عصر خودرو

مجمع شرکت کابل البرز ایرانیان (بالبر)

عصر بازار- مجمع عمومی سالیانه کابل البرز ایرانیان با حضور ۹۲.۴% سهامداران تشکیل شد. با این حال سود نقدی به دلیل زیان انباشته شرکت تصویب نشد.

مجمع شرکت کابل البرز ایرانیان (بالبر)
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، با گذشت چهل سال از فعالیت شرکت و تکنولوژی های جدید در تولید کابل و ورودرقبا به این صنعت شرکت از وضعیت خوبی برخوردار نمی باشد.

    محل برگزاری مجمع: ساعت 9 صبح روز چهار شنبه مورخ 02/10/94  ، در هتل آکادمی

    سال مالی 31/06/1394

    اعضای هیات رئیسه:
    رییس مجمع : آقای لوائی

    ناظران مجمع : آقایان جدیلی و رشوند

    مدیر عامل: آقای رشوند

    حسابرس :آقای هشی

    حاضرین در مجمع: 92.4٪ سهامداران

    گزارش هیات مدیره
    گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل شرکت ارائه شد. مهمترین مطالب گفته شده به شرح زیر است:

     

    شرکت در سال 1352 به نام سیکاب تاسیس شد و ماشین آلات و تجهیزات شرکت با گرفتن وام 10 میلیون دلاری از سال 1353 از کشور های خارجی خریداری شد و تا اواسط 1357 نصب آنها توسط آمریکایی ها طول کشید و پس از آن شرکت را به دلیل انقلاب ترک کردند و بانک صنعت و معدن که مبلغ وام را تامین کرده بود ، کلیه تجهیزات و کارخانه را که در رهن خود داشت ،به مالکیت خود در آورد و شرکت کابل البرز را تاسیس نمود و دارایی ها را به آن فروخت. این شرکت ، اولین شرکت بانک صنعت معدن بود که در بورس پذیرفته شد.

    در یک مقطع زمانی تنها تولید کننده کابل های فشار قوی و از این قبیل ، این شرکت بود و سود های خوبی در آن دوران ایجاد شد. به تدریج کارخانجات دیگری نیز وارد این بخش  شدند و رقبا افزایش پیدا کرد.

    کابل هایی که در گذشته مخابرات در سالهای گذشته استفاده می کرد دیگر مرسوم نمی باشد و فیبرهای نوری و موبایل جایگزین شده اند. این کارخانه اولین تولید کننده کابل های میلیون ولتاژ بود با حد اکثر 33کیلو ولت که البته در حال حاضر کابل های 400 کیلو ولت با عایق های پلیمری تولید می شوند که این کارخانه با برنامه های توسعه ای که داشته قادر به تولید کابل های 60 کلیو ولت می باشد. و کار شرکت با توجه به وجود رقبای جدید سخت تر شده است. با این حال کارخانه در تلاش است که به روز شود. تعدادی دستگاه های جدید برای کارخانه خریداری شده با این حال این دستگاه ها برای کارخانه مانند آسپیرین بوده و نجات دهنده نیست و تنها بقای شرکت را ادامه می دهد و برای به روز رسانی ، به سرمایه گذاری هنگفتی نیاز دارد که در حال حاضر از عهده شرکت خارج می باشد.

    جایگاه شرکت در صنعت به دلیل نبود اطلاعات کافی و دقیق ، واضح نیست. اما با توجه به وضعیت موجود شرکت کابل البرز تنها 6% از سهم بازار را به خود اختصاص داده که مقدار کمی می باشد. این در حالی است که در گذشته 50% از سهم بازار به این شرکت اختصاص داشته است.

    فروش شرکت نسبت به سال مالی قبلی 11 % کاهش یافته که دلیل آن خوابیدن 90% پروژه ها ست. چرا که کابل کالایی نیست که نیاز مردم باشد و تنها برای پروژه ها استفاده می شود. مقدار زیادی از مطالبات مربوط به پروژه های معروف دولتی ست مانند فاز های مختلف عسلویه، که پول برای پرداخت ندارند. چرا که با تغییر وزیر نفت اولویت های فازهای منطقه عسلویه تغییر کرده است. اما پیش از این اولویت سازی ها فازهای مذکور خرید های زیادی از کابل البرز داشته اند در نتیجه هم اکنون قادر به پرداخت بدهی های خود نیستند.هزینه های مالی شرکت بالا ست که کاری هم نمیتوان انجام داد. در سال مالی گذشته این رقم حدود 10 میلیارد تومان بوده است. علت این امر آن است که شرکت پول کافی ندارد و بیشتر با پول بانک کار می کند و مواد اولیه خود را تامین می کند.

    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    بند 4- درخصوص تاییده های بدهی صادره از سوی شرکت است که به بدهکاران خود فرستاده اما هیچ کدام از آنها ( از جمله توسعه ریلی مپنا ، نارگان، کیسون ، پترو پارس و مدیریت طرح های صنعتی ایران و... ) این مبالغ را تایید نکرده اند. که به توضیح رئیس مجمع دلیل این امر امکان پیگیری قانونی می باشد. تکلیف مجمع بر آن شد تا این طلب ها را پیگیری نماید.

    بند 5- بخشی از موجودی مواد اولیه ، کالای ساخته شده، نیمه ساخته شده و مواد ، که حدود 73 میلیارد ریال بوده و دارای نشانه کاهش ارزش می باشند و ذخیره ای در این زمینه در حساب های شرکت در نظر گرفته نشده است. اداره دارایی این کاهش ارزش را نمی پذیرد اما شرکت تلاش خواهد کرد تا در سال پیش رو به این موضوع رسیدگی کند.

    بند 6-  در خصوص مطالبات شرکت است  که برخی از آنها دارای نشانه های کاهش ارزش بوده و حدلاقل زیان کاهش ارزش در حسابها منظور نشده است. تکلیف مجمع چنین شد که رسیدگی های لازمه را انجام دهد در صورتی که این مبالغ سوخت شده آنها را خارج نماید.

    بند 7- بدهی های احتمالی مربوط به اداره بیمه و مالیات می باشد و تکلیف مجمع چنین شد که روال قانونی را طی کرده و پیگیری های لازم را انجام دهد.

    سوال و جواب
    با توجه به اینکه قیمت جهانی مس کاهش یافته ، چرا بهای تمام شده شرکت هنوز زیاد است؟

    علت این است که شرکت ، مس را از بورس کالا و از تنها تولید کننده داخلی که شرکت صنایع مس است می خریم که با دلار آزاد خریداری می شود . همچنین 4% هر سه ماه به شرکت صنایع ملی مس پرداخت می کنیم به همین دلیل قیمت بهای تمام شده کاهش نمی یابد..

    سود نقدی
    شرکت هیچ سودی تقیسیم نکرده و دلیل آن زیان انباشته شرکت می باشد.

    سایر مصوبات:
    ·        حق حضور در جلسان اعضای غیر موظف:850 هزار تومان.

    ·        بازرس قانونی:شرکت هشیار بهمند

    ·         بازرس علی البدل: موسسه شراکت

    ·        روزنامه: اطلاعات

    مجمع فوق العاده در خصوص تغییر ماده 2 اساسنامه
    با توجه به آنکه شرکت در نظر دارد آزمایشگاه خود را تغییر دهد و هنوز مجوز سازمان بورس صادر نشده ، بنابراین این تغییر منوط به اخذ مجوز سازمان بورس می باشد.

    نتیجه گیری
    با توجه به قدیمی شدن تجهیزات شرکت، و حضور رقبای تازه نفس شرکت بخش زیادی از سهم بازار خود را طی این سالها از دست داده است. برای برگشتن به عرصه رقابت نیازمند سرمایه گذاری هنگفت می باشد چرا که در حال حاضر شرکت نیازهای خود را از محل وام ها تامین می کند. همچنین در مجمع فوق العاده تغییر ماده 2 اساس نامه، منوط به اخذ مجوز از سازمان تصویب شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها