. استراتژی فشار حداکثری ترامپ ممکن است شکست بخورد . 'ریچارد گلدبرگ' که به عنوان مشاور سناتور 'مارک کرک' قانون اولیه تحریم های سوییفت را نوشته است گفت: اگر ترامپ موفق به اجرای راهبرد فشار حداکثری نشود هرگز نخواهیم فهمید که جواب خواهد داد یا نه ؟
    وی افزود: تنها امید برای موفقیت استراتژی ترامپ این است که سوییفت رابطه با تمام بانک های ایران را قطع کند و اگر وزارت خزانه داری در این زمینه قصوری مرتکب شود در واقع زمینه شکست رئیس جمهوری را فراهم کرده است.

    برچسب ها