عصر خودرو

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس:

بازار مشتقه ارز به ثبات اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری ها کمک می کند

عصر بازار- مقدمات راه اندازی بازار مشتقه ارزی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده و این بازار می تواند تحت نظارت بانک مرکزی در بورس کالای ایران با توجه به دارا بودن بازار متشکل و شفاف آغاز به کار کند.

بازار مشتقه ارز به ثبات اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری ها کمک می کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان مطلب فوق گفت: طی سال های اخیر، نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر ثبات یا عدم ثبات اقتصادی کشور داشته است، از این رو باید فکری اساسی برای سامان دادن به بازار ارز کرد.

    ابراهیم نکو افزود: هم اکنون معاملات ارز در بازار غیر رسمی و به صورت غیرشفافی انجام می شود به طوریکه اطلاعات مشخصی از آن در دسترس نیست؛ همین نبود شفافیت و نوسانات بعضا شدید نرخ ارز باعث شده تا شورای عالی بورس متشکل از مسوولان ارشد اقتصادی کشور به فکر راه اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالا بیفتند که به نظر می رسد اجرای درست این معاملات می تواند به نوسانات غیر منطقی ارز و عدم شفافیت این بازار پایان دهد.

    نکو تصریح کرد: دست اندرکاران بازار مشتقات ارزی، با راه اندازی این بازار در صدد رفع نگرانی تجار و تولیدکنندگان برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری هستند، چرا که در سال های اخیر نوسان بهای ارز به تهدید بزرگی برای سرمایه گذاری ها در داخل کشور تبدیل شده و از این رو راه اندازی بازار مشتقات ارزی برای پوشش ریسک نوسانات ارز ضروری است.

    به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، لازمه راه اندازی چنین بازاری رفع محدودیت های بین المللی است تا علاوه بر سرمایه گذاران داخلی، معامله گران و تجار خارجی هم بتوانند برای سرمایه گذاری به بازار داخلی ورود کنند؛ بنابراین بزرگترین مزیت راه اندازی بازار مشتقه ارزی، دادن اطمینان خاطر در جهت پوشش نوسانات ارزی خواهد بود.

    نکو در پایان تاکید کرد: ناگفته نماند که راه اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالا، به نفع تولید کنندگان و تجار داخلی نیز خواهد بود و می تواند با کمرنگ کردن فعالیت دلالان ارزی در بازار آزاد، در جهت رونق و سود دهی بلند مدت تولیدکنندگان و سرمایه گذاران داخلی کمک کند. در حقیقت با پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز به عنوان یکی از مولفه های مهم اقتصادی، سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهند توانست در شرایط ثبات اقتصادی به سرمایه گذاری در بازارهای مختلف بپردازند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها