عصر خودرو

عضو کمیته اصل ۴۴ مجمع تشخیص مصلحت نظام؛

بانک ها به دنبال سود بی دردسر هستند

عصر بازار- هم اکنون در مرحله ای هستیم که روند اقتصادی ما با همه دنیا در حالت معکوس است؛ همه دنیا در حالت ریاضت اقتصادی به سر می برند در حالی که ما به دنبال این هستیم که از رکود خارج شویم، بنابراین سیکل اقتصادی کشور به دلیل اتکا به نفت قابل قیاس با کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نیست.

بانک ها به دنبال سود بی دردسر هستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، عضو کمیته اصل 44 مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان مطلب فوق گفت: تحریک تقاضا اثرات کوتاه مدت و بلند مدت دارد البته اثرات کوتاه مدت در محیط اقتصادی ما حلقه مفقوده است و به لحاظ بلند مدت، اگر تقاضا از سوی مردم به کمک برنامه های کوتاه مدت افزایش پیدا کند، لازم است کیفیت محصولات داخلی افزایش پیدا کند.

    محسن صیقلی تأکید کرد: رشد کیفیت یک برنامه بلند مدت در تحریک تقاضا است در حالیکه برای  تحریک تقاضا در کوتاه مدت نیازمند بسته هایی مانند، بسته هایی که اخیراً دولت ابلاغ کرده هستیم.

    مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از متغیرهای درون زا و برون زا در اقتصاد و اثرات آنها گفت و خاطر نشان کرد: تا زمانی که بیشترین تکیه اقتصادی ما در آمد حاصل از فروش نفت و حمایت از صادرات باشد با این بیماری بسیار مزمن دست به گریبان هستیم بلکه با این مشکلات برخورد شود.

    عضو کمیته اصل 44 مجمع تشخیص مصلحت نظام به انباشت محصولات تولید داخل در انبار تولید کنندگان اشاره کرد و گفت: زمانی که چرخه مالی بانک ها و موسسات مالی از طریق بازرگانی تامین می شود، هیچ گاه راضی نمی شوند، محصولات داخلی را حمایت مالی کنند.

    وی با اشاره به برخی از مشکلات بسته اقتصادی خروج از رکود ، منافع این طرح را به مراتب بیشتر از مشکلات آن خواند و تصریح کرد: در کوتاه مدت، تمامی اهداف برنامه ها قابل دست یابی نخواهد بود. اما برنامه های کوتاه مدت یک شوک برای اقتصاد هستند که حتی هم اکنون نیز نیازمند شوک های اقتصادی کوتاه مدتی از این دست خواهیم بود.

    عضو کمیته اصل 44 مجمع تشخیص مصلحت نظام از تدوین بسته بلند مدت خبر داد و اظهار داشت: این بسته بلند مدت، به دنبال این است که کیفیت محصولات داخلی افزایش پیدا کند و قاعدتا با افزایش کیفیت تقاضا برای محصولات داخلی نیز افزایش پیدا می کند و رانت خواری در حوزه واردات نیز قطع خواهد شد.

    وی درباره کمک دولت برای رونق در تولید گفت: زمانی که بانک ها سرمایه های مردم را با هزینه سرمایه بالا جذب می کنند و به جای اینکه آنرا به تولید اختصاص بدهند آنرا در مسیر بازرگانی صرف می کنند شاهد این خواهیم بود که بازرگانی ما فربه تر از بخش تولید شود.

    صیقلی اظهار داشت: بانک ها و موسسات پولی و مالی به حوزه بازرگانی علاقه بیشتری دارند چون سود بدون دردسر بیشتری برای آنها به همراه دارد و مگر دولت چقدر می تواند به این بانک ها و موسسات برای پرداخت اعتبار دهی، روش های جدید تأمین مالی و  روش های تحریک تقاضا فشار وارد کند.

    وی با بیان اینکه اهرمی در اختیار دولت برای کنترل این وضعیت نیست، گفت: چون بانکها و موسسات مالی اعتباری هزینه سرمایه بالایی دارند و اغلب افراد غیر متخصص را جذب کردند که هیچ کارخلاقانه ای از آنها برای سودآوری با ریسک معقول دیده نمی شود و فقط  ارزیابی آنها از سرمایه گذاری دور این محور می چرخد که آیا سودآوری بدون ریسک وجود دارد یا خیر؟

    صیقلی گفت: به جای اینکه به دنبال تحریک تقاضا فقط از طریق کانال دولت باشیم باید به این مسائل در نظام اقتصادی کشور نیز توجه شود که بانک ها و موسسات چون سرمایه گذاری در تولید ریسک دارد وارد عرصه تولید نمی شوند و بدین ترتیب به دولت کمک نمی کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها