عصر خودرو

اونس در کریسمس در محدوده ۱۰۷۰ دلار ماند

رشد طلا در بازار بی‌رمق

عصر بازار- بخشی از بازارهای جهانی طلا روزهای پنج‌شنبه و بیشتر بازارهای عمده در روز جمعه به مناسبت کریسمس تعطیل بودند تا با کاهش معاملات، اونس نیز نوسان‌های محدودتری را تجربه کند.

رشد طلا در بازار بی‌رمق
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی بود که برخی از کارشناسان پیشتر احتمال داده بودند که افزایش تقاضا در آستانه این تعطیلات، قیمت‌های فلز زرد را نوسانی‌تر کند. اونس طلا که روز چهارشنبه به قیمت 1070 دلار رسیده بود، روز پنج‌شنبه در بازارهای فعال روی قیمت 1076 دلار ایستاد و روز گذشته را نیز در بیشتر بازارها بدون معامله گذراند. با وجود کاهش معاملات در هفته گذشته، اونس با حدود یک درصد رشد مواجه شد، اتفاقی که یک هفته پس از افزایش نرخ‌های بهره آمریکا، جالب‌‌توجه است.

    هفته جاری آخرین هفته فعالیت بازارهای جهانی در سال 2015 خواهد بود که به دلیل تعطیلات سال نو میلادی باز هم هفته کاری کاملی نخواهد بود. بازارهای جهانی طلا در هفته جدید از روز دوشنبه فعال خواهند بود و برخی از فعالان به روند اونس در آخرین هفته کاری سال میلادی خوش‌بینی نسبی‌ای دارند.

    هفته فنی
    افت 2 دلاری اونس در روز چهارشنبه عمدتا ناشی از تقویت ارزش دلار و افت بهای نفت خام بود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز چهارشنبه خود اشاره کرد که بازارها در سومین روز کاری هفته گذشته در آستانه کریسمس خلوت بودند. همزمان با این خلوتی، عوامل مهم خارجی به ضرر طلا عمل کردند. تقویت دلار هم به‌طور مستقیم بهای طلا را تحت‌فشار قرار داد و هم به‌طور غیر‌مستقیم یعنی با کاهش بهای نفت، بازار کالاهای پایه و خام را متاثر کرد. کیتکو در گزارش پیش‌گفته آورد:‌ «در این هفته نبود اخبار بنیادی هم به معامله‌گران فنی اجازه داد تا بر بازار غالب شوند و فنی‌های بازار طلا و نقره، کاهشی مانده‌اند.» چهارشنبه بازارهای سهام جهان به‌گونه قابل‌توجهی رشد کردند، گرچه بازارهای ژاپن تعطیل بودند. در این روز اقتصاد آمریکا نیز داده‌های زیادی منتشر کرد که هیچ‌کدام بازارها را تکان ندادند.

    استقبال از کریسمس
    برخی از بازارهای جهانی طلا روز پنج‌شنبه زودتر از معمول بسته شدند تا فعالیت معامله‌گران در این روز نیز کمتر باشد، با این همه اونس در زمان فعالیت بازارها توانست 6 دلار رشد را تجربه کند. علاوه‌بر اثرگذاری افزایشی عوامل خارجی در چهارمین روز کاری هفته، «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران نیز یک روز مانده به کریسمس به کمک طلا آمد. البته همزمان با پوشش کوتاه‌مدت در معاملات آتی، معاملات آنی نیز شاهد «شناسایی سود» برخی معامله‌گران بود. پنج‌شنبه همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت خام تقویت شد تا هر دو عامل خارجی به نفع طلا کار کرده باشند. پنج‌شنبه هیچ خبر مهم بین‌المللی‌ای وجود نداشت و بازارهای جهانی در آستانه کریسمس، آرام بودند. بازار نیویورک که مهم‌ترین بازار بین‌المللی طلا است، روز پنج‌شنبه زودتر از زمان همیشگی بسته شد.

    سومین سال افت
    با تعطیلی روز جمعه اکنون باید در انتظار آخرین هفته سال بود. کارشناسان به این هفته کاری خوش‌بین هستند، اما بعید است که اونس فاصله زیادی از محدوده‌های فعلی بگیرد. با پایان سال 2015، بازارها به افزایش تقاضا در ژانویه امید خواهند بست اما وضعیت بازار طلا در ماه‌های اخیر، برخی را ناامید کرده است. اونس در بیشتر مقاطع سال 2015 میلادی رو به افت داشت تا رقم سال‌های افت طلا به 3 برسد. اونس طلا در سال‌های 2013 و 2014 نیز افت کرده بود. البته هنوز تا پایان سال میلادی چند روزی مانده است، اما بسیار بعید است که اونس در آخرین روزها بتواند سال 2015 را برای خود افزایشی کند. اونس طلا سال 2015 را در محدوده 1180 دلاری آغاز کرد. ارزش فلز زرد در سال‌های 1996، 1997 و 1998 میلادی با افت روبه‌رو شد و سال 2015 ممکن است تکرار رکورد سه ساله سقوط طلا باشد. ارزش طلا در دو سال گذشته میلادی با کاهش روبه‌رو شده و اگر این کالای گرانبها در سال جاری میلادی نیز بخش دیگری از ارزش خود را از دست بدهد، طلا پس از 17 سال، سه سال افت پیاپی را تجربه خواهد کرد.

    چشم‌انداز 2016
    تحلیلگران اقتصادی «اف ایکس استریت» تاکید می‌کنند که قیمت جهانی طلا در سال 2016 میلادی نیز تحت‌تاثیر سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا و افزایش احتمالی نرخ بهره قرار خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف ایکس استریت، تصور سنتی در بازار طلا این است که افزایش نرخ بهره آمریکا معمولا موجب افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی طلا می‌شود. فدرال رزرو آمریکا در آخرین نشست خود در سال 2015 تصمیم گرفت تا نرخ بهره را برای نخستین‌بار از سال 2006 میلادی افزایش دهد، اما قیمت‌ها چنان در ماه‌های قبل «پیش‌خور» شده بود که طلا پس از تغییر سیاست پولی فدرال رزرو با سقوط مواجه نشد. قیمت طلا در هفته گذشته تحت‌تاثیر کاهش ارزش دلار و نوسانات شدید شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی و افزایش قیمت نفت با افزایش هم روبه‌رو شد. قیمت جهانی طلا که پیش از برگزاری نشست فدرال رزرو تا سطح 1050 دلار در هر اونس کاهش یافته بود اکنون بار دیگر به بیش از 1070 دلار رسیده است.به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1080 تا 1100 دلار خواهد بود و اگر این سطوح مقاومتی شکسته شود قیمت طلا با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. تحلیلگران اف‌ایکس‌استریت بر این باورند که قیمت طلا در سال 2016 میلادی نیز تحت‌تاثیر سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو آمریکا قرار خواهد داشت. برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو طی سال آینده 4 بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد و در صورت افزایش متوالی نرخ بهره طی ماه‌های آینده قیمت جهانی طلا احتمالا به کمتر از 1000 یا حتی 900 دلار کاهش خواهد یافت. البته گروهی دیگر از کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که نگرانی‌های زیادی نسبت به اوضاع اقتصادی جهان و وضعیت نرخ تورم وجود دارد و این مسائل مانع از افزایش متوالی نرخ بهره فدرال رزرو خواهد شد و این مساله در نهایت به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود.

    بانک «ولث منجمنت» آمریکا هم در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که فدرال رزرو آمریکا احتمالا در سال آینده 3 بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد، ولی این مساله مانعی برای افزایش بیشتر قیمت جهانی کالاهای مختلف به‌خصوص نفت و طلا نخواهد بود. به گزارش کیتکو، روبرت‌هاورس، تحلیلگر ارشد بانک ولس منجمنت آمریکا تاکید کرد: «قیمت کالاهای مختلف در سال 2015 میلادی تحت‌فشار زیادی قرار داشته است، ولی به‌نظر من شرایط در سال 2016 میلادی بهبود خواهد یافت. رشد تقاضا از سوی کشورهای نوظهور و در حال توسعه به‌خصوص چین به همراه افت عرضه تاثیر زیادی بر روند صعودی قیمت کالاهای مختلف به‌خصوص طلا خواهد داشت.» او می‌افزاید: «در ماه‌های نخست سال 2016 میلادی احتمالا قیمت طلا تحت فشار ناشی از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و تقویت ارزش دلار قرار خواهد داشت، ولی در ماه‌های بعدی قیمت طلا سطوح حمایتی خود را پیدا خواهد کرد و با عادی شدن شرایط نرخ تورم در اقتصادهای مختلف، روند صعودی قیمت طلا شتاب بیشتری خواهد گرفت.» ابهام درباره روند کوتاه‌مدت نیز وجود دارد، با این همه، برآیند پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت خوش‌بینانه است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها