عصر خودرو

یک استاد دانشگاه:

صادرات پتروشیمی، جایگزین نفت شود

عصر بازار- بغازیان گفت: پتروشیمی ظرفیت بالقوه برای تبدیل شدن به منبع اصلی درآمد کشور را دارد و علیرغم قیمت نفت و گاز و عوض شدن دولت‌ها پتروشیمی را دستخوش نوسانانت سیاسی نکنیم.

صادرات پتروشیمی، جایگزین نفت شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، آلبرت بغازیان ،کار‌شناس مسائل اقتصادی، در پاسخ به اینکه آیا با وجود کاهش قیمت، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی قابلیت دارند که جایگزین درآمدهای نفتی شوند و بتوانیم هزینه‌های کشور را از طریق صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده تامین کنیم، گفت: همیشه زمانی که قیمت نفت کاهش یافته یکی از گزینه‌های جبرانی این بوده که به سمت فرآوری و ایجاد ارزش افزوده در منابع نفتی و صادرات محصول نهایی برویم اما به محض اینکه قیمت‌ها رشد می‌کند این اهداف به فراموشی سپرده می‌شود.

    وی افزود: البته باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا پالایشگاه‌ها به ظرفیت کامل رسیده‌اند؟ آیا پالایشگاه بیکار داریم که بتوانیم نفت را پالایش کرده در حدی که صادرات داشته باشیم؟ و پاسخ این است که طی سالهای گذشته در زمینه ساخت پالایشگاه ضعیف عمل کرده‌ایم و اکنون نیز پولی نداریم که پالایشگاه بسازیم تا محصول نهایی شده را صادر کنیم.

    بغازیان تصریح کرد: آنچه مسلم است ما باید از طریق فروش نفت و جذب سرمایه گذار خارجی ساخت پالایشگاه را در کشور رونق دهیم ضمن اینکه ما این مزیت را نیز داریم که سرمایه گذار خارجی اطمینان دارد که نفت را برای پالایشگاهی که می‌سازد به راحتی تامین کند و دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشد.

    وی یادآرو شد: البته این قضیه نباید باعث شود که تک بعدی عمل کرده و صادرات نفت به فراموشی سپرده شود چرا که ما باید هم بتوانیم نفت را صادر کنیم که نیاز روزمره ارزی را تامین کنیم و هم سرمایه گذار خارجی را ترغیب کنیم که در بخش پالایشگاهی و توسعه میادین ما سرمایه گذاری کند.

    این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: همچنین ما باید هر چه می‌توانیم گاز را نیز فرآوری کرده و سپس صادر کنیم چرا که به این ترتیب سود بیشتری نسبت به خام فروشی برده‌ایم.

    وی اظهار داشت: پتروشیمی ظرفیت بالقوه برای تبدیل شدن به منبع اصلی درآمد کشور را دارد اما در کوتاه مدت عملیاتی نمی‌شود ولی باید در درازمدت علیرغم قیمت نفت و گاز و عوض شدن دولت‌ها باید به این فکر باشیم که جهت گیری نسبت به فرآوری گاز و ایجاد واحدهای پتروشیمی را داشته باشیم و پتروشیمی را دستخوش نوسانانت سیاسی نکنیم.

    بغازیان تاکید کرد: همواره اینگونه بوده که زمانی که قیمت نفت رشد می‌کند غره می‌شویم و با دست باز شروع به تعریف پروژه و خرج کردن می‌کنیم در حالی که باید ذخیره سازی می‌کردیم تا زمانی که قیمت نفت کاهش می‌یابد از حساب ذخیره ارزی و صندوق ذخیره ملی برای تکمیل پروژه‌های مورد نیاز استفاد ه کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو