عصر خودرو

سردرگمی سهامداران "شبندر" میان نامه نگاری ناشر و متولی

عصر بازار- در حالی که ناشران شرکت‌های بورسی خود را برای اعلام عملکرد سه ماهه سوم آماده می کنند شرکت پالایش نفت بندر عباس از ممکن نبودن ارسال گزارش عملکرد شش ماهه خود خبر می‌دهد.

سردرگمی سهامداران "شبندر" میان نامه نگاری ناشر و متولی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، علی بیگ زاده رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی در نامه ای که 17 آذر ماه امسال به مدیرعامل پالایش نفت بندر عباس نوشته عنوان کرده که « به پیرو نامه شماره 1333/122 مورخ 23/08/94 به استحضار می ‌رساند، بر اساس اطلاعات واصله، اعلامیه قیمت های خوراک نف خام و فرآورده‌های تولیدی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به آن شرکت اعلام شده است که برخلاف مفاد بندهای 3 و 7 ماده 7 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، تاکنون صورت های مالی میان دوره ای 6 ماهه و پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/94 بر اساس عملکرد واقعی 6 ماهه  منتشر نشده است. لذا مقتضی است اطلاعات مذکور در اسرع وقت در سامانه کدال منتشر شود و یا دلایل عدم انجام تکلیف قانونی توسط هیئت مدیره ارائه شود.»

    به دنبال این نامه دیروز شنبه 5 دی ماه 94 هاشم نامور مدیر عامل شرکت پالایش نفت بندر عباس با ارسال نامه ای به سازمان بورس دلیل عدم ارایه به موقع گزارش های مالی شش ماهه 94 را اعلام کرده است.

    در نامه آمده که « عطف به نامه شماره پیگیری 238484 مورخ 17/9/94 به استحضار می رساند پیو مذاکرات شفاهی با جنابعالی (رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی) ، اطلاعات واصله از شرکت ملی پالایش و پخش در قالب جداول نرخ فرآورده های نفتی و بدون ارایه مبانی قیمت ها و صرفاً بر اساس اعلامیه بوده و به همین دلیل مورد پذیرش حسابرس و بازرس قانونی شرکت و همچنین هیات مدیره شرکت قرار نگرفته است. بنابراین در حال حاضر این شرکت قادر به تهیه صورت های مالی منتهی به 30/6/94و پیش بینی سال 94 بر اساس نرخ های مورد تایید جهت شش ماهه اول نمی باشد. »

    نامور در نامه خود آورده که « در این رابطه پیگیری های لازم صورت گرفته ، مکاتبات عدیده انجام شده و جلسات متعدد برگزار شده لیکن تا کنون قیمت های اعلام شده از سوی مراجع ذی ربط مورد پذیرش هیات مدیره و بازرش قانونی این شرکت واقع نشده است.»

    با این همه این شرکت راه حلی برای رفع این مشکل ارایه نداده و انرا منوط به دریافت اطلاعات و مدارک و مستندات قابل اتکا دانسته است.

    بر اساس این گزارش، در ماده یک الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در بودجه امسال آمده که « قیمت نفت صادراتی از مبادی اولیه، قیمت معاملاتی یک بشکه نفت صادراتی از مبادی اولیه در هر محموله است و قیمت صادراتی عرضه شده در بورس متوسط قیمت صادراتی از مبادی اولیه در یک ماه شمسی است و همچنین برای نفت تحویلی به پالایشگاههای داخلی و مجتمع های پتروشیمی اعم از دولتی و خصوصی نود و پنج درصد (95%) متوسط بهای محموله‌های صادراتی نفت مشابه در هر ماه شمسی است.»

    همچنین در این قانون آمده که « تا زمانی که دولت برای مصرف فرآورده‌های نفتی در داخل کشور قیمت تکلیفی تعیین می‌ کند، برای تسویه حساب بین دولت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، قیمت هر بشکه نفت (نفت خام و میعانات گازی)‌ تحویلی به پالایشگاه های داخلی در هر سال برابر با رقمی خواهد بود که به پیشنهاد کارگروهی متشکل از وزرای نفت و اموراقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور با رعایت قانون هدفمند کردن یارانه‌ ها مصوب 1388 به تصویب هیأت وزیران می‌ رسد و اجازه داده می‌ شود که ما به ‌التفاوت این رقم با قیمت مذکور در جزء (1) بند (الف) به صورت حسابداری در دفاتر خزانه‌ داری کل کشور ثبت و طبق آیین ‌نامه اجرائی این ماده تسویه حساب شود.»

    تبصره بند (ب) ماده (1) قانون هدفمند کردن یارانه ها به شرح زیر اصلاح می شود:

    تبصره – وزارت نفت مکلف است قیمت خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی به واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی ها را با رعایت معیارهای زیر تعیین کند:

    1- متناسب با معدل وزنی درآمد حاصل از فروش گاز و یا مایع تحویلی برای سایر مصارف داخلی، صادراتی و وارداتی، قیمت محصول با حفظ قابلیت رقابت پذیری محصولات تولیدی در بازارهای بین المللی و بهبود متغیرهای کلان اقتصادی

    2- ایجاد انگیزش و امکان جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی

    3- اعمال تخفیف پلکانی تا سی درصد (30%) با انعقاد قرارداد بلندمدت برای واحدهایی که بتوانند جهت تأمین مواداولیه واحدهای پتروشیمی داخلی که محصولات میانی و نهائی تولید می کنند و زنجیره ارزش افزوده را افزایش دهند. در این قرارداد بنگاههایی که در مناطق کمتر توسعه یافته راه اندازی می شوند، از تخفیف بیشتری برخوردار می شوند.

    در صورت قطع یا کاهش خوراک گاز و خوراک مایع واحدهای مشمول این تبصره خارج از قرارداد و با اراده دولت، وزارت نفت مکلف است برابر ماده (25) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب 16/ 11/ 1390 خسارت وارده را از محل خوراک تحویلی در مراحل بعدی جبران کند.

    در خرید محصولات پتروشیمی توسط یا به دستور دولت، قیمت بورس مبنای عمل است و یارانه مورد نظر دولت برای مصرف کنندگان داخلی در اختیار دستگاه ذی ربط قرار می گیرد.

    آیین نامه این تبصره مشتمل بر تخفیفات پلکانی و نحوه جبران خسارت، دامنه صنایع مشمول و چهارچوب قراردادهای بلندمدت و سایر ضوابط مربوطه توسط وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

    علاوه بر این در بند ج این قانون آمده که « شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت های پالایش نفت داخلی و شرکت های پتروشیمی موظفند در پایان هر ماه بهای خوراک نفت خام و میعانات گازی دریافتی خود و همچنین خوراک معادل فرآورده های شرکتهای پتروشیمی تحویلی به شرکت ملی پالایش و پخش را به قیمت مذکور در جزء (2) بند (الف) این ماده محاسبه و به خزانه داری کل کشور واریز نمایند.»

    وزارت نفت از طریق شرکتهای تابعه ذی ربط، مکلف است وجوه مربوط به سهم دولت از بهای خوراک پالایشگاهها و شرکتهای پایین دستی پتروشیمی را وصول و ماهانه به خزانه داری کل کشور واریز نماید. در صورت عدم واریز، در پایان هر ماه خزانه داری کل کشور مبالغ مربوط به ماه قبل را از حسابهای شرکتهای پالایش و پخش و پتروشیمی به صورت علی الحساب برداشت می کند. در صورت عدم واریز بهای خوراک پالایشگاهها و پتروشیمی ها به حساب خزانه داری کل کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) مکلف است با اعلام وزارت نفت رأساً نسبت به برداشت از حساب شرکتهای بدهکار و واریز آن به حساب خزانه داری کل کشور اقدام کند.

    قانونگذار در تبصره ای ذیل این قانون آورده که به منظور تضمین وصول عواید حاصل از فروش نفت خوراک پالایشگاهها و شرکتهای پتروشیمی، وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی ربط، نفت خوراک واحدهای پالایشی و پتروشیمی را از طریق گشایش اعتبارات اسنادی ریالی و یا ارزی به فروش خواهد رساند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها