عصر خودرو

جدیدترین چالش صنعت مهم بورس

عصر بازار- کاهش شدید قیمت نفت در هفته‌ها و ماه‌های اخیر و رسیدن قیمت این محصول به کمتر از ۳۵ دلار در هر بشکه موجب شده است تا روند نزولی بازار سرمایه شدیدتر شده و مهم‌ترین صنعت مرتبط با این محصول با کاهش سودآوری مواجه شود.

جدیدترین چالش صنعت مهم بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، کاهش بی سابقه قیمت نفت در هفته‌های اخیر موجب شده است تا علاوه بر خنثی شدن اثر اخبار مثبت سیاسی در خصوص بسته شدن پرونده PMD در بازار سرمایه، روند نزولی بورس و نگرانی حاکم در آن تشدید شده و سهام اکثر شرکت‌ها به خصوص شرکتهای پالایشگاهی با کاهش قیمت مواجه شود.

    به این ترتیب افت قیمت نفت که ماده اولیه مورد استفاده در شرکتهای پالایشی است نگرانی جدیدی را در بین سهامداران این شرکت‌ها ایجاد کرده و موجب شده است تا علاوه برمبهم شدن وضعیت آینده این صنعت استراتژیک، نگرانی از تعدیل های منفی و تشدید زیان پالایشگاه‌ها در گزارش‌های 9 ماهه بیشتر شود.

    بر همین اساس افت بی‌سابقه قیمت نفت موجب شده است تا قیمت سهام این شرکت‌ها در کنار دیگر سهم‌ها با افت بیشتری مواجه شده و سودآوری و فروش آنها را نیز تحت تاثیر قرار دهد به طوری که وضعیت نامطلوب صنعت فرآورده های نفتی سبب رسیدن زیان هفتگی این صنعت به 7.8 درصد شد.

    از سوی دیگر بررسی وضعیت سود و زیان این صنعت مهم بورسی نشان می دهد که با اتفاقات پیش آمده،این صنعت در طول یکسال اخیر نیز از وضعیت نامناسبی برخوردار بوده است به طوری که این صنعت در یکماه اخیر زیان 12 درصدی را ثبت کرده و در سه ماه اخیر زیان 15 درصدی را نصیب سهامداران خود کرده و بعد از صنایع وسایل ارتباطی، سایر مالی و خودرو قرار گرفته است.

    همچنین این صنعت در 6 ماه اخیر با زیان 28 درصدی مواجه شده و جزو سه صنعت زیان ده بورس قرار گرفته است، اما نکته قابل توجه زیان 55 درصدی این صنعت مهم بورس در یکسال گذشته است که با کسب زیان 55 درصدی بیشترین میزان زیان را در بین گروها و صنایع مختلف بورسی کسب کرده و در صدر جدول ایستاده است.

    وضعیت نامطلوب صنعت فرآورده های نفتی موجب شده است تا علاوه بر بازدهی منفی این صنعت در یکسال اخیر، سودآوری شرکتهای این گروه نیز به دلایلی همچون کاهش قیمت نفت و کشمکش های به وجود آمده میان این شرکتها و شرکت ملی نفت در خصوص ابلاغ قیمت های خوراک نسبت به سال 1392 نیز به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد به طوری که شرکت پالایشگاه لاوان در جدیدترین گزارشی که از وضعیت خود در نیمه اول سال به بازار سرمایه ارائه کرده است از افزایش زیان خبر می دهد. این شرکت که برای هر سهم سال جاری 495 ریال زیان پیش بینی کرده بود، در عملکرد 6 ماهه زیان خود را بیش از 100 درصد افزایش داده و به 884 ریال برای هر سهم رساند.

    به این ترتیب گرچه با گذشت 2 ماه از مهلت قانونی، صورتهای مالی 6 ماهه اکثر شرکتهای پالایشگاهی به دلیل عدم دریافت قیمت ها از سوی شرکت ملی پالایش و پخش هنوز اعلام نشده است که روند حرکتی بازار نفت در ماه های اخیر نگرانی ها را برای کاهش سودآوری این شرکتها افزایش داده است و موجب روند نزولی قیمت ها و افزایش فشار برای فروش شده است.

    البته در این میان کور سوی امید شرکتهای پالایشگاهی علاوه بر تحرکات قیمت نفت، افزایش قیمت دلار است زیرا صنعت فرآورده های نفتی از کاهش و افزایش قیمت دلار تاثیر گرفته و افزایش قیمت دلار در سال های گذشته روند سودآوری این شرکتها را تحت تاثیر قرار داده است، لذا می توان پیش بینی کرد که با رشد قیمت دلار، تغییراتی در روند قیمت و سودآوری این شرکتها ایجاد شده و سودناخالص این شرکتها رشد قابل توجهی پیدا کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها